نیوز سیتی!
25 اردیبهشت 1402 - 22:43

اردوغان: امیدوارم در دور دوم انتخابات به موفقیت تاریخی برسیم

رئیس جمهور ترکیه روز سه‌شنبه در پیامی توییتری ابراز امیدواری کرد که در دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور که روز 7 خرداد برگزار خواهد شد به پیروزی تاریخی دست پیدا کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه در واکنش به حضور گسترده مردم این کشور در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی گفت: «ما به خواسته ملت که از طریق صندوق‌ رای آشکار شد احترام می‌گذاریم».

وی که این سخنان را در پیامی توییتری مطرح می‌کرد، افزود: «صرفنظر از نتیجه، پیروز انتخابات 14 می، دموکراسی ترکیه و ملت ترکیه با 85 میلیون جمعیت بوده است».

رئیس جمهور ترکیه گفت که ائتلاف وی پیروز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که روز 28 می (7 خرداد) برگزار می‌شود، خواهد بود و آرای بیشتری را جذب خواهد کرد.

اردوغان افزود: «امیدوارم که به یک موفقیت تاریخی دست پیدا کنیم». وی افزود: «با توجه به دستیابی ائتلاف مردم به اکثریت کرسی‌های پارلمان در انتخابات روز یکشنبه، مردم ترکیه تاکید کردند که به ما و ائتلافمان اعتماد دارند».

انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه بعد از آن که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور فعلی «کمال قلیچداراوغلو» اصلی‌ترین رقیب خود را شکست داد اما نتوانست از آستانه ۵۰ درصد آرا عبور کند، به دور دوم می‌رود. 

 اردوغان رهبر حزب «عدالت و توسعه» و نامزد ائتلاف «جمهور» پیش‌بینی قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف شش حزب مخالف را که گفته بود در دور اول او را شکست می‌دهد، با کسب ۴۹.۵۰ درصد آرا در مقابل ۴۴.۸۹ درصد شکست داد.

با شمارش نزدیک به ۱۰۰ درصد آراء انتخابات پارلمانی ترکیه، ائتلاف جمهور به ریاست رجب طیب اردوغان با کسب ۳۲۲ کرسی پیشتاز انتخابات پارلمانی است. بر اساس آمار شبکه دولتی «تی‌آرتی»، حزب عدالت توسعه ۲۶۷ کرسی، حزب «حرکت ملی» ۵۰ کرسی و حزب «رفاه» نیز پنج کرسی را برای این ائتلاف به دست آورده‌اند.

ائتلاف ملت به رهبری کمال قلیچداراوغلو هم موفق به کسب ۲۱۳ کرسی پارلمان ترکیه شده است. در ائتلاف ملت، حزب جمهوری خلق ترکیه ۱۶۹ کرسی و حزب IYI نیز ۴۴ کرسی کسب کرده است.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1214862

مهمترین اخبار ایران و جهان: