نیوز سیتی!
07 مهر 1402 - 19:37

بیماری‌های قلبی و عروقی عامل اصلی مرگ و میر در کهگیلویه و بویراحمد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ۷ مهر روز جهانی قلب گفت: شناخت عوامل بیماری‌ در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر است.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، محمد ملک‌زاده با اشاره به ۷ مهر ماه روز جهانی قلب گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی اولین عامل مرگ و میر در جهان، ایران و حتی استان کهگیلویه و بویراحمد است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: یکی از ماموریت‌های معاونت بهداشتی این است که جلوی سکته قلبی و عروقی گرفته شود.

وی بر لزوم شناسایی عوامل بیماری‌های قلبی و عروقی تاکید کرد و گفت: سبک زندگی و داشتن تغذیه سالم برای پیشگیری از افزایش چربی و کلسترول خون موثر است‌.

این مسوول بیان کرد: کم تحرکی یکی دیگر از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است که باید مردم، خانواده‌ها و مدارس را به داشتن تحرک و انجام ورزش دعوت کنیم.

ملک‌زاده ادامه داد: مصرف سیگار و دخانیات از دیگر عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است و دخانیات نه تنها باعث ابتلا به بیماری قلبی و عروقی می‌شود بلکه عامل اصلی سرطان ریه است اما این افراد از دخانیات استفاده می‌کنند که مشکلات این چنینی هم وجود دارد‌.

وی بر اصلاح شیوه صحیح زندگی تاکید کرد و گفت: کنترل و مدیریت استرس و اضطراب در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی مهم است چرا که پیشرفت تکنولوژی باعث افزایش استرس‌ها شده که مدیریت استرس مهم است.

همچنین مدیر پیشگیری از بیماری‌های مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد گفت: اورژانس قلب در بیمارستان امام سجاد (ع) راه‌اندازی شده است که این بخش باید به امکانات و تجهیزات مورد نیاز مجهز شوند تا بیماران برای درمان مجبور نشوند به استان‌های همجوار مراجعه کنند.

بهمن رشیدپور بیان اینکه عوامل خطر فشار خون و دیابت با بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط است، گفت: گام‌های عملیاتی در راستای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی برداشته شود و با شناخت عوامل بیماری‌های قلبی و عروقی از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1519562

مهمترین اخبار ایران و جهان: