نیوز سیتی!
14 مرداد 1402 - 11:49

یک کارشناس شورای عالی انقلاب فرهنگی: هیأت‌های بزرگ، ریشه در هیأت‌های خانگی دارند

معاون نظارت و برنامه‌ریزی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موضوع هیأت به خصوص هیأت‌های خانگی و زنان دست نخورده و دست نیافتنی است. باوجود ظرفیت بالای هیأت‌های مذهبی، مطالعات روی آن‌ها بسیار کم بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، دومین کارگاه آموزشی نشست مهرواره هوای نو با موضوع آینده هیأت‌های خانگی و زنان با حضور محمد آقاسی جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه افکار عمومی و دبیر و معاون نظارت و برنامه‌ریزی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش از ظهر امروز شنبه ۱۴ مردادماه برگزار شد.

ظرفیت هیأت‌ها برنامه یکساله دشمن را نابود می‌کند

آقاسی در این نشست اظهار داشت: هیأت‌های مذهبی در ایران قدمت زیادی دارند و یک صد سال در تاریخ معاصر ایران نقش آفرین هستند اما مطالعه در هیأت‌های مذهبی در ایران شکل نگرفته و عموماً به صورت پراکنده بوده و مسأله محور نیست.

این پژوهشگر حوزه افکار عمومی ادامه داد: موضوع هیأت به خصوص هیأت‌های خانگی و زنان دست نخورده و دست نیافتنی است و از لحاظ آینده‌نگری بسیار مهم است. باوجود ظرفیت بالای هیأت‌های مذهبی، مطالعات روی آن‌ها بسیار کم بوده است. ظرفیت هیأت‌ها این است که تمام برنامه‌ریزی‌های یکساله دشمنان را برمی‌گرداند. به همین دلیل است که مقام معظم رهبری روی هیأت‌ها تأکید بسیار دارند.

هیأت‌های بزرگ، ریشه در هیأت‌های خانگی دارد

وی افزود: دلیل توجه رهبر انقلاب به هیأت‌ها این است که آن‌ها کوچک‌ترین واحدهایی در کشور هستند که مشغول کار و فعالیت هستند. هیأت یا در خانه و خانواده و یا در محله شکل می‌گیرد و سعی می‌کرده است که جمعی را دور خود جمع کند و آن‌ها را هدایت کند. این هدایت حتی مالی و اقتصادی بوده است که با راه‌اندازی خیریه و قرض‌الحسنه کارها را پیش می‌بردند. هیأت‌های بزرگ بعدها شکل گرفت که موجب تضعیف هیأت‌های کوچک شد.

آقاسی با اشاره به اینکه برخی از هیأت‌های بزرگ ریشه در هیأت‌های خانگی دارند، گفت: هیأت آئین حسینی میثم مطیعی که امروز در امامزاده قاضی الصابر فعال است که قبل‌تر هم در هیأت میثاق با شهدا دانشگاه امام صادق(ع) برپا بود، طرح سدره را راه‌اندازی کردند و روضه‌خوان و سخنران برای مجالس روضه خانگی می‌فرستد. هیأت آقای پویانفر هم جلسات هفتگی ثابت دارد و افراد این هیأت هم با محوریت این مداح، مجالس خانگی دارند.

هیأت‌های خانگی زمان کرونا جان گرفتند

معاون نظارت و برنامه‌ریزی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در دوره کرونا در تهران جمعیت بزرگ نمی‌شد شکل بگیرد که در آن زمان هیأت‌های خانگی دوباره دیده شدند و نقش‌آفرینی کردند.

وی ادامه داد: قدیم‌تر هیأت‌های بزرگ، دسته‌ها و بروزهای اجتماعی محرم تنها در ده روز بود. در سال‌های گذشته این ماجرا را گسترش دادیم و تا صفر ادامه دادیم. زنان محور اصلی هیأت‌های خانگی و کوچک هستند. اما در هیأت‌های بزرگ محوریت با برادران هستند.

هیأت‌های خانگی در ۵ سال آینده رشد می‌کنند

آقاسی گفت: در ۵ سال آینده به دلیل شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و هجمه‌هایی که بر کشور وجود دارد، با تعدد هیأت‌های خانگی در شهرهای بزرگ روبه‌رو هستیم که محور اصلی آنان خواهیم بود. نسل جدیدی از سخنرانان خانم خواهیم داشت که احتمالاً سخنان متمایز خواهند داشت که با گفتمان رایج در هیأت‌ها متفاوت است. به دلیل فضای مجازی این سخنان در کشور بازتاب خواهد داشت.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1426662

مهمترین اخبار ایران و جهان: