نیوز سیتی!
01 تیر 1402 - 12:37

مواضع ایران در دفاع از حقوق کارگر در مجامع جهانی تبیین شد

شهرکرد-وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در اجلاس وزرای کار عضو جنبش کشورهای عدم تعهد، مواضع جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حقوق کارگر که جزو آموزه‌های دینی اسلام به‌شمار می‌رود، بیان شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید صولت مرتضوی شامگاه چهارشنبه در سفر به چهارمحال و بختیاری در جمع خبرنگاران این استان، اظهار کرد: سازمان بین‌المللی کار همه ساله یک اجلاس سراسری برگزار می‌کند.

وی افزود: در این اجلاس وزرای کار همه کشورها حضور دارند، در اجلاسیه‌های مختلف ازجمله مجمع عمومی، مطالبات جمهوری اسلامی ایران که دفاع از مظلومیت کارگران فلسطینی بود مطرح و تبیین شد که مورد اقبال عمومی قرار گرفت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در اجلاس وزرای کار عضو جنبش کشورهای عدم تعهد نیز ابعاد مختلف موضوعات ازجمله مواضع نظام مقدس جمهوری اسلامی در دفاع از حقوق کارگر که جزو آموزه‌های دینی اسلام به‌شمار می‌رود، بیان شد.

مرتضوی عنوان کرد: ایران به عنوان رئیس منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه در سازمان بین‌المللی کار انتخاب شده است و در این دوره ریاست اجلاس آسیایی و اقیانوسیه را برعهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان گروه‌های کارگری، گروه‌های کارفرمایی، نمایندگان دولت و همچنین بانوان ایرانی به عنوان نماینده تشکل‌های مختلف در اجلاس‌های مختلف جهانی حضور داشتند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: یکی از دغدغه‌های رئیس‌جمهور سفره و معیشت مردم است و اینکه بخواهیم به معاش مردم توجه ویژه‌ای داشته باشیم باید دهک‌های کم‌درآمد جامعه را به واسطه یارانه‌ها تقویت کنیم.

مرتضوی بیان کرد: پرداخت یارانه‌ها به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم انجام و یارانه غیر مستقیم در حوزه‌های مختلف به وفور پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: در زمینه یارانه مستقیم نیز دولت تصمیم گرفته است که در گام نخست ۲۰ درصد به یارانه دهک‌های کم‌درآمد جامعه کمک کند، این کمک از طریق سیستم کالابرگ الکترونیک انجام می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: بر همین اساس سامانه‌ای طراحی شده و امتیازات بسیار خوبی دارد که دهک‌های کم‌درآمد جامعه را پشتیبانی می‌کند.

مرتضوی افزود: دهک‌های پایین جامعه ابتدا از مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) احصاء شدند و در مرحله اول قرار شد سه دهک اول جامعه مشمول طرح کالابرگ الکترونیک باشند، این خانوارها می‌توانند یک ماه زودتر از فرجه‌ای که یارانه نقدی به حساب آنان واریز می‌شود، خرید کنند.

وی ادامه داد: همچنین ۲۰ درصد به یارانه کسانی که در قالب طرح کالابرگ الکترونیک خرید می‌کنند، اضافه می‌شود، البته این ۲۰ درصد منوط به این است که ۳۲۰ هزار تومان از ۴۸۰ هزار تومان یارانه خرید انجام شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: اگر فردی تحت هر شرایطی تمایل نداشت از کالابرگ استفاده کند در موعد مقرر که تقریباً مصادف با بیستم هر ماه است یارانه نقدی خود را دریافت می‌کند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: ممکن است این طرح در آینده هم به صورت کیفی و هم کمی، تحولاتی داشته باشد.

وی اضافه کرد: بر اساس سنجشی که انجام شد برخی از یارانه بگیران نگران آن هستند که اگر از کالابرگ استفاده کنند یارانه آن‌ها ماه بعد قطع شود، شهروندان بدانند اراده دولت به هیچ عنوان حذف یارانه مشمولان نیست و از مردم تقاضا می‌شود از این طرح استفاده کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در سراسر کشور فروشگاه‌های مختلف به سامانه ملی پرداخت یارانه الکترونیکی متصل شدند و بالغ بر ۷۰ هزار فروشگاه زنجیره‌ای و دیگر فروشگاه‌ها به این سامانه متصل هستند.

مرتضوی تاکید کرد: در حال حاضر ۱۱ قلم کالا مشمول طرح کالا برگ الکترونیکی هستند و آن چیزی که مردم باید از جیب خود پرداخت کنند بر اساس قیمت پایه اردیبهشت سال ۱۴۰۱ است و مابه‌التفاوت آن از یارانه نقدی و ۲۰ درصد افزایش یارانه پرداخت می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1301801

مهمترین اخبار ایران و جهان: