نیوز سیتی!
21 خرداد 1402 - 16:16

سوئد چشم انتظار چراغ سبز ترکیه برای پیوستن به ناتو

پایتخت ترکیه میزبان نشست مهم سه جانبه با حضور نمایندگان این کشور، سوئد و ناتو در زمینه پیوستن سوئد به این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشست سه جانبه ترکیه، سوئد و ناتو روز سه‌شنبه در شهر «آنکارا» پایتخت ترکیه برای عضویت سوئد در ائتلاف ناتو برگزار می‌شود.

روزنامه «دیلی صباح» روز یکشنبه نوشت، سوئد امیدوار است که ترکیه با پیوستن این کشور به ناتو موافقت کند. مقامات ترکیه منتظر نتایج اصلاحیه قانون اساسی و لایحه ضد تروریسم سوئد هستند.

ناتو و سوئد بارها تمایل خود را برای عضویت سوئد به عنوان عضو ناتو در نشست ماه آینده ناتو در «ویلنیوس» ابراز کردند و نشست روز سه‌شنبه گامی مهم برای رسیدن به این هدف است.

وزیر خارجه جدید ترکیه  چهارشنبه گذشته در گفت‌‌وگوی تلفنی با همتای سوئدی خود اظهار داشت، سوئد باید برای جلب نظر آنکارا درخصوص پیوستن به ائتلاف ناتو «اقدامات مشخصی» انجام دهد.

وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگو با همتای سوئدی خود تاکید کرد که سوئد باید گام‌های مشخصی بردارد تا ترکیه با پیوستن این کشور به ناتو موافقت کند. این وزارتخانه افزود که دو وزیر توافق کردند گفت‌وگوهای بیشتری انجام دهند(جزئیات بیشتر).

درخواست سوئد برای عضویت در ناتو در دستور کار سفر «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو به ترکیه در اوایل ماه جاری برای شرکت در مراسم تحلیف «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه  قرار داشت.ترکیه تاکید می‌کند که سوئد باید به بندهای توافقنامه امضا شده در «نشست مادرید» عمل کند.

ترکیه و مجارستان تنها کشورهای عضو ناتو هستند که هنوز پیشنهاد سوئد را برای پیوستن به ائتلاف ناتو تصویب نکرده‌اند. طبق مفاد ناتو، موافقت همه اعضای این ائتلاف نظامی برای عضویت کشورهای جدید در ناتو الزامی است.

سوئد جمعه گذشته در اقدامی جهت جلب رضایت ترکیه مردی را به تلاش برای اخاذی برای تامین مالی گروه تروریستی «پ‌ک‌ک» متهم کرد. این اولین بار است که فردی در سوئد به اتهام تامین مالی پ‌ک‌ک تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1277801

مهمترین اخبار ایران و جهان: