نیوز سیتی!
11 شهریور 1402 - 09:54

خسروی نزدیک‌ترین مسیر وصال کربلا

کرمانشاه- مرز خسروی که از دیرباز به دروازه عتبات شهره بوده امسال با توان حداکثری میزبان زائرانی است که شوق زیارت یار دارند و نزدیک ترین مسیر به کربلای معلی را انتخاب کرده اند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - سمیه نوری: آسمان خسروی هنوز تاریک بود اما اینجا عاشقان خواب آرام را از چشمان خود گرفته و پا به بیابان گذاشته که با وجود سختی‌های به جان خریده‌اش با غزلی خوش دیدار یار را به دلهاشان وعده می‌دهند.

شب از نیمه گذشته بود و تاریکی بی رمق آسمان نزدیکی طلوع آفتاب را خبر می‌داد و جمعیت لحظه به لحظه بیشتر و بیشتر می‌شد، اینجا گرمای هوا مانعی برای حرکت نیست و تمام گام‌ها با شوق و ذوق هرچه تمام برداشته می‌شود. ناخودآگاه این مصرع از یک شعر لسان الغیب در ذهن متبادر می‌شود: در ره منزل لیلی که خطرهاست درآن / ‏شرط اول قدم آن است که مجنون باشی.

اینجا همه غریب هستند اما در چهره‌های هیچ کدامشان ردی از غربت پیدا نمی‌کنی وبا وجود آنکه خستگی راه به جان بعضی‌هاشان که از مسیر دورتر آمده بودند هویدا است اما این خستگی ذره‌ای تعلل در ادامه مسیرشان ایجاد نکرده بود و همچنان مصمم به مسیر ادامه می‌دادند.

گرمای شبانه پایانه مرزی خسروی زیاد بود اما انگار حرارت عاشقی و بیتابی این زائران بیشتر از دمای هوای خسروی بود که حتی یک نفرشان به نشان اعتراض خم بر آبرو نمی‌آورد و صبر امتحان عاشقان این مسیر بود.

بعد از اینکه مسیر کوتاهی از محل پارکینگ تا نقطه صفر مرزی و پایانه طی می‌شد با کمترین معطلی عبور از گیت‌ها اتفاق می‌افتاد و صف طولانی زائران در کمتر از نیم ساعت به آخر می‌رسید و با هر مهری که مأمور بازرسی گذرنامه‌ها بر صفحات گذرنامه می‌زد زائران یکی پس از دیگر قدم در آب و خاکی می‌گذاشتند که منزلگه یار بود.

خسروی نزدیک‌ترین مسیر وصال کربلا

به هر طرف که نگاه می‌کردم چیزی جز حب و عشق دیده نمی‌شد از سربازانی که ترک خانه و کاشانه کرده بودند و به صفرترین نقطه مرزی آمده بودند برای خدمت تا کودک و پیرزنی که هر دوی آنها به دلیل ناتوانی جسمی روی کالسکه و ویلچر نشسته بودند تا در ابتدایی‌ترین روزهای عمر و واپسین سال‌های عمر دلهاشان را به دل کسی گره برنند که دستگیر جهانیان است.

بیش از ۱۰ روز خادمی زائران حسینی

کنار یکی از موکب‌ها ایستادم و با یکی از خادمان این موکب که بسیار خوشرو به زائران خوش آمد می‌گفت گفتگویی کرد که این خادم در گفتگو با خبرنگار مهر در شرح حال روزهای خادمی در مرز، اظهار کرد: اینجا همه خالصانه و بدون چشم داشت میزبان زائران اباعبدالله هستند و جز دعای خیر از این زائرانی که مقصدشان کربلاست خواسته‌ای نیست.

وی افزود: اگرچه مسیرمان با کربلای امام حسین (ع) چند کیلومتر است اما بسیاری از روزها حوالی غروب اینجا همه دلشان یاد کربلا می‌کند و رو به خاک کربلا سلامی از سوز جان داده می‌شود که بی شک این سلام‌ها بی جواب نخواهد ماند.

خادم کرمانشاهی که بیشتر از ۱۰ روز است اینجا خدمت می‌کند، تعریف کرد: مرز خسروی ۲ سال است رنگ و بوی تازگی گرفته و بعد از چندین سال روح و جان در این مرز دمیده شده است.

اینجا همه چیز رنگ و بوی اخلاص، صبوری و از خودگذشتگی می‌دهد و هرکس به نحوه حتی با کوچک‌ترین اقدام سعی می‌کند خدمت رسانی به زوار حسین بن علی (ع) باشد.

بااینکه هنوز کامل هوا روشن نشده بود اما به خاطر گرمای هوا در طول روز جمعیت زائران شبانه به سمت این مرز حرکت کرده و قصد سفر در خنکای هوا را داشتند.

شوق دیدار یار برای اولین بار شیرین است

یکی از زائران که بر روی ویلچر راهی شده را کنار خودم دیدم که با وجود سختی بسیار اما به همراه فرزند خود امسال برای نخستین بار راهی کربلا شده بود که و زائر این پس از مدتی کوتاه و آشنایی اولیه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: یا اینکه بیش از ۴۰ سال از عمرم می‌گذرد اما تاکنون زیارت کربلا نصیبم نشده بود.

خسروی نزدیک‌ترین مسیر وصال کربلا

وی افزود: امسال اما با توسل‌های بسیار به امام رضا (ع) توانستم کوله بار سفرم را ببندم و بدون درنگ راهی شوم و طلبیده شدم.

این زائر بیان کرد: آنچه امروز در نخستین گام مسیر کربلا تجربه کردم تاکنون مشابه آن را تجربه نکردم و شوق زیارت پس از این همه انتظار را نمی‌توانم توصیف کنم.

این دلداده اباعبدالله با ابراز رضایت از مرز خسروی، عنوان کرد: آنچه که باعث شد مرز خسروی را به عنوان مرز تردد انتخاب کنم اخبار مربوط به آمادگی این مرز بود که بر خلاف سایر مرزها از امکانات بیشتری برخوردار بود که از طرفی مسیر کوتاه‌تری تا کربلا دارد.

و در آخر با توجه به رضایت زائران از روند اقدامات لازم برای عبور زائران گیت‌های مرز خسروی در کوتاه‌ترین زمان و با حداکثر سرعت گذرنامه‌ها را بررسی و مهر می‌کردند و بدون معطلی زائران از این مرز کرمانشاهی عبور می‌کردند.

حال و هوای خوب مرز خسروی قابل لمس است و گویی احساس خوشبختی از در و دیوارهای این مرز احساس می‌شود، امروز این مرز با میزبانی خود از هزاران زائران اربعینی مایه فخر و مباهات کرمانشاهی شده؛ دیاری که از دیرباز به میهمان نوازی‌اش شهره بوده و عمری به دروازه کربلا شناخته شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1480745

مهمترین اخبار ایران و جهان: