نیوز سیتی!
02 آذر 1402 - 10:16

امیر فلاح: مدیریت صحنه نبرد در جنگ‌های آینده بدون تسلط بر علم قابل تحقق نیست

معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی ارتش، گفت: با عنایت به پیچیدگی و فناورانه بودن جنگ‌های اخیر و پیش رو، مدیریت صحنه نبرد و عملیات یک فرآیند بسیار پیچیده و عالمانه بوده و بدون استفاده از علم و فن آوری و تسلط بر ابعاد مختلف آن تجزیه و تحلیل فرآیندهای مورد استفاده در جنگ و بکارگیری بهینه ابزارها و تجهیزات نظامی قابل تحقق نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، امیر عباس فلاح معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی ارتش و رئیس نخستین همایش ملی فرماندهی و مدیریت در جنگ‌های آینده صبح امروز (پنجشنبه، ۲ آذرماه) در این همایش که در دانشگاه افسری امام علی (ع) برگزار شد، گفت: آنچه که از عنوان این همایش و محورهای آن برداشت می‌شود، رصد رویکردهای نوین مدیریتی و علمی در جنگ های آینده است.

وی افزود: حضرت آقا همواره بر توسعه علم و فن آوری تأکید داشته و دارند و تحقیق و پژوهش را به دفعات مورد عنایت و تأکید قرار داده اند. 

رئیس نخستین همایش ملی فرماندهی و مدیریت در جنگ‌های آینده، بیان کرد: در آخرین تشریف فرمایی معظم‌له در این دانشگاه اولین نکته‌ای که بر آن تأکید داشتند تقویت سطح دانش و پژوهش در دانشگاه های افسری بود. لذا؛ امروزه اهمیت و اولویت دانش‌ورزی و پژوهشگری بر کسی پوشیده نیست و به جرأت می توان گفت که یکی از خطوط مقدم مبارزه با سلطه ی استکبار توسعه علم و فناوری در سطح کشور است.

وی ادامه داد: با عنایت به پیچیدگی و فناورانه بودن جنگ‌های اخیر و پیش رو، مدیریت صحنه ی نبرد و عملیات یک فرآیند بسیار پیچیده و عالمانه بوده و بدون استفاده از علم و فناوری و تسلط بر ابعاد مختلف آن تجزیه و تحلیل فرآیندهای مورد استفاده در جنگ و بکارگیری بهینه ابزارها و تجهیزات نظامی قابل تحقق نیست و نمی توان بدون داشتن دانش و اشراف مورد نیاز انتظار موفقیت در عملیات را داشت. لذا؛ امروزه مصداق واقعی فرمایش امیرالمؤمنین (ع) که می فرمودند: "العلم سلطان" در عرصه نبردهای امروزی به وضوح برای همه قابل لمس و درک است.

امیر فلاح، ضمن اشاره به اهمیت استفاده از پیشرفت‌های علمی، تصریح کرد: آنچه امروزه دشمن را به انفعال می‌کشاند، پیشرفت‌های علمی ماست. اگر نبود پیشرفت های علمی و فن آوری ما در عرصه‌های مختلف هسته ای موشکی، پهپادی، نانو و عرصه های متعدد دیگر مگر ممکن بود قدرت‌های غربی برای مذاکره با ما تلاش‌های مذبوحانه داشته باشند.

وی افزود: امروز دیگر لازم نیست در مورد اهمیت و ضرورت پرداختن به علم و فن آوری صحبت کنیم چون بر همه مسجل و ثابت شده است. شاید به جرأت بتوان گفت برای شروع اقدامات پژوهشی در بسیاری از زمینه ها خیلی هم دیر شده است. 

معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی ارتش، عنوان کرد: البته ما از مدت ها قبل برنامه ریزی برای اجرای این همایش را شروع کردیم و امروز وقت آن است با جدیت به توسعه توانمندی‌های خود در این عرصه بپردازیم و پیگیر اجرایی سازی فرمایشات و انتظارات حکیمانه مقام معظم رهبری در این عرصه باشیم.

رئیس نخستین همایش ملی فرماندهی و مدیریت در جنگ‌های آینده با بیان اینکه اساسی ترین مأموریت در این عرصه مدیریت و راهبری این عرصه علمی و فناوری است، خاطر نشان کرد: ما در این موضوع هنوز با چالش‌هایی مواجه هستیم و بسیار جای کار داریم. امروزه در حوزه‌های علمی و پژوهشی دانشگاه افسری امام علی(ع) از ظرفیت های بسیار بالایی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی برخوردار است. اما، لازم است برای استفاده از این ظرفیت‌ها، مدیریت و فرماندهی علمی و جهادی اعمال شود.

وی ادامه داد: برگزاری این همایش ملی با عنوان فرماندهی و مدیریت در جنگ‌های آینده با توجه محورهای علمی که در نظر گرفته شده و تعداد بالای مقالاتی که دریافت شده است، رسوب دانشی به دنبال خواهد داشت که می‌تواند در مدیریت صحنه نبرد جنگ‌های آینده به ما کمک کند.

امیر فلاح ضمن اشاره به اهمیت برگزاری نخستین همایش ملی مدیریت و فرماندهی جنگ‌های آینده، تصریح کرد: آنچه مشخص است تیم علمی و اجرایی این همایش محورها و موضوعات مورد فراخوان را هوشمندانه انتخاب نموده‌اند و دقیقاً بر نیازهای اساسی ما در صحنه جنگ‌های آینده متمرکز شده اند. 
وی ادامه داد: این انتظار از دانشگاه افسری امام علی (ع) می‌رود که به عنوان مرجع علمی نیروی زمینی ارتش در حوزه های مختلف مورد نیاز وارد شده و دست این نیرو و در برخی زمینه‌ها ارتش را برای رفع نیازهای علمی و تحقیقاتی آن طور که شایسته نام دانشگاه است، بگیرد.

رئیس نخستین همایش ملی فرماندهی و مدیریت در جنگ‌های آینده، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر کارهای ارزشمندی در زمینه توسعه تحقیقات و پروژه های تحقیقاتی انجام شده و اخیراً طرح جهاد علمی که ۲۵ محور در حوزه های مختلف تحقیقاتی را پوشش می‌دهد و طرح ایجاد بوستان علم و فن آوری که با اختصاص اعتبارات قابل توجه مورد حمایت ستاد کل نیروهای مسلح نیز هستند. 

وی افزود: همچنین؛ موارد دیگر از این حوزه های مؤثر و کارآمد راه اندازی مراکز رشد در دانشگاه‌ها، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و هسته های فن آور است که بسیار مورد تأکید فرماندهی معظم کل قوا نیز قرار دارد.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی ارتش، تاکید کرد: لازم است به این موضوعات اهتمام بیشتری داشته باشیم امیدوارم نزاجا و دانشگاه افسری امام علی(ع) همگام با جامعه علمی کشور در این حوزه ها نیز همچنان فعال و پیش قدم باشد و اقدامات مؤثری را انجام بدهد و خیر و برکات آن نصیب کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1581889

مهمترین اخبار ایران و جهان: