نیوز سیتی!
05 آذر 1402 - 15:39

لزوم همکاری تمامی دستگاه‌ها برای پیشگیری از اعتیاد

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: ۴ موضوع شامل مقابله، درمان، پیشگیری و توانمندسازی در ستاد مبارزه با مواد مخدر پیگیری می‌شود که رویکرد اصلی این ستاد نیز بحث پیشگیری است و همه نهادها باید در این زمینه همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، سردار مومنی امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: دهکده سلامت زاهدان، مجموعه‌ای کامل از خدمات ترک اعتیاد و توانمندسازی افراد مبتلا به اعتیاد است که در زاهدان راه‌اندازی شده و بخش‌های مختلف آن در حال احداث است.

وی ادامه داد: در این مرکز اقداماتی در راستای سم‌زدایی، درمان و مهارت‌آموزی انجام می‌شود و مانایی درمان در این مراکز نیز بیشتر است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری افزود: ورود خیرین به حوزه اعتیاد بسیار خوب بوده و ستاد مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان نیز عملکرد خوبی داشته و در راه‌اندازی مراکز ترک اعتیاد دولتی نیز تلاش خوب و موثری دارد.

وی گفت: ۴ حوزه در ستاد مبارزه با مواد مخدر پیگیری می‌شود که شامل مقابله (مقابله با قاچاق مواد مخدر، اعتیاد)، درمان معتادان، پیشگیری و توانمندسازی (ایجاد اشتغال ) است که رویکرد اصلی ستاد نیز بحث پیشگیری است و همه نهادها از جمله آموزش و پرورش باید در این زمینه همکاری کند.

سردار مومنی بیان کرد: در دنیا حدود ۳۵۰ میلیون مصرف کننده وجود دارد و سالانه ۵۰۰ هزار نفر بر اثر اعتیاد جان خود را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: ایران رتبه اول کشفیات جهان را دارد و بسیاری از این کشفیات در بحث ترانزیت است.
 
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری افزود: ۴ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم نظام شده است.  

وی ادامه داد: یک رویکرد دوقطبی در دنیا در حال شکل گرفتن است و برخی کشورها معتقدند باید مصرف مواد مخدر آزاد شود و برخی نیز معتقدند باید ممنوعیت مصرف اعمال باشد اما هرچه جلوتر میرویم تعداد کشورهایی که که با مصرف آزاد موافقند بیشتر میشود.

سردار مومنی تاکید کرد: از همه ظرفیت‌ها از جمله آموزش و پرورش و رسانه‌ها باید استفاده و یک حساسیت عمومی ایجاد شود تا همه اقشار با هر مسئولیتی که دارند موضوع پیشگیری از اعتیاد را در نظر داشته باشد، چرا که اعتیاد هم آسیب و هم منشأ آسیب‌های زیاد دیگری از جمله، طلاق، سرقت و غیره است.

وی یادآور شد: بعضی از والدین معتادان بعد از ۳ سال متوجه اعتیاد فرزندانشان می‌شوند و این نشان می‌دهد که اقدامات پیشگیرانه بسیار مهم است. 

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری افزود: طرح یاریگران زندگی با هدف درمان معتادان و پیشگیری در حال اجراست. 

وی خاطرنشان کرد: برخی از افراد مبتلا به اعتیاد به دلیل نداشتن آگاهی نسبت ماده مخدر و برخی دیگر به دلیل نداشتن اعتماد به نفس است به این پدیده گرفتار می‌شوند.

 

پایان پیام/3139

منبع: فارس
شناسه خبر: 1585212

مهمترین اخبار ایران و جهان: