نیوز سیتی!
28 آبان 1402 - 11:49

تخلیه 4 کشتی نهاده دامی در بنادر خبر خوش برای 1.5 میلیون دامدار کشور

علیرضا پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته از تخلیه ۴ کشتی کنجاله خشک در بنادرخبر داد که خبر خوشی برای 1.5 میلیون دامدار کشور است که حدود 73 میلیون راس دام پرورش می دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، خبر اختصاص ارز به واردات نهاده و تخلیه 4 کشتی کنجاله در بنادر خبر خوشی بود به 1.5 میلیون تولیدکننده دام که حدود 73 میلیون راس دام سنگین و سبک پرورش می دهند، آنها در تامین نهاده مشکلاتی داشتند، اکنون تا حدودی رفع شده است. 

 آنها روزانه به دام خوراک می دهند می خواهند تامین نهاده تداوم یابد، در این صورت بازار آزاد که در آن دلالان نهاده را  تا 5 برابر قیمت می فروشند برچیده می‌شود در این صورت هزینه تولید کمتر شده و قیمت محصولاتی مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ و لبنیات که 70 درصد هزینه تولیدشان به خوراک وابسته است کاهش  خواهد یافت و قیمت در با زار متعادل می شود.

چهارشنبه هفته گذشته در همایش « تامین خوراک دام» که در بوستان گفت وگو برگزار شد، مدیر اجرایی این همایش از واردات سالانه 18 میلیون تن نهاده دامی به کشور خبر داد این میزان با فرض هر محموله 200 هزار تن معادل 90 کشتی می شود. محموله‌های وارداتی شامل 9 میلیون تن ذرت، 4 میلیون تن جو و 4.8 میلیون تن دانه روغنی سویا است.

به گفته کارشناسان 75 درصد نیاز نهاده دامی از محل واردات تامین می شود و تامین به موقع نهاده دامی عاملی برای ثبات قیمت در بازار خواهد شد.

پیمان پاک ادامه داد: با برنامه ریزی برای افزایش واردات پیش‌بینی می‌شود که طی ۳ تا ۴ هفته آتی بارهای مختلف عرضه شود.

پیمان پاک گفت: پشتیبانی امور دام ۲ میلیون تن نهاده برای توزیع تا پایان سال خریداری کرده است. همچنین برای دیگر شرکت ها تامین ارز و تهاتر از طریق همکاری وزارت نفت با بانک ادامه دارد که بر این اساس مشکلی در تامین نهاده نداریم‌.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1577356

مهمترین اخبار ایران و جهان: