نیوز سیتی!
05 مرداد 1402 - 13:39

خودسازی و دگرسازی از ابعاد مهم اصحاب عاشورایی است

بوشهر- امام جمعه خارگ گفت: یکی از ابعاد مهم اصحاب عاشورایی، خودسازی و دگرسازی است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمود کارگر صبح پنجشنبه در مراسم تاسوعای حسینی در خارگ با اشاره به ابعاد عاشورایی نماز جمعه و شاخصه مشترک نماز جمعه و فرهنگ غنی عاشورا اظهار داشت: همانگونه که در زیارت اربعین شهادت امام حسین علیه السلام نجات بشریت از ضلالت و جهالت تبیین شده است، امروزه نیز جنبش‌های اسلامی به سمت آزادی خواهی و مبارزه با طاغوت بر اساس الگوی عاشورا ترسیم می‌شود.

وی افزود: کار ویژه خطبه‌های نماز جمعه کنار زدن غبارهای نادانی و گمراهی و مظهر روشنگری و بصیرت در مسیر انگیزه بخشی همراه با معرفت و شناخت است و شنونده خطبه‌های نماز جمعه در راه رسیدن به تعالی قرار بگیرد.

امام جمعه خارگ تاکید کرد: شاخصه مشترک نماز جمعه و واقعه عاشورا ترسیم کننده تمام ابعاد اخلاقی و فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بشریت با راهبرد ایمان و امید به آینده است.

وی در پاسخ به این سوال که کارکردهای نماز جمعه با تکیه بر بازخوانی واقعه عاشورا چیست گفت: یکی از مهم‌ترین ابعاد خطبه نماز جمعه، دشمن شناسی و خنثی سازی تبلیغات دشمن با تبیین و ایجاد گفتمان در جنگ شناختی است.

کارگر تاکید کرد: همانگونه که ملتی اگر تاریخ خود را نداند محکوم به شکست است به نظر می‌رسد نسبت شناساندن دشمن و دوست در خطبه‌های نماز جمعه باعث می‌شود هر حرکتی از ناحیه دشمن، در بهترین زمان همراه با افشای ماهیت آن به صورت هفتگی به بقا حرکت رو به رشد در ابعاد مختلف کمک کند.

حجت الاسلام کارگر گفت: عدم همراهی مردم با امام حسین علیه السلام به عدم فهم صحیح نسبت به مبانی معرفتی حاکمیت دین از یک طرف و از طرف دیگر ضعف در شناخت دشمن و به موقع تصمیم نگرفتن در رویارویی با آنها بود که موجب شد بعد از شهادت حضرت قیام کنند در حالی که از برکت انقلاب اسلامی مواضع دشمن شناسانه هفتگی تبیین می‌شود و مفاسد مستکبران به امت‌های مسلمان رسانیده می‌شود.

وی بیان کرد: قرار گرفتن سه بُعد مهم در کنار هم موجبات ایجاد تمدن اسلامی را که آرمان جهانی هر مسلمان هست را در پی دارد. حال قیام عاشورا نیز در حوزه عبادی از شب زنده داری شب عاشورا تا نماز ظهر عاشورا جنبه عبادی و نامه‌های مردم کوفه در بعد حرکت اجتماعی و اصلاح امت با ایجاد حاکمیت دینی در بعد سیاسی بیشترین نمود را دارد.

امام جمعه خارگ تصریح کرد: می‌توان گفت اقامه نماز جمعه در ادامه همان قیام است که هر دو دارای ابعاد مشترک و مؤثر در زمینه‌های عبادی، سیاسی و اجتماعی هستند.

وی با پرداختن به ابعاد عاشورایی نماز جمعه در فرایند گام دوم انقلاب در راستای کادرسازی اصحاب عاشورایی اظهار داشت: یکی از ابعاد مهم اصحاب عاشورایی، خودسازی و دگرسازی است که غفلت از هر دو آنها برای انسان خطرناک است. وقتی خودسازی نباشد، جنود جهل در انسان رشد می‌کند و هم شخص و هم نزدیکان را در دامن طاغوت می‌اندازد.

حجت الاسلام کارگر بیان داشت: الگو پردازی از شخصیت اصحاب کربلا و تبیین سیره شهدا به ویژه شهدای نماز جمعه، خاصه شهدای محراب که سرآمد تقوا و خودسازی هستند می‌تواند ضریب حرکت به سمت تعالی اخلاقی که بخش مهمی از اقامه نماز جمعه هست را برای نسل جوان ارمغان آورد و آنان را در ابعاد عبادی، سیاسی و اجتماعی پیروز و موفقیت را را دنبال داشته باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1408712

مهمترین اخبار ایران و جهان: