نیوز سیتی!
20 شهریور 1402 - 17:51

آمریکا و بحرین توافقنامه راهبردی امنیتی و اقتصادی امضا می‌کنند

آمریکا و بحرین در جریان سفر ولیعهد این کشور به واشنگن، توافقنامه راهبردی امنیتی و اقتصادی امضا خواهند کرد که سطح تعهد امنیتی واشنگتن به منامه را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، وب‌سایت آمریکایی اکسیوس به نقل از منابع آگاه گزارش داد که انتظار می‌رود «سلمان بن حمد آل خلیفه» ولیعهد و نخست‌وزیر بحرین، توافق راهبردی امنیتی و اقتصادی با آمریکا را در سفر هفته جاری به واشنگتن امضا کند.

بر اساس گزارش اکسیوس، ولیعهد بحرین در این سفر همچنین با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه، لوید آستین وزیر دفاع و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دیدار آمریکا خواهد کرد.

منابع آگاه افزودند: توافق راهبردی آمریکا و بحرین بیش از یک سال است که در حال آماده سازی است و شامل تعهد آمریکا به رایزنی و ارائه کمک در صورت مواجهه بحرین با یک تهدید امنیتی قریب الوقوع می‌شود. این توافقنامه از نظر قانونی الزام‌ آور خواهد بود، شامل یک تعهد امنیتی است و چارچوب کلی شراکت اقتصادی بین آمریکا و بحرین و همچنین همکاری در زمینه فناوری‌های قابل اعتماد را ترسیم می‌کند.

این منابع همچنین توضیح دادند که با این حال، توافق راهبردی بین واشنگتن و منامه شامل تعهد ماده ۵ مشابه ناتو نیست که آمریکا را ملزم می‌کند هر گونه حمله به بحرین را به عنوان حمله به آمریکا تلقی کند.
منابع آگاه به این نکته نیز اشاره کردند که دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا می‌خواست از این توافق به عنوان چارچوبی برای توافقات مشابه با سایر کشورهای منطقه استفاده کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1495012

مهمترین اخبار ایران و جهان: