نیوز سیتی!
21 شهریور 1402 - 14:56

گرانی نوشت‌افزار و سرگردانی والدین/ بازار اول مهر کم‌رونق است

سمنان- همزمان با آغاز سال تحصیلی سایه سنگین گرانی بر روی بازار نوشت افزار سنگینی می‌کند در این بین مردم تقاضای افزایش نظارت‌ها را دارند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - محمد حسن مقدم نیا: همزمان با نزدیکی ماه مهر، یک بار دیگر ماجرای تهیه نوشت افزار و لباس و کفش و اقلام مورد نیاز دانش آموزان و دانشجویان بار دیگر نقل محفل عمومی استان سمنان شده آن هم استانی که به ادعای دارای کمترین تورم بین استان‌های کشور است.

مقابل مغازه‌ها صفی از خانواده‌ها درست شده که آمده‌اند تا نیازهای دانش آموزان را تهیه کنند اما برخی هم در این بین نظاره‌گر هستند تا شاید فرصتی برای تهیه ارزان‌تر اقلام مورد نیاز فرزندان شأن پیدا کنند، قیمت‌ها به صورت واضحی نسبت به سال‌های قبل روند افزایشی داشته است.

گرانی در همه مغازه

تقریباً همه از قیمت‌ها ناراحت هستند حتی آنانی که ظاهراً از شرایط بهتری برخوردار هستند. یک شهروند در اینباره به خبرنگار مهر، می‌گوید: دو فرزند دارم که امسال باید برایشان لوازم‌التحریر و کیف و کفش بخرم، همسرم کارمند ساده است، ارزان‌ترین کوله پشتی‌های مدرسه برای بچه‌ها از ۳۵۰ هزار تومان شروع می‌شود این یعنی فقط دو عدد کیف و پنج عدد دفتر ۱۰۰ برگ یک میلیون تومان هزینه دارد.

ناهید بخشی با بیان اینکه به صورت میانگین قیمت کیف‌ها ۵۰۰ هزار تومان است، ابراز کرد: دفترهای سیمی ساده ۸۰ برگ با جلد مقوایی از ۴۶ الی ۵۵ هزار تومان و ۲۰۰ برگ‌هایش حداقل ۱۴۰ هزار تومان قیمت دارند در واقع به صورت میانگین هر دفتر ساده را باید ۶۰ الی ۷۰ هزار تومان حساب کرد که با این شرایط واقعاً توان خرید وجود ندارد.

وی با بیان اینکه قیمت‌ها به صورت بسیار واضحی نسبت به یکی دو سال قبل افزایش پیدا کرده است، بیان داشت: دفترهای ۱۳ و ۱۸ هزار تومانی امروز ۵۰ هزار تومان هستند، لوازم‌التحریر در حقیقت نسبت به دو سال قبل چهار برابر و نسبت به پارسال دو برابر شده است.

گرانی نوشت‌افزار و سرگردانی والدین/ بازار اول مهر کم‌رونق است

تفاوت بین گرانی و گران فروشی

یک مغازه دار نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، از افزایش قیمت‌ها به عنوان مهمترین اتفاق سال تحصیلی جدید یاد می‌کند و می‌گوید: مردم تصور می‌کنند که ما گران می‌دهیم در صورتی که گران‌فروشی با گرانی تفاوت دارد در بین همکاران ما شاید یک درصد کسانی باشند که گران فروشی کنند وگرنه ما وقتی کالایی را از تهران گران می‌خریم مجبور هستیم گران هم بدهیم اما مردم اغلب ما را مقصر می‌دانند.

رضا محمدی با بیان اینکه یک دفتر ۱۱ الی ۱۲ درصد سود و دو درصد حق کرایه بار دارد در واقع نهایتاً از قیمت فاکتور تهران ۱۵ درصد بیشتر فروخته می‌شود، تاکید داشت: این گران فروشی نیست اما مردم عمدتاً اولین کسی که دستشان می‌رسد را مورد عنایت قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه دفترهایی که سال قبل ۳۲ هزار تومان فاکتور می‌شدند امسال ۷۰ هزار تومان شده است، تاکید کرد: من قیمت این دفتر را ۸۳ هزار تومان گذاشته‌ام چرا که کمتر از این میزان اصلاً نمی‌توانم زیرا برای ما نیز صرف ندارد. برای مثال کوله مدرسه سال قبل در سه مدل ۱۶۵، ۲۹۰ و ۳۶۸ هزار تومان فاکتور می‌شد که امسال نوع اول ۳۰۰ هزار تومان برای ما تمام شده است.

گرانی افسار گسیخته است

یکی دیگر از شهروندان استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه سابقاً موضوعی به نام توزیع دفتر دولتی وجود داشت که می‌توانست به ما کمک کند چرا که دفترها با قیمت بسیار ارزانی توزیع می‌شد، گفت: یکی دو سال است که اصلاً چنین چیزی هم وجود ندارد و متأسفانه قیمت‌ها آنقدر بالا هستند که واقعاً پرداخت آن از عهده مردم خارج است.

مرتضی بالاپور با بیان اینکه قیمت‌ها به درست مدیریت نشده اند، تاکید کرد: این افزایش شدید قیمت‌ها همه در زمانی است که مردم بیشترین مشکلات معیشتی را در زمینه تأمین گوشت، مرغ، روغن و خودرو و بازار مسکن و … دارند که واقعاً غیرقابل تحمل است.

وی با بیان اینکه یک فرزند دختر دارد و علیرغم کار در یک مرکز تهیه غذا همراه همسرش بازهم نمی‌تواند هزینه آن را بدهد، تاکید کرد: واقعاً نمی‌دانیم کسانی که مثلاً کارمند یا کارگر هستند و چند فرزند دانش‌آموز و دانشجو دارند چطور از عهده هزینه‌ها برمی‌آیند چرا که واقعاً شرایط به سمت گرانی افسار گسیخته‌ای حرکت کرده است.

نظارت را تشدید کردیم / ‏‬مردم تخلفات را گزارش کنند

رئیس سازمان صمت استان سمنان اما از تشدید نظارت بر بازار به ویژه در دو مقطع شامل ایام پایانی ماه صفر که شاهد حضور مسافران و زائران رضوی هستیم و همچنین ایام آغاز سال تحصیلی جدید خبر داد و به خبرنگار گفت: طرح تشدید نظارت در تمام استان سمنان در حال اجرا است.

یادگار احمدی همچنین با بیان اینکه گشت‌های نظارتی ویژه بازار سال تحصیلی جدید در بخش‌های نوشت افزار، لباس و کیف و کفش و … در استان سمنان ایجاد شده است، تاکید داشت: در کنار این نظارت‌ها از مردم هم می‌خواهیم تا موارد تخلف را حتماً اعلام کنند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سامانه‌های تلفنی ۱۲۴ و ۱۳۵ آماده دریافت شکایت‌های مردمی است، افزود: گران فروشی، تقلب، کم فروشی، عدم درج قیمت روی اقلام، فقدان فاکتور خرید مهر شده و معتبر و … در زمره تخلفاتی است که با آن به شدت برخورد می‌شود.

گرانی نوشت‌افزار و سرگردانی والدین/ بازار اول مهر کم‌رونق است

دفتر دولتی وجود ندارد

طبق بررسی‌های خبرنگار مهر از کارشناسان اداره کل صنعت معدن و تجارت استان سمنان در دو سال اخیر مقوله‌ای دیگر به نام دفتر دولتی وجود ندارد چرا که این دفاتر دیگر تولید و توزیع نمی‌شوند در نتیجه مانند گذشته دیگر از دفتر کاه‌ی که قدری کم کیفیت تر اما ارزان‌تر بودند و با قیمت‌های دولتی توزیع می‌شدند، خبری نیست.

آنطور که کارشناسان صمت استان سمنان می‌گویند درج عبارت «در این مکان دفتر دولتی توزیع می‌شود» نه تنها ممنوع است بلکه ادعایی کذب نیز محسوب می‌شود و مردم در صورت مشاهده این نوع ادعاها نه تنها موضوع را باور نکنند بلکه به بازرسان صنعت معدن و تجارت هم اطلاع دهند تا با موضوع برخورد شود.

یکی از کارشناسان صمت که البته تمایلی به یاد نام خود نیز نداشت به خبرنگار مهر گفت: علت اینکه دیگر چرا دفتر دولتی نمی‌آید را باید از تهران پرسید نه ما اما تولید کنندگانی هم هستند که دفاتر و کتاب‌هایی ارزان‌تر را تولید می‌کنند و با قیمت مناسب‌تر در اختیار فروشندگان قرار می‌دهند در نتیجه مردم می‌توانند از آنها نیز بهره مند شوند.

بحث تجملات مطرح نیست

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: شرایط برای خرید لوازم‌التحریر و همچنین کیف و کفش و لباس مدرسه به یک دغدغه برای خانواده‌ها بدل شده است امروز هزینه لباس و دو کفش ویژه مدرسه و ورزش به تنهایی برای یک دانش‌آموز مقطع ابتدایی حداقل یک میلیون تومان هزینه دارد.

حسن همتیان با بیان اینکه مسئولان مردم را سمت دوری از تجملات دعوت می‌کنند که البته در بسیاری موارد هم صحیح است، تاکید کرد: حالا دیگر مسئله تجملات مطرح نیست چرا که قیمت‌های ۷۰ و ۸۰ هزار تومانی برای یک دفتر معمولی‌ترین لوازم‌التحریر ارائه شده در مغازه‌ها است اصلاً توان خرید تجملاتی دیگر برای مردم باقی نمانده است در نتیجه به نظر می‌رسد که دولت می‌تواند با تقویت تولیدگر داخلی و تلاش برای کاهش مواد اولیه مورد نیاز لوازم‌التحریر، قیمت‌ها را قدری کنترل کند برای مثال می‌توان از فناوری کاغذ سنگی برای تهیه دفتر بهره برد که هزینه آن یک دهم درخت است.

وی افزود: همچنین می‌توان از تعاونی‌های فعال روستایی در همین استان سمنان برای تهیه لباس فرم و کیف و… استفاده کرد تا هزینه تولید مایحتاج کاهش یافته و در نتیجه اقلام مورد نیاز مردم با قیمت مناسب‌تری به دست مردم برسد مگر این نیست که محمد آباد میامی یکی از بزرگترین تولید کنندگان پیراهن حتی در شمال شرق کشور است چرا از این ظرفیت‌ها برای مدارس استان بهره‌گیری نمی‌شود؟

فرصتی که پرید!

در نهایت باید گفت قیمت‌ها در شرایط کنونی موقعیتی را برای والدین دانش آموزان دشوار کرده است اما موضوع تنها لوازم‌التحریر نیست، امروز شهریه مدارس نیز آنچنان بالا است که دیگر رمقی برای اقتصاد خانواده‌ها باقی نمانده است در ادامه باید دید که مسئولان نظارت بر بازار لوازم‌التحریر استان سمنان را بازهم تشدید خواهند کرد یا خیر؟

منبع: مهر
شناسه خبر: 1496456

مهمترین اخبار ایران و جهان: