نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 13:07

اختصاص اراضی بایر به پرورش میگو/رکوردهای جدید تولید در راه است

بوشهر- استان بوشهر بیش از ۶۰ درصد میگوی پرورشی کشور را تولید می‌کنند و با شناسایی اراضی جدید، مزارع پرورشی در مناطق ساحلی این استان توسعه می‌یابد و رکوردهای جدید در تولید ثبت می‌شود.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: استان بوشهر به عنوان قطب تولید میگوی پرورشی کشور محسوب می‌شود که نقش مهمی در تولید، اشتغال و درآمدزایی داشته و صادرات و ارزآوری از دیگر ثمرات این صنعت است.

همجواری با خلیج فارس یک مزیت بزرگ برای استان بوشهر محسوب می‌شود؛ یکی از ظرفیت‌های مهم این همنشینی و همجواری با خلیج فارس‌، وجود اراضی مستعد برای آبزی‌پروری است که این استان را تبدیل به قطب پرورش میگو کرده است.

در نقاط مختلف سواحل استان بوشهر طرح‌های آبزی‌پروری ایجاد شده و در گرم‌ترین روزهای سال، افرادی در حال پرورش میگو و تولید یک محصول سودآور و درآمدزا هستند.

طی سال‌های اخیر میزان تولید میگوی پرورشی در استان بوشهر با افزایش خوبی روبرو شده و در سال گذشته تولید میگو در این استان با ثبت یک رکورد به میزان ۳۸ هزار تن رسید.

با شناسایی اراضی مستعد پرورش میگو در نقاط ساحلی استان بوشهر و واگذاری اراضی به متقاضیان، طرح‌های جدید پرورش میگو در استان بوشهر در دست اجرا است و انتظار می‌رود در سال‌های آینده شاهد ثبت رکوردهای بی‌سابقه در میزان تولید میگو باشیم.

در حالی که استان بوشهر در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد میگوی پرورشی کشور را تولید می‌کنند، با شناسایی اراضی جدید، مزارع پرورشی در مناطق ساحلی این استان توسعه می‌یابد و رکوردهای جدید در تولید ثبت می‌شود.

ثبت رکورد در تولید میگوی پرورشی

مدیرکل شیلات استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سطح زیر کشت میگوی پرورشی در استان بوشهر امسال به هفت هزار و ۲۵۹ هکتار می‌رسد که در مجموع ۱۳ مجتمع پرورشی در استان فعال خواهند بود.

عقیل امینی از ذخیره‌سازی بچه میگوی در استخرهای پرورشی استان خبر داد و خاطرنشان کرد: سال گذشته با یک جهش، میزان تولید میگوی پرورشی استان بوشهر به بیش از ۳۸ هزار تن رسید.

وی افزایش تولید میگوی پرورشی در استان بوشهر را از برنامه‌های امسال دانست و ادامه داد: امسال پرورش میگو در بیش از ۴۰۰ مزرعه استان بوشهر انجام می‌شود که ۲ میلیارد و ۹۰۰ قطعه بچه میگو در این اراضی مورد نیاز است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر از ثبت رکورد جدید در پرورش میگوی استان خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید میگوی پرورشی استان بوشهر در سال جاری با افزایش ۶ هزار و ۵۰۰ تنی به ۴۴ هزار و ۵۰۰ تن برسد.

اختصاص اراضی بایر به پرورش میگو/رکوردهای جدید تولید در راه است

توسعه سطح زیر کشت میگو

استاندار بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، تولید میگوی پرورشی را یک مزیت بزرگ در استان بوشهر ذکر کرد و اظهار داشت: در راستای استفاده از این مزیت در استان برنامه‌ها و طرح‌های خوبی داریم.

احمد محمدی‌زاده با اشاره به تولید ۶۳ درصد میگو پرورشی کشور در استان بوشهر خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم تاکید ویژه‌ای بر توسعه تولید دارد و در استان بوشهر یکی از مهمترین تولیدات، پرورش میگو است.

۲ سال پیش میزان تولید میگوی استان ۲۸ هزار تن بود که سال گذشته به ۳۸ هزار تن رسید که یک جهش بزرگ در این زمینه محسوب می‌شود وی از افزایش تولید میگوی پرورشی در استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: ۲ سال پیش میزان تولید میگوی استان ۲۸ هزار تن بود که سال گذشته به ۳۸ هزار تن رسید و یک جهش بزرگ در این زمینه محسوب می‌شود.

استاندار بوشهر از افزایش سطح زیر کشت میگوی پرورشی استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: علاوه بر افزایش سطح زیر کشت، افزایش تولید در واحد سطح نیز از اهداف مهم در استان است که با جدیت دنبال می‌شود.

وی پرورش میگو را اشتغال‌زا دانست و تاکید کرد: تلاش ویژه‌ای داشته‌ایم تا اشتغال این صنعت نصیب افراد بومی هر منطقه شود و با جدیت این موضوع را دنبال می‌کنیم.

محمدی‌زاده خاطرنشان کرد: میگوی استان بوشهر دارای کیفیت بالایی است که مشتریان خوبی را در خارج از کشور دارد و به عنوان یک صنعت ارزآور محسوب می‌شود.

وی تکمیل زنجیره ارزش صنعت میگو در استان بوشهر را یک ضرورت دانست و افزود: در همین راستا از طرح‌هایی که در زمینه تولید بچه‌میگو، تولید خوراک میگو، واحدهای بسته‌بندی و فرآوری و دیگر صنایع مرتبط حمایت ویژه می‌شود.

تکمیل زنجیره ارزش پرورش میگو

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پرورش میگو یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم در استان بوشهر است که اقدامات خوبی برای توسعه این بخش صورت گرفته است.

ضرغام حیدریه اضافه کرد: به دنبال حمایت ویژه از تکمیل زنجیره ارزش محصولات مزیتی استان بوشهر هستیم که یکی از این محصولات میگوی پرورشی است و به صورت ویژه زنجیره ارزش آن حمایت می‌شود.

وی از برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف در این زمینه خبر داد و اضافه کرد: از صنایع مربوطه در حوزه پرورش میگو، صنایع فرآوری و بسته‌بندی و ایجاد ارزش در این صنعت به صورت ویژه حمایت می‌شود.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری بوشهر ادامه داد: تسهیلات مناسبی در راستای تکمیل زنجیره ارزش صنعت میگو در استان بوشهر تخصیص می‌یابد.

اختصاص اراضی بایر به پرورش میگو/رکوردهای جدید تولید در راه است

شناسایی اراضی جدید برای پرورش میگو

معاون برنامه‌ریزی اداره کل شیلات استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به وجود اراضی مستعد پرورش میگو در سطح استان اظهار داشت: در استان بوشهر تاکنون ۱۵ هزار هکتار اراضی مستعد شناسایی شده است.

در شهرک رود شور شمالی بخش بندر ریگ شهرستان گناوه بزرگ‌ترین شهرک پرورش میگوی کشور با مساحت سه هزار و ۷۰۰ هکتار اجرایی شده است اردشیر یاراحمدی با اشاره به آماده‌سازی ۱۰ هزار هکتار از این اراضی برای پرورش میگو، خاطرنشان کرد: هفت هزار هکتار مفید از این اراضی آماده پرورش میگو است.

وی تبدیل اراضی لم یزرع ساحلی به توسعه آبزی پروری را از اهداف مهم دانست و بیان کرد: با به کارگیری مشاورهای قوی اقدامات بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی اداره کل شیلات استان بوشهر بیان کرد: در شهرک رود شور شمالی بخش بندر ریگ شهرستان گناوه بزرگ‌ترین شهرک پرورش میگوی کشور با مساحت سه هزار و ۷۰۰ هکتار اجرایی شده است.

وی از برنامه‌ریزی برای اتصال سایت رودشور شمالی گناوه به برق سراسری خبر داد و خاطرنشان کرد: رفع مشکلات و چالش‌های پیش روی سایت‌های پرورشی نقش مهمی را در توسعه تولید این مناطق خواهد داشت.

یاراحمدی با اشاره به هزینه ۱۱۰ میلیارد تومانی سرمایه گذاران بخش خصوصی در مجتمع شیلاتی رودشور شمالی گناوه تصریح کرد: سطح زیرکشت پرورش میگو در شهرستان گناوه هم اکنون بیش از چهار هزار هکتار است و ظرفیت توسعه آن تا شش هزار هکتار است.

وی گفت: از قابلیت‌های مهم شهرستان گناوه در حوزه آبزی پروری می‌توان به مراکز فرآوری، تکثیر میگو و ماهی، مزارع پرورش میگو و ماهی قفس در دریا اشاره کرد.

امید می‌رود که با شناسایی اراضی جدید و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه پرورش میگو در این مناطق افزایش یافته و شاهد ثبت رکوردهای جدید تولید میگوی پرورشی در این مناطق باشیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1295256

مهمترین اخبار ایران و جهان: