نیوز سیتی!
21 تیر 1402 - 20:54

چرخش «اردوغانی» در سیاست‌های خارجی

چرخش در سیاست‌های خارجه رجب طیب اردوغان و همچنین دست رد ناتو بر سینه اوکراین برای پیوستن به آن در کنار پروژه «شامِ جدیدِ» امارات، از محورهای مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: حمایت ترکیه از پیوستن سوئد به ناتو، بحث و جدل‌های فراوانی را در خصوص پشت کردن اردوغان به همپیمان روس خود و بازگشت به سمت آمریکا، به وجود آورده است. این در حالیست که به نظر تحلیلگران، اعتماد آمریکا و کشورهای اروپایی نسبت به رئیس جمهور ترکیه بسیار کاهش پیدا کرده است.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله خود در روزنامه رأی الیوم در خصوص سیاست‌های اردوغان نوشت: ترکیه بعد از تحقق اکثر خواسته‌های خود توسط سوئد، از جمله عدم حمایت از کردهای مخالف و موافقت آمریکا با دستیابی ترکیه به جنگنده‌های اف ۱۶ به ارزش ۲۰ میلیارد دلار و لغو محاصره اقتصادی این کشور، با پیوستن سوئد به ناتو موافقت کرد. این در حالیست که تنها چند هفته از هتک حرمت قرآن کریم در سوئد می‌گذرد.

از زمان دیدار اردوغان با رئیس جمهور اوکراین و اعلام حمایت از وی و پیوستن کشورش به ناتو، مشخص بود که رئیس جمهور ترکیه تصمیم گرفته به آغوش آمریکا و ناتو، گرم‌تر از گذشته، برگردد. با وخیم شدن اوضاع اقتصادی ترکیه، و بی نتیجه بودن سفرهای اردوغان به کشورهای عربی برای جذب سرمایه، وی متوجه شد که بازگشت به آغوش کشورهای غربی از دروازه سوئد، بهترین راه برای سروسامان دادن به اوضاع اقتصادی کشورش است، اما این مسیر خالی از خطر نخواهد بود.

بارها گفته‌ایم که اعتماد آمریکا و اروپایی‌ها به اردوغان بسیار کاهش پیدا کرده چرا که وی از موضوع مهاجران، به عنوان اهرم فشار در کنار حمایت از روسیه در اوج جنگ اوکراین و دستیابی به سیستم‌های موشکی اس ۴۰۰ به جای پاتریوت آمریکا، استفاده کرده است. چه کسی تضمین می‌کند که این اقدامات اردوغان دوباره تکرار نشود؟

این «کودتای» ترکیه بر توافقات با سوریه که از طریق روسیه به دست آمده و سرنوشت نشست آتی میان اردوغان و اسد و همچنین نشست میان پوتین و اردوغان، تأثیر خواهد گذاشت. اردوغان به دنبال منافع شخصی خود است و بعد از آن، منافع ترکیه برای او مهم می‌شود.

روزنامه العربی الجدید نیز به نشست ناتو اشاره کرد و نوشت: ناتو در حالی در نشست روز گذشته خود به عضویت اوکراین در این نهاد بی اعتنا بود که اوکراین از شک و تردیدهای ناتو در نهایی کردن پرونده پیوستن این کشور به ناتو، انتقاد کرده است. در نشست مذکور با پیوستن سوئد به ناتو موافقت شد، به همین دلیل اوکراین احساس خواری می‌کند. این در حالیست که ناتو اعلام کرده بعید است تا قبل از پایان جنگ اوکراین، این کشور به عضویت ناتو درآید.

روزنامه القدس العربی نیز در همین رابطه نوشت: در روز نخست نشست ناتو در پایتخت لیتوانی، دعوتی از سوی کشورهای عضو برای پیوستن اوکراین به این نهاد به عمل نیامد و وعده‌هایی در خصوص اینکه خلبانان اوکراینی تحت آموزش قرار خواهند گرفت و یا موشک‌های جدید به اوکراین داده می‌شود، مطرح شد. این در حالیست که زلنسکی اعلام کرده، عدم پیوستن کشورش به ناتو و تردید در این خصوص، ضعف محسوب می‌شود.

روزنامه لبنانی الاخبار در خصوص تحولات یمن با تیتر «آل جابر خطاب به سفرای ائتلاف سعودی: جنگ یمن بیشتر از آنچه که لازم بود طول کشیده است» نوشت: سخنان یک منبع دیپلمات در مسقط و اسناد محرمانه که الاخبار از آنها اطلاع پیدا کرده، نشان می‌دهند، تحولاتی در خصوص اوضاع یمن از جمله تشکیل یک شورای ریاستی با حضور نمایندگان انصارالله و دیگر گروه‌ها در این کشور و تقسیم یمن به پنج اقلیم اداری و همچنین انعطاف در خصوص خلع سلاح انصارالله، در جریان است.

پیش از این محمد آل جابر، سفیر عربستان در یمن خطاب به سفرای کشورهای عضو ائتلاف سعودی اعلام کرده بود که جنگ یمن بیشتر از آنچه که لازم بوده، طول کشیده و هیچکدام از طرف‌های درگیر نتوانسته به اهداف خود دست پیدا کند. اسناد محرمانه نشان می‌دهد یکی از مسئولان آمریکایی از دیپلمات‌های عرب خواسته بر ریاض فشار بیاورند تا اموال متعلق به نیروهای انصارالله و مشخصاً درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز یمن را که به بانک الاهلی در عربستان واریز می‌شود، تحویل این نیروها دهد.

الاخبار در مطلب دیگری در خصوص امارات نوشت: سفارت یمن تحت حمایت ریاض در قاهره، اعلام کرده که امارات می کوشد حضور خود را در کشورهایی که مانند مصر و اردن، مشکل اقتصادی دارند، پررنگ‌تر کند. امارات بعد از کاهش نقشش در یمن و لیبی، به دنبال یک جای پا در سوریه است. نام این طرح امارات، «پروژه شام جدید» است که مشخصاً مصر و اردن را هدف قرار داده است.

روزنامه لبنانی در البناء در خصوص سالگرد جنگ تموز نوشت: در حالی که شاهد تقویت دستاوردهای مقاومت در هفدهمین سالگرد جنگ ۳۳ روزه هستیم، رژیم صهیونیستی بدترین روزهای خود را می‌گذراند به طوری که روز گذشته، اعتراضات در اراضی اشغالی به حدی رسیده بود که نشانه‌های جنگ داخلی در این رژیم به چشم می‌خورد؛ تا جایی که رئیس این رژیم نسبت به کشیده شدن به سمت جنگ داخلی هشدار داده است. بیش از نیمی از صهیونیست‌های ساکن اراضی اشغالی در مقابل کابینه نتانیاهو آن هم بعد از شکست ارتش مقابل تعداد اندکی از نیروهای مقاومت در نیمی از مساحت اردوگاه جنین شورش کرده‌اند.

روزنامه سوری الثوره در گزارشی با تیتر «آیا واقعاً کفایت می‌کند؟» نوشت: ملت فلسطین نیازی به محکومیت‌های پی در پی سازمان ملل و نگرانی‌های دبیرکل آن، در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی ندارد بلکه باید مواضع عملی و مجازات‌های بازدارنده علیه تل آویو در حد و اندازه‌های یک مجرم جنگی، اتخاذ شود. آیا رژیم صهیونیستی با دیدن محکوم کردن تجاوزاتش توسط سازمان ملل، دست از کشتار ملت فلسطین و اقدامات تروریستی خود برمی دارد؟

روزنامه یمنی المسیره در خصوص اوضاع این کشور نوشت: ما شاهد برگزاری تظاهرات پی در پی در استان‌های ابین و حضرموت علیه کاهش قیمت ارز و قطع برق هستیم. گزارش‌های حقوقی نشان می‌دهد که آشوب‌ها در مناطق تحت اشغال در یمن، دست کم ۱۵۷ کشته و زخمی طی ماه گذشته برجای گذاشته است. ما شاهد یک خیزش مردمی علیه اشغالگران در یمن هستیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1354556

مهمترین اخبار ایران و جهان: