نیوز سیتی!
12 مرداد 1402 - 13:05

طاقچه بالای پلتفرم‌ها برای قوانین!/ مدرک بگیرید؛ حتی به غلط!

«طاقچه» بعد از آنکه هفته گذشته حواشی زیادی را تجربه کرد، رفع فیلتر شد و بدون کوچک‌ترین هزینه‌ای، یکی از بزرگترین تبلیغات ممکن برایش اتفاق افتاد و نامش به گوش گروه‌های مختلف جامعه رسید.

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: آخر هفته رسیده و خلوتی پنج‌شنبه‌ای که روز قبل آن هم به علت گرمای شدید هوا تعطیل شده، مجال خوبی است برای آنکه سری به اتفاقات هفت روز اخیر بزنیم. در مرور اخبار هفته دوم مرداد ماه از احتمال حضور موجودات فضایی گفتیم تا ایران خودرویی که به جای ۲۰۷ ۲۰۶ به مردم قالب می‌کند؛ از طاقچه بالای یک نرم‌افزار برای قوانین نوشتیم و سراغ روزهای نابسامان در سازمان سنجش و تقلب‌های پی در پی در آزمون‌های آن رفتیم.

تفسیرهای فضایی از تعطیلی روزهای داغ تابستان

تعطیل شدن دو روز آخر هفته، از آن خبرهایی بود که حاشیه‌های فراوانی ایجاد کرد. وقتی اعلام شد که چهارشنبه و پنجشنبه به علت گرمای بی‌سابقه هوا تعطیل است، کارشناسان همیشه حاضر در صحنه، دلیل این تعطیلی را کمبود برق در کشور تخمین زدند، عده دیگری گفتند قرار است بنزین گران شود و تفسیر کردند که این تعطیلی برای جلوگیری از شلوغ شدن خیابان‌هاست. گویا این عزیزان از خاطرشان رفته که گران کردن بنزین، بدون هیچ اتفاق و خبری هم امکان پذیر است و در مورد مشابهی، حتی خود رئیس‌جمهور هم صبح جمعه بعد از اعلام خبر افزایش قیمت‌ها متوجه این ماجرا شده است.

وزارت بهداشت به علت گرمای شدید و شیوع بیماری در اثر این گرما از رئیس‌جمهور خواسته بود تا این دو روز تعطیل شود. گرمای بی سابقه هوا غیر از تعطیل شدن مزیت دیگری هم داشت. کاهش خرید تخم مرغ و و احتمال خراب شدن تخم‌مرغ‌ها در روزهای گرم باعث شد این محصول در اتفاقی نادر ۱۰ هزار تومان در هر کیلو پایین‌تر از نرخ مصوب به فروش برسد.

طاقچه بالای پلتفرم‌ها برای قوانین!/ مدرک بگیرید؛ حتی به غلط!

باید یادآوری کنیم که این روزها غیر از گرمازدگی خودتان، مواظب خودروی سواری‌تان هم باشید؛ آب رادیاتور ماشین را مدام پر کنید و در صندوق عقب یکی دو لیتر آب همراهتان داشته باشید.

طاقچه بالای پلتفرم‌ها برای قوانین!

همه چیز از انتشار عکس بدون حجاب کارمندان نرم‌افزار «طاقچه» شروع شد و حرف و حدیث‌ها در شبکه‌های اجتماعی بالا گرفت. طاقچه که نرم‌افزاری برای دسترسی به نسخه دیجیتال و صوتی کتاب‌ها است و میان ناشران و علاقه‌مندان به کتاب‌خوانی پل می‌زند، در پی این ماجرا هفته پر حاشیه‌ای را از سر گذراند که البته شاید آنچنان هم برایش بد نشد!

گروهی از کاربران فضای مجازی، انتقاد کردند که مدیران این نرم‌افزار با استفاده از رانت‌های مختلف به این مرحله رسیده‌اند و حالا بی‌قانونی می‌کنند؛ آنها ضمن اعتراض به این بی‌قانونی، خواستار تعلیق آن شدند و گروهی از ناشران هم به صورت یک‌طرفه همکاری خود را با این شرکت فسخ کردند.

بعد از دو روز دعوای لفظی مدیران این شرکت با منتقدان در شبکه‌های اجتماعی، نامه‌ای بدون عذرخواهی از طرف طاقچه منتشر شد که در آن توضیحی کوتاه درباره آن عکس و فسخ قرارداد با شرکت‌هایی که اعلام آمادگی کردند ارائه شده بود. نامه این شرکت شبیه به اسمش، چیزی شبیه طاقچه بالا گذاشتن برای قوانین و مخاطبان بود.

طاقچه بالای پلتفرم‌ها برای قوانین!/ مدرک بگیرید؛ حتی به غلط!

به دنبال این حواشی، وزرات ارشاد وارد ماجرا شد و اعلام کرد این نرم‌افزار اصلاً مجوز ندارد! بعد از این خبر طاقچه به سرعت فیلتر شد. اینجا بود که به یقین رسیدیم هر اتفاقی در کشور می‌افتد، به صورت پایلوت و اتوماتیک، نخست یک جایی فیلتر می‌شود تا بعداً نسبت به آن تصمیم‌گیری لازم مبذول شود.

کشمکش‌ها ادامه داشت و بعد از فیلتر شدن طاقچه، مدیران این شرکت با ارائه توضیحاتی اعلام کردند که مجوز آنها به صورت رسمی توسط وزارت ارشاد صادر شده است. البته اکنون در نهایت همه این داستان‌ها، این نرم‌افزار رفع فیلتر شده و به فعالیت خود ادامه می‌دهد، البته بدون آنکه کوچک‌ترین هزینه‌ای کرده باشد، یکی از بزرگترین تبلیغات ممکن برایش اتفاق افتاد و نامش به گوش گروه‌های مختلف جامعه رسید.

عکس منتشر شده از طاقچه، تنها ماجرای قانون‌شکنانه هفته اخیر نبود؛ این روزها فیلمی از فضای داخلی شرکت بیمه «ازکی» منتشر شد که عدم رعایت حجاب در آن مشخص بود. این شرکت هم پس از تعلیقی کوتاه و حضور در تیتر اخبار، رفع تعلیق شد. گویا این روزها، برخی شرکت‌ها و گروه‌ها راهی کم‌هزینه و کارآمد برای برای رسیدن به صدر اخبار و تبلیغ رایگان و جذب مخاطب پیدا کرده‌اند. راهی که البته از مسیر قانون‌شکنی می‌گذرد و نوعی دهن‌کجی به گروه‌ها و کسانی است که قوانین را رعایت می‌کنند…

به جای موجودات فضایی، نگران خاورمیانه باشید!

بحث موجودات غیرزمینی، سال‌های سال است که به یکی از جذاب‌ترین خبرهای زرد تبدیل شد، اما این بار بررسی این ماجرا از طریق نهادهای رسمی و شناخته شده رنگ دیگری به این موضوع داده است. آخر هفته گذشته جلسه کنگره آمریکا در این رابطه برگزار شد و پس از آن، این مسئله بار دیگر به فضای جدی کارشناسی و شبکه‌های اجتماعی نیز کشیده شد.

در نشست کمیته حقیقت‌یاب کنگره آمریکا، یکی از شاهدان پروژه مخفی پنتاگون از وجود آدم فضایی‌ها و حتی سفینه‌ای که اکنون در دست این مجموعه است پرده برداشت. نکته جالب اینجاست؛ عکس‌هایی که فاکس نیوز منتشر کرده دقیقاً شبیه همان سفینه‌های فضایی است که در نقاشی‌ها و انمیشین‌ها ساخته شده توسط انسان دیده‌ایم، انگار که از روی تخیلات انسانی الگوبرداری شده باشند!

طاقچه بالای پلتفرم‌ها برای قوانین!/ مدرک بگیرید؛ حتی به غلط!

البته که سرگرم کردن مردم جهان با موضوعی عجیب و غریب و رقم زدن اتفاقی تلخ در گوشه‌ای از دنیا برای خاورمیانه و کشورهای مختلف آسیایی، یک سناریوی تکراری است. مثل روزی که میان آن همه سیستم امنیتی آمریکا، هواپیمایی برج‌های دوقلو را هدف می‌گیرد و سپس جنگی خانمان سوز در افغانستان شروع می‌شود.

حالا هم، آدمیزاد بیشتر از آنکه به موجودات فضایی فکر کند، باید نگران دندان تیز آمریکا برای کشورهای دیگر باشد.

۲۰۷ از ۲۰۶ بهتر است؟ لطفاً این خبر را به گوش میرسلیم نرسانید!

نحوه فروش خودرو چند سالی است که در ایران یک پدیده منحصر به فرد است اما از نحوه فروش خودروسازها و پایین بودن کیفیت محصولاتشان و قیمت بالای آنها که بگذریم، از قالب کردن محصولی دیگر به جای محصول دیگری نمی‌شود گذشت! سال گذشته خودروی پژو ۲۰۶ به علت اینکه نتوانست معیارهای استاندارد اولیه را کسب کند از رده خارج و پژو ۲۰۷ جایگزین آن شد.

در حالی که این خودرو با قیمت نسبتاً بالایی به مشتریان عرضه می‌شود، خبری در رسانه‌ها منتشر شد که آنچه شما تحویل می‌گیرید فقط اسم ۲۰۷ را یدک می‌کشد و از موتور، داشبورد، سنسور و دوربین دنده عقب گرفته تا حتی رینگ و ترمز عقب ۲۰۶ در آن استفاده شده است.

طاقچه بالای پلتفرم‌ها برای قوانین!/ مدرک بگیرید؛ حتی به غلط!

کاش یک نفر به «ایران‌خودرو» بگوید که مردم خودشان بلدند ۲۰۶ هایشان را از نظر ظاهری به ۲۰۷ تبدیل کنند؛ کافی‌است در شهر که تردد می‌کنید ۲۰۶ هایی که چراغ ۲۰۷ روی آنها سوار شده را مشاهده بفرمائید! البته این خبر را به گوش مصطفی میرسلیم نرسانید؛ چون احتمالاً معتقد است از آنچه که ۲۰۷ حداقل در ظاهر از ۲۰۶ بهتر است، بنابراین از لندکروز هم بهتر خواهد بود...

مدرک بگیرید؛ حتی به غلط!

این هفته آزمون آیلتس برگزار شود، اما این امتحان به دلیل لو رفتن سوالات لغو شد! این خبر در

حالی منتشر شد که شائبه ورود هزار نفر به دانشگاه با تقلب هنوز روی شانه‌های سازمان عریض و طویل سنجش سنگینی می‌کند و سازمان سنجش این روزها شرایط نابسامانی را به علت اخبار تقلب در آزمون‌ها و عدم سلامت آنها تجربه می‌کند.

طاقچه بالای پلتفرم‌ها برای قوانین!/ مدرک بگیرید؛ حتی به غلط!

اینکه شرکت‌کنندگان در آزمون آیلتس تقلب کنند هم نکته ظریفی است. بالاخره اگر پزشک باشید و پزشکی بلد نباشید، نسخه و داروی اشتباه می‌نویسید، اگر مهندس باشید و مهندسی بلد نباشید به جای تیرآهن ۱۸ تیرآهن ۱۲ استفاده می‌کنید و شاید هرکسی در لحظه متوجه کارنابلدی شما نشود، اما اگر آیلتس داشته باشید و انگلیسی بلد نباشید، کافی است زبان باز کنید تا اطرافیان حقیقت را بفهمند. وای به حال آنکه از این زبان برای کار و حتی زندگی در خارج از کشور استفاده کنید.

البته ممکن است عده‌ای مدرک آیلتس را می‌گیرند که فقط آن را داشته باشند یا مثال چشم جاری یا باجناق یا مدیر بالادستی یا همسایه طبقه پایین‌شان را کور کنند؛ شاید مدرک آیلتس برای عده‌ای حکم ظرف‌های چینی داخل کمد را دارد که از آن استفاده‌ای نمی‌کنند.

سودای مهاجرت به نیروی کار ساده کشیده است

طبق آمار رسمی بیش از ۴ میلیون ایرانی در کشورهای مختلف زندگی می‌کنند. میل به مهاجرت این روزها آنقدر زیاد شده است که علاوه بر نخبگان، نیروی کار ساده هم به فکر مهاجرت است. آمار فعلی مهاجرت نیروی کار وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که بر اساس پژوهش‌های انجام شده در آینده فقط روی ۲۰ درصد نیروی کاری که متولد می‌شوند می‌توان حساب باز کرد.

طاقچه بالای پلتفرم‌ها برای قوانین!/ مدرک بگیرید؛ حتی به غلط!

شرکت‌ها و موسساتی که صابون بیشتری به دل جوانان می‌زنند هم این روزها بیکار ننشسته‌اند و با تبلیغات گسترده و فریبنده سعی در درآمدزایی برای خود دارند. در یکی از تبلیغات این شرکت‌ها نوشته شده بود که تنها با یک کلیک اقامت کانادا بگیر؛ اما هزینه‌های که این کلیک با خود می‌آورد، چند صد میلیون است و مهاجرت موضوعی است که هر لحظه ممکن است با مشکل مواجه و به قول همان خارجی‌ها «کنسل» شود.

تجربه مهاجرت، به خیلی‌ها نساخته است، نخبگانی که نتوانستند از پس خرج و مخارج اروپا و آمریکا بر بیایند و در کنار شغل یا تحصیلات خود، کارگری می‌کنند. البته تعداد زیادی از افرادی که مهاجرت کرده‌اند به خاطر احتمال بازگشت به ایران، این کار را انجام نمی‌دهند. آنها مطمئن هستند اولین سوالی که از آنها خواهد شد این است که «چرا برگشتی؟» و آنها به جای آنکه بگویند نتوانستم از پس خرج و مخارج یا زندگی در غربت بربیایم باید در پاسخی که حس وطن پرستی دارد بگویند: «دلم برای هوای تهران تنگ شده بود؛ دلم برای همین متروی شلوغ لک زده بود؛ همین ترافیک سرسام آور بزرگراه همت آرزوی هر شبم شده بود…»

این دهه هشتادی‌های قهرمان!

تا می‌خواهیم کمی از نسل جدید به دلایل مختلف ناامید شویم، کاری می‌کنند که از خواسته خود پشیمان می‌شویم و قهرمانی‌های پی در پی آنان رشته افکارمان را پاره می‌کند. این بار، کشتی‌گیران نوجوان کشورمان با کسب ۱۱۳ امتیاز قهرمان این رقابت‌ها شدند.

طاقچه بالای پلتفرم‌ها برای قوانین!/ مدرک بگیرید؛ حتی به غلط!

کاش حمایت از این نوجوان‌ها به قدری باشد که ۱۰ سال بعد بگوییم، این قهرمان جهان همان قهرمان مسابقات نوجوانان جهان است که روزگاری که باید حمایتش کردیم و امروز ثمره آن حمایت و تلاش را می‌چینیم. امروز به احترام قهرمانان دهه هشتادی می‌ایستیم و می‌گوئیم دمتان گرم که هم حریفان را ضربه فنی می‌کنید هم برای دقایقی ناراحتی و دلخوری‌های ما را؛ در هر سنی که هستید قهرمان باشید.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1424409

مهمترین اخبار ایران و جهان: