نیوز سیتی!
09 مرداد 1402 - 15:19

مهم‌ترین مسیر تجاری اروپا در معرض خطر

تغییرات آب و هوایی باعث شده تاسطح آب رودخانه راین که مهم‌ترین مسیر تجاری اروپا به شمار می‌رود، به میزان قابل توجهی پایین بیاید و روند حمل و نقل کالا در این مسیر مختل شود.

 به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، تغییرات آب و هوایی و کاهش سطح رودخانه راین باعث شده تا روند حمل و نقل کالا از این رودخانه که مهم‌ترین مسیر تجارت در اروپا به‌شمار می‌رود، مختل شود.

شرکت‌های اروپایی حالا مجبور شده‌اند تا به‌جای استفاده از رودخانه راین که پایین آمدن سطح آب آن امکان تردد کشتی‌های باری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مختل کرده، به سمت استفاده از حمل و نقل ریلی و جاده‌ای که هزینه به‌مراتب بیشتری دارد، بروند.

برخی از شرکت‌های اروپایی نظیر کووِسترو هم مجبور شده‌اند بخشی از تولید خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از آلمان به اتریش منتقل کنند.

رفتن شرکت‌های اروپایی و به خصوص آلمانی به سمت حمل و نقل به مراتب‌ پرهزینه‌تر به‌جای استفاده از راین با هدف جلوگیری از توقف گسترده خطوط تولید انجام می‌شود.

در رود راین در برخی مناطق ازجمله کواب در ایالت راینلند فانتز در آلمان و در غرب فرانکفورت، در تابستان سال جاری به قدری پایین آمده که برخی کشتی‌های باری تنها با نیمی از ظرفیت خود امکان عبور از آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند.

از سوی دیگر گفته می‌شود؛ تعمیر اساسی کردن 8900 کشتی موجود در رودخانه راین که برای عبور از آب‌های کم‌عمق مناسب هستند، 90 میلیارد یورو معادل 99 میلیارد دلار هزینه دارد.

دولت آلمان هم می‌خواهد رودخانه راین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بازمهندسی کند که البته این اقدامات بسیار کند پیش می‌رود. رودخانه راین از این جهت اهمیت دارد که مسیری به طول 800 مایل برابر با 1300 کیلومتر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از کوهپایه رشته‌کوه‌های آلپ در سوئیس با عبور از مناطق صنعتی آلمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا بندر روتردام در هلند و ساحل دریای شمال طی می‌کند.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس
شناسه خبر: 1420153

مهمترین اخبار ایران و جهان: