نیوز سیتی!
09 مرداد 1402 - 13:21

دولت بایدن در یک‌قدمی رسوایی بزرگ

یک کارشناس روابط بین‌الملل لغو مجوز رابرت مالی را عامل اصلی به‌هم ریختگی در سیاست خارجی آمریکا در مسئله برجام دانست که تبعات آن بیشتر متوجه داخل آمریکاست.

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - قدس نوشت: دولت جو بایدن در نشست محرمانه با اعضای کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا از ارائه توضیحات درباره دلایل لغو مجوز امنیتی رابرت مالی، نماینده ویژه دولت در امور ایران خودداری کرد که این امر تردیدها در این خصوص که مالی اطلاعات حساس را در اختیار افراد خارجی قرار داده باشد، تشدید کرده است.

اتفاقی که علاوه بر دردسرسازی برای بایدن، «برجام» را هم به محاق برده و برخی گمانه‌زنی می‌کنند پای برخی تشکل‌های حامی برجام مانند «نایاک» و «دار و دسته نیویورکی‌ها» در میان است. یک کارشناس روابط بین‌الملل لغو مجوز رابرت مالی را عامل اصلی به‌هم ریختگی در سیاست خارجی آمریکا در مسئله برجام دانست که تبعات آن بیشتر متوجه داخل آمریکاست. 

بایدن در یک‌قدمی رسوایی بزرگ 

دکتر ثمانه اکوان، کارشناس ارشد روابط بین الملل و تحیلگر سیاسی در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: دولت بایدن ثابت کرده برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای با ایران اراده‌ خاصی ندارد و باز شدن پرونده رابرت مالی، آن‌ها را وادار به سکوت می‌کند.  وی گمانه‌زنی‌های زودهنگام در خصوص این پرونده را پیش‌داوری غیر عقلانی تلقی کرد و گفت: در صورت اثبات این پرونده رسوایی بزرگ امنیتی برای جوبایدن رقم خواهد خورد که موجب تشدید نارضایتی‌ها و واگرایی آن‌ها در روابط خارجی‌شان خواهد شد.  وی افزود: به واسطه این مسئله پرونده‌هایی نظیر مبادله زندانیان میان ایران وآمریکا که از طریق واسطه پیگیری می‌شد هم تعلیق شده است.

شرط‌‌ بندی بایدن روی اسب بازنده منطقه 

ثمانه اکوان گفت: به‌تازگی «توماس فریدمن» هم در مقاله‌ای از پروژه بایدن برای عادی‌سازی سریع روابط اعراب و رژیم غاصب صهیونیستی خبرداده که در گرو رضایت عربستان است. وی با تبیین این مسئله که سعودی‌ها در قبال عادی‌سازی روابط با رژیم کودک‌کش، مطالبات زیادی دارند، گفت: بعید است بایدن بتواند به توافق روشنی با ریاض برسد، به همین خاطر در بعد دیگر، پلن جایگزین حل و فصل پرونده فلسطین-اسرائیل را در نظر دارد. وی افزود: برنامه دوم آمریکایی‌ها نیز آینده موفقی ندارد؛ زیرا نه اسرائیل از الحاق کرانه باختری کوتاه می‌آید و نه گروه‌های فلسطینی قائل به تشکیل دولت فلسطینی -  آمریکایی هستند. 

به زودی تحریم‌ها فرو می‌ریزد

ثمانه اکوان در پایان و در تحلیل رشد مثبت سیاسی و اقتصادی ایران  به واسطه کنار گذاشته شدن برجام از اولویت‌ دیپلماسی خارجی کشور گفت: روند کاهشی قیمت دلار و یورو، افزایش روابط با کشورهای منطقه و توسعه گفت وگوها به قاره‌های دیگر، همچنین افزایش ثبات در بازار مبادلات حاکی از آن است که اولاً بخش عمده‌ تحریم‌ها در آستانه بی‌اثر شدن است و باید زیرساخت‌های گسترش اقتصاد سیاسی کشور را فراهم کنیم. در وهله دوم شاهد شکست جریان نفوذ و به حاشیه رفتن غرب‌گرایان سیاسی و اقتصادی هستیم که در هماهنگی با غرب به دنبال تحقق منافع آمریکا بودند. وی در پایان تصریح کرد: تجربه دو سال گذشته نشان داده در سایه همگرایی منطقه‌ای و کنار گذاشتن تفکر غرب‌گرایی صرف، اوضاع اقتصادی کشور رو به بهبود است که البته استمرار این وضع مستلزم تنظیم یک راهبرد بلندمدت خدشه‌ناپذیر است. 

پایان پیام/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1420053

مهمترین اخبار ایران و جهان: