نیوز سیتی!
20 مرداد 1402 - 22:22

غرب پشت نقاب نگرانی درباره دموکراسی، به دنبال اورانیوم نیجر است

یک تحلیلگر آمریکایی می‌گوید که دست آمریکا و ناتو در اوکراین بیش از حد بسته شده است و در نتیجه تهدید مستقیم نیجر به حمله و سرنگونی حکومت نظامی جدید این کشور، موثق و معتبر نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، جامعه اقتصادی غرب آفریفا (اِکواس) به نیابت از پاریس و واشنگتن کشور نیجر را به حمله و سرنگونی حکومت نظامی جدید این کشور تهدید کرده است اما جرالد هورن، مورخ و پروفسور آمریکایی می‌گوید که اوکراین دست آمریکا و ناتو را بیش از حد بسته است و در نتیجه آنها نمی‌توانند نیجر را به طور مستقیم تهدید کنند.

کشورهای عضو اکوآس دیروز (پنجشنبه) اعلام کردند که به منظور بازگرداندن محمد بازوم، رئیس جمهور معزول نیجر به قدرت، در تدارک حمله نظامی به این کشور هستند. آلاسانه اوآتارا، رئیس جمهور ساحل عاج که خود در سال ۲۰۱۰ در پی کودتایی به رهبری فرانسه به قدرت رسید، طرح مداخله نظامی در نیجر را مطرح کرد.

اوآتارا گفت: روسای ستاد مشترک ارتش برای توافق درباره این مساله، نشستی برگزار می‌کنند اما آنها برای آغاز عملیات در اسرع وقت، مجوز سران کشورها را دارند. آنها بازوم را گروگان گرفته‌اند. شخصا این گروگان‌گیری را اقدام تروریستی می‌دانم و نباید اجازه دهیم این ماجرا ادامه یابد و باید وارد عمل شویم.

با این حال، ارتش نیجر بدون توجه به تهدیدها، با تشکیل یک دولت انتقالی کار خود را پیش برده است.

هورن دراین گفت: ابراز نگرانی و هراس رهبران غربی درباره دموکراسی در نیجر، شهوت آنها برای منابع کشور آفریقای غربی را مخفی می‌کند.

در این رابطه، هورن با لحنی تمسخرآمیز گفت که ویکتوریا نولاند، معاون وزیر خارجه آمریکا و معمار کودتای ۲۰۱۴ اوکراین موسوم به «میدان»، احتمالا «با این استدلال و گلایه خواهد گفت که (تشکیل دولت انتقالی) با قانون اساسی نیجر همخوانی ندارد!»

وی با اشاره به اینکه ارتش آمریکا در جریان کودتای نظامی اخیر نیجر، پنج افسر ارشد این کشور از جمله ژنرال موسی سالائو بارمو را شخصا آموزش داده است، گفت: آنها فکر می‌کنند که او آدم آنهاست. بدیهی است که اینطور نیست. اما باید صبر کنیم چون واشنگتن و کشورهای ناتو قطعا درباره کنترل نیجر، تسلیم نخواهند شد.

هورن تاکید کرد: آنها احتمالا شروع به پخش شایعاتی درباره ژنرال بارمو کرده و مدعی خواهند شد که او دوطرفه بازی می‌کند. با اشتیاق به این واقعیت پی بردم که شورشی جدید در شرف وقوع است. تعجبی نمی‌کنم اگر سی‌آی‌اِی به نوعی در آن دست داشته باشد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه قیل و قال و ابراز نگرانی افراطی و اغراق‌آمیز آمریکا و اروپا درباره دموکراسی در نیجر، انگیزه‌های اصلی رهبران غربی را پنهان کرده است، افزود: آنها هنوز چشم‌شان به‌دنبال اورانیوم نیجر است و شهوت آن را دارند. هنوز با احتمال ایجاد یک خط لوله از نیجریه در امتداد نیجر به سمت الجزایر و جنوب اروپا، دست و پای‌شان شُل می‌شود.

دیگر نگرانی غرب استفاده از حریم هوایی نیجر بود که حالا پروازها از اروپا به نیجریه، غول اقتصادی آفریقای غربی لغو شده است. وی دراین‌باره نیز گفت: این باعث می‌شود که خطوط هواپیمایی، پول بیشتری برای سوخت داشته باشند و مسافران مبلغ بیشتری برای تهیه بلیت پرداخت کنند.

با این حال، به گفته هورن، آمریکا برای اعمال فشار بر دولت جدید نیجر، با مشکل روبه‌روست چون «ظرف واشنگتن با ماجراجویی‌های فرامرزی دیگر، پر شده است.»

وی تصریح کرد: بهترین توصیه برای واشنگتن این است که خودش را از مخمصه اوکراین بیرون بکشد. همانطور که می‌دانیم واشنگتن در حال تشدید تنش با چین است. اینکه آمریکا بخواهد با ایجاد آتشی دیگر در نیجر، خودش را در دردسری دیگر بیندازد، به نظر من غیرممکن است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1437353

مهمترین اخبار ایران و جهان: