نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 21:15

ظرفیت دامداری در استان ایلام مغفول واقع شده است

ایلام-مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: ظرفیت دامداری در استان ایلام مغفول واقع شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، یونس احمدی عصر چهارشنبه در جلسه تودیع و معارفه مسئول پایگاه بسیج اداره کل دامپزشکی استان ایلام با حضور سرهنگ اسد کاظمی فرمانده سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه امیرالمومنین ایلام و سرهنگ رئیسی فرمانده حوزه مقاومت شهید سلیمی ادارات کل استان اظهار کرد: دامپزشکی یک مجموعه بزرگ و پیشران است که در بخش‌های مختلف جامعه حضور دارد، هر غذایی در دنیا تولید شود، یا انسانی است یا دامی است، دامپزشکی در بخش غذای دامی، دارو و درمان دام‌ها، بیماری‌های دام و طیور، بیماری‌های مشترک انسان و دام، و واردات و صادرات این بخش یعنی حدوداً تا ۵۰ درصد تولید جامعه نظارت دارد.

وی گفت: نظارت و بهداشت در تولید هر فرآورده یا خوراک دامی در جامعه مربوط به دامپزشکی است، صادرات فرآورده‌های دامی هم با نظارت دامپزشکی انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام اضافه کرد: از تعداد بیماری شناخته شده انسانی ۸۰۰ و گاهی بیشتر مربوط به نوع بیماری مشترک بین انسان و دام است که پنج بیماری اصلی سالک، هاری، تب مالت، تب کریمه کنگو، کیست هیداتیک و …مربوط به دامپزشکی است که حساسیت کار دامپزشکی در کشور و استان را نشان می‌دهد.

وی گفت: سالانه تا ۷ میلیون نوبت سر دام در استان ایلام واکسیناسیون توسط دامپزشکی صورت می‌گیرد، ۶۰ درصد مردم استان از طریق دامداری امرار معاش می‌کنند.

احمدی اضافه کرد: دامداری صنعت اول استان ایلام است، بنابراین اهمیت کار دامپزشکی در استان ایلام را دوچندان کرده است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت دامداری استان مغفول واقع شده است، افزود: دامداری یک هنر و یک اقتصاد پایه‌ای است که باید نسل به نسل در استان ایلام تداوم داشته باشد.

مدیرکل دامپزشکی ایلام با اشاره به ظرفیت‌های تولید مرغ در استان، گفت: هم اکنون سه تا چهار برابر نیاز استان تولید مرغ وجود دارد، باید سرمایه گذاری در استان به سمت دام و طیور حرکت کند.

احمدی تصریح کرد: صنعت دام مزیت اول اقتصادی استان ایلام است، حتماً باید در برنامه‌ها ریزی ها و اعتبارات به این بخش توجه شود. وی با اشاره به اینکه سه تا پنج سال است آمار بیماری‌های مشترک انسان و دام در استان ایلام بسیار بالاست، افزود: اصلی ترین و مهمترین دلیل این قضیه کشتار غیرمجاز است چون کشتارگاه صنعتی در استان نداریم.

وی گفت: کشتارگاه صنعتی دام ایلام تعطیل شده است، در استان ایلام باید در بحث تجهیز کشتارگاه توجه شود، کشتارگاه دام ایلام نیز باید تعیین تکلیف شود.

احمدی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های بسیج برای خدمات دهی در بخش دامپزشکی، گفت: ۶۱ تیم جهادی در دامپزشکی استان ایلام برای خدمات دهی در مناطق مختلف استان تشکیل شده است.

وی گفت: دامپزشکی از ظرفیت‌های بسیج برای بخش‌های مختلف در بخش نظارت و واکسیناسیون استفاده خواهد کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام افزود: اولویت دامپزشکی استان ایلام استفاده از تفکر بسیجی برای حل مسائل بهداشت دام در استان است.

گفتنی است در این مراسم احمدی به عنوان مسوول جدید پایگاه مقاومت اداری بسیج اداره کل دامپزشکی استان معرفی و از خدمات علی‌رضا الهی مسوول قبلی این پایگاه قدردانی بعمل آمد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1434609

مهمترین اخبار ایران و جهان: