نیوز سیتی!
27 تیر 1402 - 15:27

قرابت فرهنگی تبریز با ترکیه بیش از دیگر شهرهای ایران است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در خصوص همایش بین‌المللی فرصت های سرمایه‌گذاری تبریز ۲۰۲۳ که آبان ماه امسال برگزار می شود، گفت: قرابت فرهنگی تبریز با ترکیه بیش از دیگر شهرهای ایران است و در شهر استانبول، قطب اقتصادی ترکیه نام و صنعت تبریز ارج و قرب زیادی دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدحسن حبیب الله‌زاده امروز در دیدار با یعقوب هوشیار شهردار تبریز اظهار کرد: استان آذربایجان‌شرقی علی‌رغم اینکه مرز مشترکی با ترکیه ندارد ولی در حوزه های  متعددی همچون اقتصاد و بازرگانی نقش موثری در ارتباط بین ایران و ترکیه ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اشتراکات بین دو کشور در حوزه مدیریت شهری، با اشاره به وجود پیمان خواهرخواندگی تبریز با شهر ارزروم ترکیه گفت: قرابت های فرهنگی و دینی زیادی بین مردم ایران با ترکیه وجود دارد. بر همین اساس باید موضوع گسترش همکاری و خواهرخواندگی با شهرهای ترکیه به صورت جدی پیگیری شود و در این رابطه، مدیریت شهری می‌تواند غرفه ایران در ترکیه را فعال کند.

سفیر ایران در ترکیه با بیان اینکه شهر استانبول قطب اقتصادی ترکیه است برهمین اساس به صورت مرتب در استانبول نمایشگاه اقتصادی برگزار می کنیم، تصریح کرد: پیشنهاد می‌دهیم شرایط مشارکت تبریز نیز در این نمایشگاه ها فراهم شود چرا که حضور در چنین نمایشگاه هایی باعث ارتقای وجهه بین‌المللی تبریز می‌شود.

وی اضافه کرد:  قرابت فرهنگی تبریز با ترکیه بیش از دیگر شهرهای ایران است و در شهر استانبول نام و صنعت تبریز ارج و قرب زیادی دارد.

حبیب الله زاده با اشاره به اینکه در شهرهای ارزروم وترابوزن آماده همکاری در حوزه های متنوعی با شهرداری تبریز هستیم، افزود: نزدیک به یک میلیون ایرانی در ترکیه سکونت دارند و هموطنان دلبستگی خوبی به وطن خود دارند از طرف دیگر در حال حاضر از استان آذربایجان‌شرقی نزدیک به ۶۰ شرکت تولیدی وارداتی در ترکیه فعال هستند که باید از ظرفیت این شرکت‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به همایش فرصت های سرمایه گذاری تبریز که در مرداد ماه سال‌جاری برگزار می شود، خاطرنشان کرد: در خصوص برگزاری هرچه با شکوهتر این همایش آماده همکاری هستیم و در موضوع تامین اتوبوس برای شهرهای کشور از ترکیه نیز پیگیری های لازم انجام می شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1369609

مهمترین اخبار ایران و جهان: