نیوز سیتی!
14 شهریور 1402 - 23:13

هشدار روسیه به آمریکا در خصوص استقرار سلاح‌های اتمی در انگلیس

وزارت خارجه روسیه نسبت به استقرار تسلیحات اتمی آمریکا در انگلیس هشدار داد و اعلام کرد که این اقدام را تشدید تنش تلقی می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روسیه غروب سه‌شنبه به وقت تهران هشدار داد با هرگونه اقدام آمریکا برای استقرار تسلیحات اتمی در انگلیس برخورد خواهد کرد.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «بلومبرگ» روسیه  اعلام کرده که این را «تشدید تنش» تلقی خواهد کرد. «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: «اگر این اتفاق بیفتد، از جانب ما به‌عنوان تشدید تنش تلقی می‌شود و دقیقا برعکس دستیابی به وظیفه مبرم یعنی حذف تمام سلاح‌های اتمی آمریکا از اروپا خواهد بود.»

نیروی هوایی آمریکا ۵۰ میلیون دلار بودجه برای اسکان نظامیان خود در یک پایگاه هوایی در انگلیس اختصاص داده است.

گروه «ضد سلاح اتمی انگلیس» نیز نسبت به این اقدام ابراز ناخرسندی کرده است. این گروه اعلام کرد که ۱۵ بمب اتمی «بی-۶۱» آمریکا اینک در چهار کشور اروپایی بلژیک، آلمان، هلند، ایتالیا و همچنین ترکیه مستقر هستند.

 

آمریکا تنها کشوری در جهان است که تاکنون در جنگ از بمب اتمی علیه بشریت استفاده کرده و ده‌ها هزار نفر را در شهر هیروشیمای ژاپن به خاک و خون کشاند. مسکو همچنین بارها در اظهارنظرهای مختلف کشورهای غربی به رهبری آمریکا و تمایلات توسعه‌طلبانه ناتو در همسایگی روسیه را عامل بحران کنونی اوکراین اعلام کرده است. 

آمریکا به عنوان بخشی از راهبرد بازدارندگی ناتو، تسلیحات اتمی خود را در اروپا و فراتر از آن مستقر می‌کند. تعداد و مکان دقیق این تسلیحات هم محرمانه است اما تصور می‌شود که حدود ۱۰۰ بمب بی-۶۱ در پنج کشور عضو ناتو شامل بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه انبار شده است.   تصور می‌شود پایگاه هوایی آلمان ۲۰ بمب بی-۶۱ را در خود جای داده است. در  هلند نیز آمریکا بین  ۱۰ تا ۲۰ بمب بی-۶۱ دارد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1487297

مهمترین اخبار ایران و جهان: