نیوز سیتی!
30 اردیبهشت 1402 - 13:43

نرخ رشد جمعیت قزوین از میانگین کشوری پایین‌تر است

قزوین- نرخ رشد جمعیت در استان قزوین از میانگین کشوری پایین‌تر بوده و زنگ خطر کهن‌سالی و پیری در این استان به صدا درآمده است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: سی اردیبهشت سال ۱۳۹۳ بود که سیاست‌های کلی «جمعیت» از سوی مقام معظم رهبری به دولت ابلاغ شد تا به‌طور رسمی صدای نیاز کشور به جمعیت جوان در بالاترین سطح کشور نیز شنیده شود.

شاید آن روز اگر این سیاست‌ها به‌طور صحیح و دلسوزانه در دستور کار دولتها قرار می‌گرفت امروز دغدغه‌ای به نام جمعیت در کشور و همچنین استان قزوین وجود نداشت اما بی‌توجهی به سیاست‌های ابلاغی و یا از اولویت خارج کردن این سیاست‌ها امروز کشور را در آستانه یک بحران بزرگ قرار داده است.

شاخصه‌ها و نرخ رشد جمعیت در کشور از حرکت فزاینده با سرعت به سمت پیری و کهن‌سالی پیش می‌رود و نیاز است تغییرات زیادی برای بهبود شرایط در کشور و همچنین استان قزوین داده شود.

برای نیفتادن در سیاهچاله جمعیتی تنها حدود ۶ سال وقت داریم

فاطمه محمدبیگی رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت کاهش جمعیت در کشور و همچنین استان قزوین اظهار کرد: از سال ۱۴۰۰ وارد پدیده سالمندی شده‌ایم و باید صدای پیری جمعیت را بشنویم.

وی افزود: برای نیفتادن در سیاهچاله جمعیتی تنها حدود ۶ سال وقت داریم و اگر در این مدت‌زمان بسیار اندک برنامه‌ریزی مناسبی نداشته باشیم با بحران‌های بزرگی روبرو خواهیم شد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فاکتور فرزندآوری بین تاریخ عقد تا تاریخ تولد فرزند اول حدود ۴ سال است، افزود: این تأخیر ناشی از نگرش بر فرزندآوری است و این نشان می‌دهد ما آینده خوبی در حوزه جمعیت نداریم.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پیش‌بینی این روند نشان می‌دهد در دهه ۱۴۳۰ تا ۱۴۶۰ منجر به مرگ بیش از ۳۰ میلیون نفر جمعیت ایرانی خواهیم بود.

وی بیان کرد: میزان تولد نوزاد در سال هم‌اکنون یک‌میلیون نفر است و با این آمار یعنی جمعیت تا ۱۰۰ میلیون رفته و بعد ریزش جمعیت شروع خواهد شد.

نرخ رشد جمعیت قزوین از میانگین کشوری پایین‌تر است

محمدبیگی تأکید کرد: در صورت ادامه وضعیت فعلی از الان باید به فکر مؤسسات کفن و دفن و مؤسسات نگهداری سالمندان به‌صورت خیریه و همچنین نهضت ساخت مؤسسات نگهداری سالمندان به‌جای ساخت مدرسه باشیم.

وی با بیان اینکه در آینده نه‌چندان دور باید شاهد ورود نیروی کار از خارج از کشور باشیم، ادامه داد: تأمین زیرساخت‌ها برای فرزندآوری و افزایش جمعیت باید با کار جهادی توسط مسئولین انجام شود.

انقراض جمعیتی ایران در حال آغاز است

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: انقراض جمعیتی ایران در حال آغاز است و برخی استان‌ها هم‌اکنون با این اتفاق روبرو هستند و قزوین نیز در رتبه هشت این آمار قرار دارد.

وی با بیان اینکه برای پنجره جمعیتی نیز یک فرصت پنج تا شش ساله داریم تصریح کرد: بیشترین تعداد زنان با قابلیت باروری یعنی بین سنین ۱۵ تا ۴۶ سال است.

در حالی امروز نرخ بارداری ۱.۷۴ رسیده‌ایم که در سال ۱۳۵۱ این نرخ ۶.۸ بود و این آمار نشان می‌دهد این مسئول اضافه کرد: اگر در این ۵ سال خانم‌های بین ۲۰ تا ۴۵ سال فرزندآوری کردند در سیاهچاله جمعیتی سقوط نمی‌کنیم اما اگر در این پنج سال نتوانیم شاهد تولد سه فرزند توسط زنان ایرانی باشیم زنان نسل بعد باید برای خروج از این بحران هرکدام ۵ فرزند به دنیا بیاورند که بدون شک این کار را نخواهند کرد و این را باید به معنای سقوط به سیاهچاله جمعیتی خواهد بود.

وی با بیان اینکه تمام امکانات برای موضوع حمایت از ازدواج و تسهیل آن و فرزندآوری باید بسیج شود، اضافه کرد: بازه زمانی عقد تا به دنیا آمدن فرزند باید از ۴ سال به ۲ سال برسد.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ادارات و دستگاه‌ها باید سالن‌ها و فضاهای عمومی خود را در اختیار جشن‌های ازدواج آسان قرار داده و مکان‌های عمومی برای استراحت مادران و کودکان داشته باشند.

نرخ رشد جمعیت قزوین از میانگین کشوری پایین‌تر است

وی تأکید کرد: مهدهای کودک طبق قانون جوانی جمعیت باید برای زنان شاغل در ادارات و دستگاه‌ها ایجاد شوند.

محمدبیگی ادامه داد: بهترین درصد سالمندی ۴ تا ۸ درصد است اما امروز ما در ایران ۱۰.۸ درصد سالمندی داریم و از سال ۱۴۰۰ وارد پدیده سالمندی شدیم.

نرخ رشد جمعیت در قزوین ۵۶ صدم درصد است

علیرضا مهرعلیان رئیس مرکز بهداشت شهرستان قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کشور ما از نظر جمعیت در دنیا در رتبه هجدهم، در آسیا رتبه نهم و در منطقه در رتبه سوم قرار دارد، اظهار کرد: شهرستان قزوین در حال حاضر ۶۴۳ هزار ۲۷۱ نفر جمعیت دارد که حدود ۴۰۰ هزار نفر آن ایرانی و بقیه غیر ایرانی و تبعه خارجی هستند.

وی با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت در کشور و استان قزوین با یک سقوط آزاد در حال کم شدن است، افزود: نرخ رشد جمعیت کشور در سال ۱۳۶۵ تقریباً ۴ بود اما الان در کشور ۷ دهم است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان قزوین خاطرنشان کرد: این نرخ در قزوین بسیار پایین‌تر از میانگین کشوری و تنها ۵۶ صدم درصد است.

وی با بیان اینکه تعداد فرزندهای زنده‌ای که توسط یک زن همسردار در سن ۱۵ تا ۴۹ سالگی متولد می‌شود را نرخ بارداری کلی می‌نامند، ادامه داد: در کشور ما نرخ این عدد ۱.۷ است.

میزان تولد نوزاد در سال هم‌اکنون یک‌میلیون نفر است و با این آمار یعنی جمعیت تا ۱۰۰ میلیون رفته و بعد ریزش جمعیت شروع خواهد شد مهرعلیان با بیان اینکه نرخ بارداری کلی در استان قزوین از نرخ کشوری پایین‌تر است، عنوان کرد: نرخ بارداری کلی در استان قزوین ۱.۴۵ و در شهرستان قزوین ۱.۴۳ است.

وی با تأکید بر اینکه برای رسیدن به سطح جانشینی حداقل نرخ بارداری کلی باید دو و نیم تا سه فرزند باشد، اضافه کرد: این نرخ در استان قزوین ۱.۴۵ است و این زنگ خطر را به صدا درآورده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان قزوین ادامه داد: در حالی امروز نرخ بارداری ۱.۷۴ رسیده‌ایم که در سال ۱۳۵۱ این نرخ ۶.۸ بود و این آمار نشان می‌دهد با یک سرعت فزاینده‌ای جمعیت ما به سمت سالمندی می‌رود و جمعیت جوان نیز کاهش پیدا می‌کند.

نرخ رشد جمعیت قزوین از میانگین کشوری پایین‌تر است

افزایش سن امید به زندگی در کشور

وی از افزایش سن امید به زندگی در کشور خبر داد و گفت: امید به زندگی در ایران به ۷۶ سال در زنان و ۷۴ سال در مردان افزایش یافته اما متأسفانه به‌واسطه بیماری این افزایش سن توأم با درد و رنج و بیماری است که ناراحت کننده است.

مهرعلیان گفت: تعداد جمعیت بالای ۶۰ سال ما در سال ۱۴۰۰ تقریباً ۱۰ درصد جمعیت کشور است که در ۱۴۱۰ به حدود ۱۵ درصد و تا سال ۱۴۳۰ حدود یک‌سوم جمعیت ما جمعیت سالمند خواهند بود که عدد بزرگی است.

وی اظهار کرد: امروز متوسط سن ازدواج در خانم‌ها ۲۳ و در آقایان ۲۸ است و برای عبور از این شرایط علاوه بر اینکه این متوسط باید کاهش پیدا کند، باید به این گروه سنی فرزندآوری در سال‌های ابتدایی زندگی را توصیه کنیم.

سهم اقتصاد در کاهش جمعیت تنها ۳۰ درصد است

این مسئول با تأکید بر اینکه برای رسیدن به جمعیت جایگزین هر خانواده حداقل باید دو و نیم تا ۳ فرزند متولد کنند ادامه داد: افزایش مهارت‌های زندگی و پیشگیری از سقط جنین از دیگر راه‌های افزایش جمعیت در کشور است.

وی با بیان اینکه نگهداری هر سالمند ۴ و نیم برابر یک جوان هزینه دارد، تأکید کرد: برخی‌ها مشکل اقتصادی را علت اصلی کاهش جمعیت و عدم رغبت به فرزندآوری می‌دانند اما بر اساس تحقیقات علمی سهم اقتصاد در این موضوع تنها ۳۰ درصد و ۷۰ درصد سهم نگرش مردم به جمعیت است و اگر بتوانیم این حرکت انقلابی و جهادی را تبیین کنیم و شهروندان خطر را حس کنند این سهم ۷۰ درصدی از بین خواهد رفت.

به نظر می‌رسد اولین گام برای پیشگیری از یک بحران در آینده کشور تبیین شرایط و در گام بعدی تسهیل اقداماتی همچون ازدواج و فرزندآوری است. انجام اقدامات تسهیل کننده برای ازدواج و اجرای مناسب قانون جوانی جمعیت می‌تواند گام مهمی برای رفع بخشی از دغدغه‌های موجود در حوزه جمعیت باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1224753

مهمترین اخبار ایران و جهان: