نیوز سیتی!
05 اردیبهشت 1402 - 05:30

توافق هند و چین برای حفظ امنیت و ثبات در مرزها

مقامات نظامی هند و چین در ملاقات باهم بر حفظ امنیت مرزهای بین دو طرف و ادامه گفت‌‌وگوها توافق کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هند و چین بعد از مدت‌ها وقفه در هجدهمین دور از نشست در سطح فرماندهان نظامی بر حفظ امنیت و ثبات در بخش غربی مرز بین دو کشور توافق کردند.

به گزارش منابع خبری، دو طرف توافق کردند که در تماس باهم باشند، گفت‌وگوها را از طریق مجاری نظامی و دیپلماتیک حفظ کنند و در اسرع وقت در مورد مسائل باقیمانده برای حل و فصل قابل قبول دوجانبه کار کنند. این دور از نشست فرماندهان نظامی هند و چین در چین برگزار شد.

بر اساس این گزارش،روابط هند و چین از زمانی که درگیری بین نظامیان  آنها در هیمالیا در ژوئن ۲۰۲۰ منجر به کشته شدن حداقل ۲۰ نظامی هندی و چهار نظامی چینی شد، تیره شده است. تنش‌ها اخیرا بر سر ساخت پلی توسط چین بر روی دریاچه «پانگونگ تسو» که در امتداد مرز قرار دارد، افزایش یافته است. دولت هند آن را به عنوان یک اشغال غیرقانونی محکوم کرده است.

یک مقام آگاه هندی گفت: «گفت‌وگوی صریح و عمیق بین دو طرف در مورد حل و فصل مسائل مربوطه در امتداد مرز بخش غربی به منظور بازگرداندن صلح و آرامش انجام گرفت که باعث پیشرفت در روابط دوجانبه خواهد شد.»

این دیدار پس از پنج ماه وقفه برگزار شد. آخرین دیدار دو طرف در سطح فرماندهی نظامی آذرماه گذشته برگزار شد. این نشست در حالی برگزار شد که دو طرف در حال انجام فعالیت‌های ساخت و ساز سریع در امتداد مناطق مرزی برای تقویت مواضع خود هستند.

وزیر دفاع چین قرار است در روزهای آینده برای نشست وزرای دفاع «سازمان همکاری شانگهای»  در «دهلی نو» پایتخت هند حضور داشته باشد.

تحلیگران بر این باورند که احتمال کاهش تنش در آینده نزدیک توسط دو طرف چندان روشن به نظر نمی‌رسد و هند همچنان به استقرار شدید نیرو در منطقه برای محافظت برابرهرگونه تلاش احتمالی چین برای تغییر وضعیت موجود ادامه می‌دهد.

همزمان با تقویت مواضع نظامی چین در مرز با هند، برخی مقام‌های وزارت دفاع هندگفتند که ارتش در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از خدمات اینترنت نسل پنجم برای تقویت خدمات ارتباطی نیروهای خط مقدم است(جزئیات بیشتر). 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1168497

مهمترین اخبار ایران و جهان: