نیوز سیتی!
10 تیر 1402 - 11:29

انجام ۴۰۴ مورد بازرسی برای شناسایی نیروی کار خارجی غیر مجاز

زاهدان- سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان وبلوچستان از انجام ۴۰۴ مورد بازرسی برای شناسایی نیروی کار خارجی غیر مجاز در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان، خلیل‌احمد سلامی افزود: در سه ماه نخست امسال، بازرسان کار این استان با همراهی دستگاه‌های وظیفه مدار، تعداد ۴۰۴ مورد بازرسی برای شناسایی و برخورد با اشتغال اتباع خارجی فاقد پروانه کار انجام دادند.

وی ادامه داد: طبق ماده ۱۲۰ قانون کار، اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول به کار شوند مگر آن که اولاً دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و ثانیاً مطابق قوانین و آئین نامه‌های مربوطه، پروانه کار دریافت کنند.

وی اظهار کرد: بازرسان کار استان بنا به رسالت ذاتی خود در طی سال، طرح شناسایی اشتغال اتباع خارجی را به منظور برخورد با متخلفان و صیانت از نیروی کار داخلی پیگیری می‌کنند.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه در سه ماه نخست امسال، ۴۰۴ مورد بازرسی برای شناسایی نیروی کار خارجی غیر مجاز در سطح واحدهای تولیدی، خدماتی و صنعتی انجام شده است، ادامه داد: حاصل این بازرسی‌ها در ابن بازه زمانی، شناسایی ۱۵۹ نیروی کار خارجی غیر مجاز و معرفی ۱۰ کارفرما به مراجع قضائی بوده است.

سلامی گفت: در این مدت، ۲۳ نیروی کار ایرانی جایگزین اتباع بیگانه در اداره‌ها و اصناف شده اند.

وی بیان کرد: با توجه به مصوبه شورای عالی کار که حداقل دستمزد روزانه امسال را یک میلیون و ۷۶۹ هزار و ۴۲۸ ریال تعیین کرده است، مبلغ جریمه بابت هر روز اشتغال غیر مجاز اتباع خارجی به میزان پنج برابر حداقل دستمزد روزانه یعنی معادل ۸ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۱۴۰ ریال خواهد بود.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: این میزان جریمه در صورت تکرار تخلف، دو برابر خواهد شد و در صورت استنکاف از پرداخت این جریمه، کارفرما مطابق با ماده ۱۸۱ قانون کار به محاکم قضائی معرفی می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1321153

مهمترین اخبار ایران و جهان: