نیوز سیتی!
19 تیر 1402 - 13:43

۵ "پالایشگاه گیاهان دارویی" در کشور احداث می‌شود/ عطاری‌ها در کشور ساماندهی می‌شوند

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: ما در حال احداث پالایشگاه‌های گیاهان دارویی هستیم که در شهرهای کاشان، کاشمر و مشهد و خوزستان احداث خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دکتر محمدرضا شمس اردکانی؛ دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی امروز در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار کرد: ما برای حفظ موقعیت خود در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی و برای رسیدن به دستاوردهای بیشتر در سه حوزه آموزش، پژوهش و خدمات، برنامه‌هایی در ستاد تدوین کردیم و جا دارد از حمایت‌های مالی معاونت علمی در این حوزه نیز تشکر کنیم.

وی تصریح کرد: در حوزه آموزش، پرداختن به مبانی طب سنتی و مبنای حکمت‌بنیان در دستور کار قرار دارد؛ یک موضوع دیگر نیز حرکت در مرزهای دانش‌بنیان در حوزه گیاهان دارویی آغاز شده است و یکی از دلایل آن این است که ما چهارمین کشور تولیدکننده علم در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی براساس یکی از مجلات بسیار معتبر پزشکی در جهان هستیم که به خاطر تأسیس دانشکده‌های طب سنتی در کشور بوده است.

شمس اردکانی گفت: تولید علم، حاصل پژوهش است و برای اینکه تولید علم داشته باشیم و اینکه آن را به علم نافع تبدیل کنیم، برنامه‌های پژوهشی را به این سمت هدایت کردیم که خروجی محصول‌محور داشته باشیم و عنوان اقتصاد دانش‌بنیان را پوشش بدهد؛ در حوزه خدمات نیز درصدد هستیم که نهایت کوشش و تلاش را به کار بگیریم تا ظرفیت‌هایی را در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی فعال کنیم.

دبیر ستاد گیاهان دارویی با بیان اینکه ستادها وظایف اجرایی ندارند و وظایف برنامه‌ریزی، ریل‌گذاری و ... را برعهده دارند، تصریح کرد: ستاد همانند قرارگاه است چرا که قرارگاه وارد عملیات نمی‌شود و نقش راهبری را در عملیات دارد؛ در حوزه آموزش نیز بیش از 50 طرح دوره و طرح درس آماده شده است که بعضی از این بخش‌ها در حوزه طب سنتی میان‌رشته‌ای هستند.

شمس اردکانی گفت: آموزش در طب سنتی نیز بسیار متفاوت است و در آن به سبک زندگی می‌پردازیم که در دنیا نیز از آن استقبال شده و باعث توسعه مسائل اجتماعی و .... شده است. در حوزه پژوهش نیز از حوزه‌های فناورانه حمایت می‌کنیم و ایجاد مراکز تخصصی نوآوری در دستور کار است.

وی تأکید کرد: ما در حال احداث پالایشگاه‌های گیاهان دارویی هستیم که در شهرهای کاشان، کاشمر، مشهد و خوزستان احداث خواهد شد. امروز 95 درصد زعفران دنیا را تولید می‌کنیم اما 5 درصد بازار آن را نیز در اختیار نداریم! اما احداث پالایشگاه‌های یاد شده در این مسیر به ما کمک خواهد کرد؛ همانطوری که پالایشگاه‌ها درموضوعات نفت و پتروشیمی موثر هستند در استخراج ماده موثره گیاهان دارویی نیز موثر خواهند بود.

 شمس اردکانی گفت: در کشور نسبت به عطاری‌ها بدبینی وجود دارد در حالی که یکی از شریف‌ترین شغل‌ها است و در همین زمینه، ساماندهی در موضوع عطاری‌ها انجام خواهد شد که شامل آموزش، پژوهش و کمک خواهد بود.

 

دبیر ستاد گیاهان دارویی گفت: ما به دنبال این هستیم که شرکت‌های دانش‌بنیانی که در این حوزه فعال هستند را دور یکدیگر جمع کرده و با ایجاد کنسرسیومی بین آنها هم‌افزایی ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1347609

مهمترین اخبار ایران و جهان: