نیوز سیتی!
30 فروردین 1402 - 11:48

پاداش باسوادی برای بیش از ۹۲ هزار نفر واریز شد

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از واریز پاداش باسوادی به حساب افرادی که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ باسواد شده‌اند، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا عبدی با بیان این که نظام و مدل آموزشی که از ابتدای تأسیس نهضت سوادآموزی بر اساس اقناع و تشویق بوده است، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته نهضت سواد آموزی با مشکلات مالی و هویتی مواجه شده بود که با تشکیل دولت سیزدهم و اهمیت به سواد آموزی این مشکلات برطرف شد.

وی ادامه داد: مطابق تصویب نامه هیأت محترم وزیران (سال ۱۳۹۳)، سازمان نهضت سوادآموزی موظف به پرداخت پاداش معادل «۲۰ درصد» از سرانه هزینه تمام شده از محل اعتبارات مصوب به سوادآموزان قبول شده دوره سوادآموزی می‌باشد، اما اجرای این مصوبه ازتاریخ ابلاغ برای یک سال اجرا شده بود. اجرای مصوبه از سال ۱۳۹۴ (۸ سال) به علت عدم تأمین اعتبارو کسری تخصیص، علیرغم تعهدات ایجاد شده؛ مسکوت مانده بود.

عبدی تصریح کرد: با پیگیری‌های متعدد به عمل آمده در سال گذشته مانند طرح موضوع مطالبات سوادآموزی دربیست و ششمین جلسه شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی که آن هم پس از «۷ سال» با حضور معاون اول محترم رئیس جمهور و وزرای محترم دستگاه‌های اجرایی عضو برگزار گردید؛ بخشی از اعتبارات سازمان درپایان سال بابت تسویه بدهی (تشویق) درنظر گرفته شد.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی ادامه داد: برای واریز این مبالغ نیاز به شماره شبای سوادآموزان و شماره همراهشان بود که با پیگیری‌های انجام شده و مساعدت بانک مرکزی این مسیر هموار شد. اجرای این مصوبه صرفاً برای سوادآموزان قبول شده گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال که درفاز اول پرداخت قبول شدگان سال‌های ۱۳۹۹ و۱۴۰۰ انجام شده است.

وی با بیان این که پاداش باسوادی برای ۹۱ هزار ۱۶۲ سوادآموز تعلق گرفت، گفت: ۲،۳۶۷ نفر شماره شبا نداشتند؛ که با مراجعه به معاونت سوادآموزی استان امکان بررسی مدارک و درخواست تشویق برای آنها نیز فراهم است. همچنین ۹،۰۶۱ نفر مبلغ واریزی به حساب شأن، به دلیل مسدود بودن حساب‌ها برگشت خورده است.

عبدی گفت: افرادی که برای سال‌های ۱۳۹۹ و۱۴۰۰ پاداش قبولی خود را دریافت نکرده اند یا به هردلیلی معترض می‌باشند؛ می‌توانند کد ملی خود را به سرشماره ۱۰۰۰۸۸۹۹ پیامک نمایند. همچنین باقیمانده مطالبات سنوات قبل درصورت تأمین اعتبار از سالج اری به تدریج پرداخت خواهد شد.

در ادامه این نشست، سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تشکر از سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برای برقراری این مشوق خاطرنشان کرد: این مورد نیز یکی از افتخارات دولت سیزدهم است که کاری به مدت ۸ سال رها شده بود با تلاش دولت سیزدهم محقق شد.

صحرایی با بیان اینکه نهضت سوادآموزی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: ایران جزو کشورهای باسواد دنیاست و برای باسواد کردن مردم خود، هزینه می‌کند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به باسوادی ۹۷ درصد از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ ساله کشور گفت: امیدواریم با تلاش‌های سازمان نهضت سوادآموزی، جمعیت کمتر از ۳ درصد بی‌سواد در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال نیز باسواد شوند و بی‌سودای، ریشه‌کن شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1159114

مهمترین اخبار ایران و جهان: