نیوز سیتی!
12 اردیبهشت 1402 - 18:00

خرد ورزی اصلی ترین مشخصه هویتی ایرانیان است

شیراز- نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام جمعه شیراز گفت: اصلی ترین ویژگی و درون مایه هویت ایرانیان خرد ورزی است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله لطف الله دژکام بعدازظهر سه شنبه در همایش هویت ایرانیان بیان کرد: مهم‌ترین موضوعی که در هویت وجود دارد آن است که باید به خود آگاهی برسیم.

وی ادامه داد: هویت معنای متفاوتی با موضوع ناسیونالیستی دارد این در حالی است که در راستای هویت سازی باید به واژه‌ای مشترک در میان تمامی آحاد جامعه برسیم.

امام جمعه شیراز متذکر شد: دشمن در تلاش است تا با فروپاشی شخصیت جامعه اسلامی و تغییر هویت مسلمانان فرهنگ خود را به جای هویت ایرانیان جایگزین کند.

آیت الله دژکام عنوان کرد: برای شناخت هویت ایرانی می‌توان با جست و جو در شاهنامه نسبت به شناسایی هویت ایرانیان اقدام کرد این در حالی است که نسل جدید کمتر با ادبیات مأنوس بوده و به جز چند شعر با ادبیات آشنا نیست.

وی افزود: خرد ورزی، دین داری، دانش دوستی و معنویت از جمله مشخصه‌های هویت ایرانی است و باید زمینه تقویت این عوامل را فراهم کرد این در حالی بوده که مهم‌ترین محور در هویت ایرانی را می‌توان خرد ورزی اشاره کرد.

آیت الله دژکام متذکر شد: خرد ورزی در نگاه فردوسی ابزاری نیست بلکه مفهومی قدسی و معنویت بوده و اگر نگرش در خصوص خرد همین معیار مطرح شده توسط فردوسی باشد دیدگاه غربی مفهوم خرد از بین می‌رود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1183658

مهمترین اخبار ایران و جهان: