نیوز سیتی!
22 آذر 1402 - 14:02

پایان نشست اقلیمی دبی با توافق برای گذار از سوخت‌های فسیلی

کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل برای نخستین بار در 30 سال گذشته، و با وجود اختلاف‌های بسیار میان کشورهای شرکت‌کننده، با توافق برای کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی به کار خود پایان داد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از رویترز، نشست تغییرات آب‌وهوایی دبی موسوم به کاپ ۲۸ امروز توافقی را تصویب کردند که برای نخستین بار کشورها را به گذار از سوخت‌های فسیلی برای جلوگیری از بدتر شدن تغییرات آب‌و‌هوایی تشویق می‌کند.

این کنفرانس که قرار بود روز گذشته به کار خود پایان دهد، به علت اختلاف نظر کشورها برای قرار دادن حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی در توافق پایانی این کنفرانس سامان ملل تا امروز ادامه یافت.

در جریان برگزاری این کنفرانس کشورهای عمدتا اروپایی و ثروتمند خواستار حذف تدریجی سوخت‌های فسیل و گنجاندن این گزینه در توافق پایانی بودند، درحالی‌ که سایر کشورها اصرار داشتند هرگونه حذف تدریجی سوخت فسیلی باید توسط کشورهای ثروتمندی انجام شود که چندین دهه از منابع آنها بهره‌برداری کرده‌اند.

به نوشته بلومبرگ، امارات در حالی‌ توانست به توافقی در نشست سازمان ملل دست یابد که هم انقدر قوی باشد که آمریکا و اتحادیه اروپا را راضی کند و هم عربستان و سایر کشورهای تولیدکننده نفت را همراه کند.

در حالی‌که گفته می‌شود سوخت‌های فسیلی منبع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند، اما در سه دهه از کنفرانس‌های تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل، هرگز به آینده این سوخت‌ها پرداخته نشده و تصمیم برای حذف تدریجی آنها بی‌سابقه خواهد بود.

در عین حال کارشناسان معتقدند، هرگونه توافقی برای حذف سوخت‌های فسیلی در بیانیه پایانی کاپ ۲۸، اختلافات بر سر آینده نفت و گاز را عمیق‌تر خواهد کرد.

پس از اینکه در پیش‌نویس این توافق اعلام شده بود که به حذف سوخت‌های فسیلی پرداخته خواهد، هیثم الغیص، دبیرکل اوپک از کشورهای عضو این سازمان طی نامه‌ای درخواست کرد،  هرگونه توافقی را که سوخت‌های فسیلی را هدف قرار می‌دهد، رد کنند.

وزیر انرژی عربستان هم به صورت قاطع با این موضوع مخالفت کرده و گفته بود، هیچ‌کدام از کشورهایی که از حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی سخن می‌گویند، به آن اعتقاد ندارند.

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه هم  با تاکید بر اینکه باید اقدامات جهانی برای مقابله با تغییرات آب‌و هوایی با منافع و توانمندی‌های ملی کشورها تناسب داشته باشد، گفته بود، موفقیت برخی کشورها در موضوع آب‌وهوایی نباید به ضرر سایر کشورها باشد.

سلطان احمد الجابر، رئیس کنفرانس تغییرات آب‌و هوایی سازمان ملل (COP28) و رئیس شرکت ملی نفت امارات نسبت به سیاست‌های به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای که توسط سازمان ملل پیش می‌رود، ابراز تردید کرده و گفته بود، هیچ (سند) علمی وجود ندارد که نشان دهد کم کردن تدریجی مصرف سوخت‌های فسیلی باعث کاهش گرمایش جهانی می‌شود.

هرچند این مقام امارتی روز بعد این اظهارات را رد کرد و گفت که از سخنانش بد برداشته شده و منظور وی چنین چیزی نبوده است.

نیک نظمی نیک احمد، وزیر آب‌وهوای مالزی هم معتقد بود، درر مورد شرایط گذار (گذار به انرژی‌های پاک) نمی‌توان برای همه کشورها یک استاندارد تعیین کرد.

بیست و هشتمین نشست سالانه آب و هوایی سازمان ملل متحد که دولت‌ها در آن در مورد چگونگی محدود کردن تولید سوخت‌های فسیلی و آماده شدن برای تغییرات آب و هوایی بحث ‌و گفت‌و گو کردند، از پنجشنبه ۹ آذر در امارات آغاز شد و قرار بود تا ۲۱ آذر ادامه داشته باشد که امروز 22 آذر به کار خود پایان داد. بیش از ۷۰ هزار مهمان از ۱۹۸ کشور جهان از جمله رهبران ۱۸۰ کشور در این اجلاس شرکت داشتند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1603714

مهمترین اخبار ایران و جهان: