نیوز سیتی!
08 مهر 1402 - 11:29

محموله ۱۲ تنی کمک‌های بشردوستانه به قره‌‌باغ رسید

در بحبوحه خروج گسترده ارامنه منطقه قره‌باغ، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که حافظان صلح روسیه محموله ۱۲ تنی از کمک‌های بشردوستانه را به غیرنظامیان قره باغ تحویل دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع روسیه روز گذشته (جمعه) اعلام کرد که حافظان صلح روسیه مجموع ۱۲ تن کمک‌های بشردوستانه به ساکنان غیرنظامی منطقه قره‌باغ کوهستانی تحویل دادند.

بنا برگزارش خبرگزاری روسی «تاس»، « نیروهای حافظ صلح روسیه ۱۲ تن محموله بشردوستانه را به استپاناکرت تحویل دادند. اینمحموله شامل غذا، داروو کالاهای ضروری می‌شد».

در حالیکه کاروان کمک‌های بشردوستانه به سمت منطقه قره باغ حرکت می‌کرد، حافظان صلح روسیه به غیرنظامیان در خروج از قلمرو قره‌باغ کمک می‌کردند و آب آشامیدنی، نان و غذای کودکان را بین نیازمندان توزیع می‌کردند.

بر اساس این گزارش، نیروهای حافظ صلح همچنان به وظایف محوله در منطقه قره‌باغ کوهستانی ادامه می‌دهند.

وزارت دفاع روسیه تصریح کرد که نیروهای حافظ صلح این کشور برای جلوگیری از خونریزی، تضمین امنیت و احترام به قوانین بشردوستانه در مورد غیرنظامیان، تعامل بی وقفه بین باکو و استپاناکرت (خانکندی) را فراهم کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرده است که ۱۱۷ غیرنظامی ازجمله ۵۰ کودک در در محل استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه مستقر هستند و به آن‌ها اسکان، غذا و مراقبت‌های پزشکی ارائه می‌شود.

امدادرسانی روسیه به منطقه قره باغ همزمان با خروج ارامنه این منطقه به سوی ارمنستان است. دفتر نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد که شمار ارمنی‌تبارهای پناهجو که از قره باغ خارج و وارد ارمنستان شدند به بیش از ۹۷ هزار نفر افزایش یافته است.

از طرف دیگر، بنا بر گزارش رسانه‌های ارمنستانی، در ادامه واکنش کشورهای غربی به تحولات اخیر منطقه قره باغ کوهستانی، فرانسه و دانمارک از کمک بشردوستانه به پناهجویان خبر دادند.

وزارت خارجه دانمارک اعلام کرد که این کشور مبلغ یک میلیون کرون از طریق کمیته بین المللی صلیب سرخ اختصاص داده تا به ارمنستان برای رفع نیازهای پناهجویان منطقه قره باغ کمک کند.

شمار ارامنه‌ای که در پی عملیات برق‌آسای جمهوری آذربایجان از قره‌باغ به سوی ارمنستان گریخته‌اند در شرایطی افزایش یافته که برآوردها نشان می‌دهد حدود ۱۲۰ هزار نفر از ارامنه در قره‌باغ سکونت داشتند.

«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در پی دور جدید حملات اخیر خود به قر‌ه‌باغ گفته بود که حقوق ارامنه منطقه قره‌باغ مورد احترام قرار خواهد گرفت اما ساکنان ارامنه قره‌باغ از ترس پاکسازی قومی تأکید کردند که تمایلی ندارند تحت حکومت جمهوری آذربایجان به زندگی خود ادامه دهند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که این «کمک فوری برای تامین نیازهای مسکن، غذا، امنیت، بهداشت و دیگر نیازهای» پناهجویان قره باغ استفاده خواهد شد.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1519927

مهمترین اخبار ایران و جهان: