نیوز سیتی!
26 شهریور 1402 - 20:25

جنگنده‌های پیشرفته «یوروفایتر2000» جایگزین «اف-18» نیروی هوایی اسپانیا می‌شوند

نیروی هوایی اسپانیا قصد دارد به تدریج جنگنده «یوروفایتر-2000 »را جایگزین جنگنده اف-18 ساخت آمریکا کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نیروی هوایی اسپانیا قصد دارد برای تقویت قدرت نظامی خود ۲۰ فروند جنگنده «یوروفایتر- ۲۰۰۰» را خریداری و آن‌ها را به تدریج با جنگنده‌های «اف-۱۸» ساخت آمریکا جایگزین کند.

وبگاه «بالگریین میلیتری» روز یکشنبه گزارش کرد اسپانیا بیش از یک سال است که به دنبال سفارش خود است. نمونه‌های جدید جنگنده یوروفایتر به رادار الکترونیکی پیشرفته «کپتور» به همراه موشک هوا به هوای دوربرد متئورر مجهز است. یورو فایتر -۲۰۰۰  پیشرفت‌هایی نسبت به نمونه‌های قدیمی دارد. یکی از پیشرفت‌های قابل توجه سامانه اویونیک پیشرفته آن است. این جنگنده اینک به سامانه جنگال پیشرفته مجهز است و سامانه‌های ارتباطی آن نیز ارتقا یافته است.

بر اساس این گزارش، نیروی هوایی اسپانیا با ناتو در پایش قلمروی هوایی خود همکاری می‌کند. علاوه بر اسپانیا، انگلیس، کانادا، ایتالیا و پرتغال نیز به تقویت گشتزنی هوایی  ناتو کمک می‌کنند.

 در بحبوحه نبرد روسیه با اوکراین، جنگنده اسپانیا در گشت هوایی ناتو در منطقه حضور گسترده‌ای داشته‌اند به طوریکه  جنگنده‌های یورو فایتر نیروی هوایی اسپانیا با هشت ماموریت بیشترین مزاحمت را برای  جنگنده‌ها و هواپیماهای نظامی روسیه ایجاد کردند.

حرکت اسپانیا از اف-۱۸ به یوروفایترهای پیشرفته  جهش ناگهانی نیست. راهبرد این کشور اروپایی حفظ عملیاتی بودن این جنگنده‌های آمریکایی تا سال ۲۰۳۰ است.  اینک نیروی هوایی اسپانیا ۶۹ فروند هواپیمای یوروفایتر -۲۰۰۰ دارد.

چندی قبل، یک فروند جت جنگنده اف-۱۸ در پایگاه هوایی «ساراگوسا» در اسپانیا سقوط کرد و باعث انفجار و آتش بزرگ نزدیک یک بزرگراه شلوغ شد. این اولین بار نیست که اف-۱۸ نیروی هوایی اسپانیا دچار سانحه می‌شود. اولین سانحه در سال ۱۹۸۸ رخ داد. در سال ۲۰۰۰ دو فروند اف-۱۸ مستقر در همین پایگاه در آسمان به هم برخورد کردند. در سال ۲۰۱۷ هم یک  اف-۱۸ در مادرید هنگام بلند شدن از یک پایگاه هوایی سقوط کرد و خلبان آن کشته شد. 

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1501727

مهمترین اخبار ایران و جهان: