نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 10:42

صلح در فضایی تخصصی/ حل و فصل دعاوی مردم به کمک افراد کاردان

در شعب تخصصی حل اختلاف پرونده دعاوی مردم در بستر صلح و سازش رسیدگی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، صلح و سازش و رسیدگی به پرونده‌ها در فضایی به دور از مراجع قضائی از جمله اقداماتی است که منجر به کاهش اطاله دادرسی می‌شود.

برای رسیدگی هرچه سریع‌تر به پرونده دعاوی طرفین، شعب تخصصی حل اختلاف در کشور ایجاد شده و وظیفه این شعب این است که در محیطی کاملاً تخصصی و به کمک متخصصان دعاوی طرفین را رسیدگی کرده و حکم مقتضی را صادر کند.

شعب تخصصی صلح و سازش در دوره تحول و تعالی دستگاه قضائی جهت نهادینه کردن فرهنگ صلح در کشور ایجاد شدند و از جمله تأکیدات رئیس قوه قضائیه نیز ترویج فرهنگ مذاکره و تلاش برای اصلاح ذات‌البین، توسعه فعالیت‌های شوراهای حل اختلاف و بهره‌گیری از ظرفیت صلح و سازش توسط ریش‌سپیدان و متخصصان است.

بر همین اساس بود که مرکز حل اختلاف اقدام به تأسیس مراکز تخصصی صلح و سازش کرد، وظیفه این شعبات این است که به هریک از دعاوی که در موضوعی خاص مطرح می‌شوند رسیدگی کرده و به صورت کاملاً تخصصی رأی را صادر کند.

در همین راستا حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه با اشاره به مراکز تخصصی حل اختلاف گفت: مراکز تخصصی شورای حل اختلاف تلاش می‌کنند پیش از نیاز به حکم قضائی سخت، مجرم را اولاً به جرم خویش آگاه و معترف سازند، ثانیاً در پی جبران آن برآیند و ثالثاً گونه‌ای از مجازات خفیف را برای وی در نظر گیرند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور اظهار کرد: باید مراقب باشیم که در عین حال که در پی صلح و سازش هستیم و می‌خواهیم به حداقل مجازات دست یابیم ارتکاب جرم آسان و به صرفه نشود.

پس از توجه ویژه به موضوع صلح و سازش و لزوم ایجاد مراکز تخصصی، شعب تخصصی حل اختلاف بازار، شعب تخصصی حل اختلاف دانش بنیان‌ها، شعب تخصصی حل اختلاف برای اقلیت‌های دینی، شعب تخصصی حل اختلاف نظام مهندسی و دعاوی ساختمانی ایجاد شدند که وظیفه رسیدگی به موضوعات در فضایی به دور از مراجع قضائی را برعهده دارند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1400527

مهمترین اخبار ایران و جهان: