نیوز سیتی!
15 آذر 1402 - 09:56

چشم‌ و امید بازارهای تاریخی کرمانشاه برای نجات و احیا به سفر دوم رئیس جمهور

بازار سنتی کرمانشاه دارای ۱۸ راسته بازار است که با اتمام هر بازار وارد بازار دیگری می‌شوید. این بازارهای تاریخی که هر گوشه آن بازگو کننده فرهنگ و هنر مردم این دیار است، برای نجات و احیا چشم و امید به سفر دوم رئیس‌جمهور و هیأت همراه به استان دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، کرمانشاه، شهری با تاریخ غنی و فرهنگی چشمگیر در غرب ایران است که همواره مقصد گردشگران داخلی و خارجی بوده است. از جمله مکان‌های جذاب و مهم در این شهر، بازار تاریخی آن است.

بازار سنتی کرمانشاه در زمان حکومت زندیه و زمان به قدرت رسیدن حکومت زنگنه در کرمانشاه ساخته شد و قسمت‌های دیگر این بازار هم در دوران قاجاریه به آن اضافه شده است.

بازار سنتی کرمانشاه به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین بازارهای سنتی ایران به شمار می‌رود. این بازار، آمیخته شده با فرهنگ و آداب و رسوم خاص مردم کرمانشاه و از قدیمی‌ترین مراکز تجاری و اقتصادی کرمانشاه محسوب می‌شود که به عنوان یکی از شاهکارهای معماری و بافت‌های تاریخی این شهر به حساب می‌آید.

 

بازار سنتی کرمانشاه دارای ۱۸ راسته و دارای بخش‌هایی چون مسجد، تکیه، قهوه‌خانه، میدان، سرا و کاروانسرا، تیمچه و... است.

راسته بازار به بازاری اطلاق می‌شود که تعدادی بازار بهم پیوسته داشته باشد که در انتهای هر بازار وارد بازار دیگری شوید، بازار سنتی کرمانشاه دارای ۱۸ راسته بازار است که با اتمام هر بازار وارد بازار دیگری می‌شوید.بازار سنتی کرمانشاه از چال حسن‌خان تا چیاسرخ امتداد دارد.

اولین راسته بازار سنتی کرمانشاه، چال حسن‌خان است که در گذشته تنها راسته بازاری بوده که خدمات مستقیم به کاروانیان ارائه می‌داد و کاروانیان که وارد شهر می‌شدند ابتدا وارد چال حسن‌خان می‌شدند. 

بازار چلنگرها، آهنگرها، بنکدارها، صندوق‌سازها، فرش‌بافان، بازار بزاز خانه کهنه و نو، کلیمی‌ها (اسلامی کنونی)، کلوچه‌پزها، زرگرها، حلبی‌سازها، مسگرها، ترک‌ها، تفنگ سازها، علاف خانه و توپخانه از دیگر راسته های این بازار تا دروازه چیاسرخ هستند. 

 

فرهنگ و هنر مردم کرمانشاه در هر گوشه از این بازار به چشم می‌خورد، طی سال‌های گذشته احیا و باز زنده‌سازی بازار سنتی کرمانشاه و برخی از راسته‌ها آن آغاز شده و چون این پروژه‌ها جزو پروژه‌های مرمتی مستمر به‌شمار می‌روند و با اختصاص اعتبارات تداوم می‌یابد و با عدم اختصاص؛ کار تعطیل می‌شود.

آنگونه که داریوش فرمانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه می‌گوید: بخش عظیمی از بازارهاری علافی، آهنگران، تاریکه بازار و چله حسن‌خان توسط میراث مرمت شده و بخشی‌هایی هم فعلا باقی مانده است.  

 

وی ادامه داد: سال گذشته ۱۱ میلیارد تومان برای این موضوع پیشنهاد دادیم، که هم از سوی وزارتخانه و هم از طریق اعتبارات استانی پیگیر هستیم؛ اگر اعتبارات در اختیار میراث قرار گیرد؛مرمت بازارها ادامه می‌یابد؛ احیا و باز زنده‌سازی منوط به تأمین اعتبار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه تصریح کرد: اگر میراث اعتباراتی در اختیارش قرار نگیرد بازسازی میسر نیست، دوباره به عنوان یک پروژه خاص در سفر دوم رئیس جمهور بازارهای چال حسن‌خان و آهنگران را پیشنهاد می‌دهیم تا ان‌شاءالله با اختصاص اعتبارات مرمت آن‌ها ادامه یابد.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1595527

مهمترین اخبار ایران و جهان: