نیوز سیتی!
03 آبان 1402 - 19:05

نتایج آخرین نظرسنجی‌ها: مخالفت آمریکایی‌ها با توحش بایدن در غزه

نظرسنجی اخیر یک پیام مشخص دارد و آن اینکه روایت‌گری و استدلال تیم سیاست خارجی آمریکا در قبال ماهیت و شکل عملیات طوفان الاقصی و متعاقبا جنگ غزه، مورد پذیرش افکار عمومی این کشور قرار نگرفته است.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - نورنیوز نوشت: نظرسنجی مشترک «وال استریت ژورنال/ایپسوس» از آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که افکار عمومی این کشور در قبال جنگ غزه ملاحظاتی دارند که چندان با رویکرد راهبردی و عملیاتی کاخ سفید در قبال این منازعه هم‌خوانی ندارد!

بر اساس نتایج این نظرسنجی نیمی از آمریکایی‌ها از موضع عمومی غیر مداخله‌گرایانه یا بی‌طرف حمایت می‌کنند و اکثریت واضح، مخالف حضور نیروهای رزمی ایالات متحده در هر سناریوی جنگی فعال هستند.

نکته قابل تامل اینکه بیشتر آمریکایی‌ها تاکید دارند؛ واشینگتن نباید در مناقشه‌ای که در غرب آسیا میان رژیم صهیونیستی و فلسطین وجود دارد، طرف هیچ‌یک از این دو را بگیرد.

مهم‌تر اینکه در این نظرسنجی، حمایت 53 درصدی آمریکایی‌ها از نقش آفرینی واشینگتن در سوق دادن طرفین منازعه اخیر (حماس و رژیم صهیونیستی) به سوی مذاکره و آتش‌بس را شاهد هستیم، موضوعی که با توجه به تاکید چند روز گذشته مقامات آمریکایی بر عدم آتش‌بس، بسیار معنادار است!

فارغ از ابعاد فرامتنی و میدانی نظرسنجی صورت گرفته در آمریکا، اکنون بیش از پیش مشخص شده که مشی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در قبال رژیم نامشروع صهیونیستی و منازعه اخیر در غزه، تا چه اندازه با خواسته افکار عمومی آمریکا در این خصوص تعارض و تناقض دارد.

بایدن از زمان وقوع منازعه اخیر نه تنها در کسوت اصلی‌ترین حامی رژیم اشغال‌گر قدس ظاهر شده، بلکه طبق شواهد و مستندات موجود هدایت پشت پرده عملیات نسل‌کشی در غزه را بر عهده گرفته است.

به عبارت بهتر؛ نقش‌آفرینی آمریکا در جنگ اخیر غزه فراتر از یک حامی صرف صهیونیسم بوده و خود در کسوت طراح راهبردها و تاکتیک‌های جنگ وارد عمل شده است.

سوق دادن نیروهای آمریکایی به مدیترانه، دریای سرخ و غرب آسیا جمله‌گی بیان‌گر بی‌توجهی مطلق دولت بایدن و کاخ سفید نسبت به خواسته اصلی افکار عمومی کشورشان است.

در چنین شرایطی؛ نسل‌کشی وحشیانه در غزه و تبعات گسترده آن نه تنها به پاشنه آشیل کابینه رژیم اشغالگر قدس، بلکه به پاشنه آشیل بایدن و حاکمیت آمریکا تبدیل خواهد شد.

با این تفاسیر؛ نظرسنجی اخیر یک پیام مشخص دارد و آن اینکه روایت‌گری و استدلال تیم سیاست خارجی آمریکا در قبال ماهیت و شکل عملیات طوفان الاقصی و متعاقبا جنگ غزه، مورد پذیرش افکار عمومی این کشور قرار نگرفته است.

بدون شک با فرسایشی شدن نبرد و افزایش هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر اشغال‌گران و متجاوزین آمریکایی در این معادله، چنین مخالفت‌هایی بیشتر از سوی افکار عمومی آمریکا نمود پیدا خواهد کرد.

طی روزهای اخیر بسیاری از استراتژیست‌های حزب دموکرات نسبت به بازی نامتوازن و بدون دوراندیشی دولت آمریکا در قبال جنگ غزه هشدار داده و معتقدند که واشینگتن نه تنها قدرت مدیریت بحران اخیر را از دست داده، بلکه در حال خلق بحران‌های تازه‌تر و به مراتب سهمگین‌تری در حوزه سیاست منطقه‌ای و بین‌المللی است.

ضمنا نباید فراموش کرد که با توجه به دید منفی عموم شهروندان آمریکایی نسبت به شخص نتانیاهو و تاکید بیشتر آنها در نظرسنجی‌ها مبنی بر نقش مستقیم نخست‌وزیر رژیم اشغال‌گر قدس در ایجاد مناقشه اخیر، هرگونه حمایت مطلق واشینگتن از تل‌آویو در روند کنونی، قطعا به ضرر کاخ سفید و دولت بایدن تمام خواهد شد.

پایان پیام/ت

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1550571

مهمترین اخبار ایران و جهان: