نیوز سیتی!
07 بهمن 1402 - 17:08

حماس: آنروا باید حامی حقوق آوارگان فلسطینی باشد، نه اسرائیل

جنبش حماس فلسطین ضمن انتقاد شدید از وادادگی سازمان آنروا در برابر رژیم صهیونیستی، تأکید کرد که این سازمان باید حامی حقوق آوارگان فلسطینی باشد، نه صهیونیستها.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، فیلیپ لازارینی مدیر آژانس امداد و کاریابی مهاجران فلسطینی (آنروا) تحت فشار مسئولان رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم، امروز با انتشار بیانیه‌ای به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) حمله کرد و قرارداد شماری از کارکنان این آژانس را به اتهام «دست داشتن در حادث هفتم اکتبر (عملیات طوفان الاقصی)» برکنار کرد.

جنبش حماس هم  ضمن محکوم کردن مداخلات آنروا در مسائل داخلی فلسطین، تأکید کرد: درخواست آژانس برای آزادی اسرای [اسرائیلی] نزد مقاومت، مداخله در اموری است که به آن هیچ ارتباطی ندارد و در دایره اختیاراتش هم نیست».

حماس با تأکید بر اینکه چرا آنروا، هیچ درخواستی برای آزادی هزاران اسیر فلسطینی در بند صهیونیستها مطرح نمی‌کند، گفت: اینکه در این بیانیه، از مقاومت ملت ما تحت عنوان تروریسم یاد شده، به شدت محکوم است؛ زیرا این نهاد نباید هیچ موضعگیری سیاسی در قبال جنگ داشته باشد، بلکه تنها موضعی که باید بگیرد، دفاع از حقوق آوارگان [فلسطینی] است که نماینده آنان است.

خبرگزاری سما به نقل از حماس گزارش داد، مردم فلسطین و آوارگان نوار غزه، در معرض حملات تروریستی از سوی اسرائیل قرار دارند که بنا بر ارزیابیهای دادگاه لاهه، به سر حد کشتار جمعی نیز رسیده است و حتی بیش از 150 کارمند آنروا نیز کشته شده‌اند، ولی با این وجود، این آژانس هیچ بیانیه یا موضع صریحی نگرفت که اسرائیل را به تروریسم متهم کند.

حماس با بیان اینکه آنروا به خاطر دریافت حمایت مالی از حامیان اسرائیل، تن به این «باجخواهی» داده است، در پایان خاطر نشان کرد: مسئله آوارگان، یک مسئله مالی نیست، بلکه حقوق سیاسی نیست که نباید از سوی هیچ طرفی مورد سوء استفاده قرار گیرد. جامعه بین‌الملل که مشکل آوارگان فلسطینی را به وجود آورده است باید مشکلات آنان را حل کند و آنها را بازگرداند.

پیش از این، شبکه ۱۲ رژیم اسرائیل (۹دی) در گزارشی خبر داد که وزارت خارجه اسرائیل برای تحت فشار قرار دادن آنروا، قصد دارد طرحی برای اخراج کارکنان این آژانس از غزه را به کابینه ارسال کند.

طرح مذکور در گزارشی با طبقه‌بندی «فوق محرمانه» تدوین شده و شامل سه مرحله است؛ اول: کشف همکاری [ادعایی] میان آنروا و حماس. مرحله دوم: کاهش فعالیت‌های آنروا در غزه و جایگزینی یک یا چند سازمان دیگر برای ارائه خدمات آموزشی و اجتماعی به مردم غزه و در مرحله سوم: انتقال تمامی وظایف آژانس آنروا به هیأتی که قرار است بعد از جنگ بر غزه حکمرانی کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1651171

مهمترین اخبار ایران و جهان: