نیوز سیتی!
30 آذر 1402 - 12:12

تأکید رؤسای جمهور ایران و ترکمنستان بر توسعه روابط و همکاری‌ها در تمام ابعاد

رؤسای جمهور ایران و ترکمنستان در تماسی تلفنی ابعاد همکاری بین دو کشور در زمینه‌های مختلف را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان در تماسی تلفنی با «سردار بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان در جریان این تماس تلفنی تاکید کرد «عشق آباد» برای گسترش و تقویت مداوم روابط چندجانبه با جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی قائل است.

سران دو کشور اظهار داشتند که گفت‌وگوهای سازنده ایران و ترکمنستان امروزه در قالب‌های دوجانبه و چندجانبه در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی با موفقیت در حال توسعه است.

گفتنی است اخیرا پویایی‌های تعاملی فعالی بین دو کشور در زمینه‌های سیاسی، دیپلماتیک، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه مشاهده می‌شود که با محتوای کیفی جدید در نظر گرفته شود.

بردی‌محمداف با بیان این که هر دو طرف تلاش‌های قابل توجهی را در راستای اجرای عملی توافقات حاصل شده در سفرهای اخیر، انجام می‌دهند خاطرنشان کرد: امروز شاهد نتایج ملموسی در تعدادی از زمینه‌های تعامل هستیم.

در این تماس تلفنی از مشارکت تجاری و اقتصادی به عنوان اولویت‌های کلیدی روابط ایران و ترکمنستان یاد و در این راستا بر اهمیت کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور تاکید شد.

دو طرف در بخش دیگری حوزه انرژی را به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های مشارکت دو کشور عنوان کردند.

طی این تماس تلفنی بر نقش مهم حمل‌ونقل در تشدید همکاری‌ها بین دو کشور تاکید و خاطرنشان شد که ترکمنستان برای گسترش همکاری‌ها با ایران در این زمینه و به‌ویژه افزایش حجم حمل‌ونقل کالا اهمیت زیادی قائل است.

در این راستا خاطرنشان شد که دو کشور تجربه مثبتی را از کار مشترک در زمینه راهسازی دارند.

علاوه بر این تاکید شد که همکاری در حوزه‌های فرهنگی و بشردوستانه به ویژه زمینه‌های علمی، آموزشی، فرهنگی، هنری و ورزشی در تحکیم روابط، نزدیک شدن ملت‌های برادر دو کشور و غنی‌سازی فرهنگ آنها نقش اساسی را ایفا می‌کند.

دو طرف طی این تماس تلفنی به رویدادهای مشترک مهمی که در سال آینده میلادی به افتخار سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» شاعر  و فیلسوف برجسته ترکمن برگزار می‌شوند، توجه ویژه کردند.

در پایان این گفت‌وگوی تلفنی سران دو کشور به یکدیگر سلامتی و موفقیت روزافزون و به مردم برادر دو کشور صلح، سعادت و رفاه را آرزو کردند.

این تماس تلفنی به ابتکار طرف ایرانی صورت گرفت.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1611508

مهمترین اخبار ایران و جهان: