نیوز سیتی!
23 آذر 1402 - 20:13

روایت العربی الجدید از تلاش‌ها برای آغاز مذاکرات غیر مستقیم حماس و تل‌آویو

یک روزنامه نزدیک به قطر مدعی شد که واسطه‌ها در تلاش هستند مذاکرات تبادل اسرا بین حماس و رژیم صهیونیستی از سر گرفته شود، ولی حماس همچنان بر مطالبات خود تأکید دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه العربی الجدید (نزدیک به قطر) به نقل از منابع مصری خبر داد که روند مذاکرات مربوط به تبادل اسرا مجددا آغاز شده است، ولی هنوز در مراحل اولیه خود قرار داد.

به گفته این منابع، آغاز مذاکرات به معنای تمایل اسرائیل [به تبادل اسرا] و ارائه ایده‌های خود به طرف مقابل (حماس) از طریق میانجیهاست و آنچه رخ می‌دهد، تغییر بسیار بزرگی است.

مرحله نخست تبادل اسرای فلسطینی و اسرائیلی که به مدت یک هفته به طول انجامید، با میانجیگری قطر، مصر و آمریکا صورت گرفت. این مبادله، یکم دسامبر (۱۲ روز پیش) به پایان رسید و طی آن، ۸۴ اسیر اسرائیلی و ۲۴۰ اسیر فلسطینی مبادله شدند.

منابع مصری در ادامه گفتند که میانجیها به حماس پیشنهادهایی مبنی بر تبادل اسرا در ازای آتش‌بس انسانی ارائه کرده‌اند، ولی حماس موضع خود را اعلام کرده و گفته است که بدون آتش‌بس کامل، هیچ پیشنهادی را نخواهد پذیرفت و مذاکرات آغاز نخواهد شد.

این منابع همچنین خبر دادند، رژیم صهیونیستی با درز دادن اخباری مربوط به احتمال پمپاژ آب به تونلهای حماس، سعی داشته این جنبش را وادار کند تا مذاکرات را آغاز کند. از طرفی هم، حماس و سایر گروههای مقاومت، عملیات نظامی خود را طی دو روز گذشته افزایش داده‌اند و همین مسئله باعث فشار مضاعف بر شورای جنگ صهیونیستی شده است تا جنگ را متوقف کنند.

به گفته منابع مصری، تلاشهای زیادی از سوی واسطه‌ها در جریان است تا تیمهای مذاکره کننده به دوحه بازگردند.

روزنامه سعودی ایلاف هم اخیرا مدعی شد تل‌آویو و دوحه برای توافق بر سر مرحله دوم تبادل اسرا در حال انجام مذاکراتی محرمانه در یک کشور اروپایی هستند.

ایلاف به نقل از یک دیپلمات ارشد ادعا کرد هیأت‌های اعزامی تل‌آویو و دوحه در حال آماده‌سازی فرمولی جدید برای تبادل اسرا هستند که زنان، کودکان، سالخوردگان و جوانان را در بر می‌گیرد.

در این گزارش همچنین ادعا شده است در این توافق، ۳ افسر ارشد ارتش رژیم صهیونیستی مبادله خواهند شد که حماس آن‌ها را به اسارت خود درآورده است.

منبع مذکور در عین حال ادعا کرد که تل‌آویو -مطابق با این توافق- متعهد خواهد شد حدود ۳۰۰ اسیر فلسطینی به اضافه ۳ اسیر با محکومیت‌های سنگین از جمله «مروان البرغوثی» عضو ارشد جنبش فتح را آزاد کند.

«اسامه حمدان» از مقامات ارشد حماس، هم سه شنبه گذشته گزارش‌های منتشرشده در برخی رسانه‌ها درباره مذاکرات غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی برای تبادل اسرا را تکذیب کرد.

این مقام ارشد حماس در عین حال تاکید کرد: «تا قبل از پایان تجاوز به غزه، هیچ صحبتی در مورد تبادل اسرا وجود ندارد».

اسامه حمدان این اظهارات را در واکنش به گزارش کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل بیان کرد که مدعی شده بود تل‌آویو برای از سرگیری ارتباطات با میانجیگران و برای آزادی مابقی اسرا آمادگی دارد.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1605108

مهمترین اخبار ایران و جهان: