نیوز سیتی!
20 آذر 1402 - 12:11

هاآرتص: آمار بیمارستان‌ها از تعداد مجروحان بسیار بیشتر از آمار ارتش اسرائیل است

یک روزنامه اسرائیلی فاش کرد آماری که اخیرا ارتش اسرائیل از مجروحان نظامی خود منتشر کرده است، بسیار کمتر از آماری است که در بیمارستان‌ها به ثبت رسیده‌ است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» فاش کرد داده‌های منتشرشده از سوی ارتش اسرائیل درباره شمار مجروحان نظامی بسیار کمتر از آماری است که بیمارستان‌های اسرائیلی آن را ثبت کرده‌اند.

ارتش رژیم اسرائیل، روز گذشته (یکشنبه)، برای اولین بار در وبگاه رسمی خود آماری از شمار مجروحان نظامی‌اش منتشر کرد که در آن به ۱۵۹۳ نفر اشاره شده بود و از این تعداد ۲۵۵ نفر با جراحات خطرناک، ۴۴۶ نفر با جراحات متوسط و ۸۹۲ نفر با جراحات سطحی ثبت شده بودند.

روزنامه هاآرتص شامگاه یکشنبه با انجام تحقیقاتی در بیمارستان‌هایی که نظامیان مجروح به آن منتقل شده بودند یا در آن‌ها بستری شده بودند، پی برده است که آمارهای اعلامی از سوی ارتش با آمارهای بیمارستان‌‌ها تفاوت چشمگیری دارد.

این رسانه در این خصوص به چند نمونه اشاره می‌کند و می‌گوید به عنوان مثال از تاریخ هفتم اکتبر تاکنون (زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی) تنها به بیمارستان «برزیلای» حدود ۱۹۴۹ نظامی مجروح منتقل شده و بیمارستان «سوروکا» در بئر السبع (جنوب فلسطین اشغالی) حدود ۱۰۰۰ نظامی اسرائیلی و بیمارستان «شیبا» حدود ۵۰۰ نظامی را درمان کرده‌اند.

این روزنامه چاپ فلسطین اشغالی اضافه می‌کند در بیمارستان‌های «آسوتا» در اشدود حدود ۱۷۸ نظامی مجروح، در بیمارستان «ایخیلوف» در تل‌آویو ۱۴۸ نظامی، در بیمارستان رامبام در حیفا حدود ۱۸۱ نظامی، در بیمارستان «هداسا» در قدس اشغالی ۲۰۹ نظامی، در بیمارستان «بیلنسون» ۲۸۷ و در بیمارستان «شاعریه تسیدیک» ۱۳۹ نفر تحت درمان قرار گرفته‌اند.

گروه‌های مقاومت فلسطین و مقاومت اسلامی لبنان تاکنون در بیانیه‌های متعدد و با انتشار مستنداتی از حملات خود به پایگاه‌ها و نیروهای اسرائیلی همواره تاکید کرده‌اند آمار اعلام‌شده از سوی ارتش رژیم صهیونیستی واقعی نیست و شمار تلفات بسیار بیشتر است.

هاآرتص در ادامه گزارش خود می‌گوید داده‌‌هایی که از بیمارستان‌ها منتشر کرده تنها بخش کوچکی است و «حتی اگر اختلافات احتمالی در ثبت و ابلاغ گزارش‌ها را در نظر بگیریم به عنوان مثال در مواردی که مجروحان ۲ بار ثبت شده‌ و از بیمارستانی به بیمارستان دیگر منتقل شده‌اند، همچنان توضیح چرایی اختلاف زیاد [آمارهای اعلام‌شده] در بیانیه‌های ارتش و بیانیه‌های بیمارستان‌ها سخت است».

این روزنامه در ادامه احتمال دیگری را مطرح می‌کند و می‌‌گوید: «اما توضیح احتمالی دیگر این است که بخشی از بیمارستان‌ها دست‌کم سربازانی را پذیرش کرده‌اند که به درمان‌های پزشکی غیرمرتبط با جنگ یا به دلایل دیگر نیاز داشته‌اند».

با این حال، هاآرتص اشاره می‌کند اکثر بیمارستان‌ها از سیستم‌های ثبت برخوردارند و اتاق‌هایی اورژانسی دارند که مستقیما مجروحان جنگی در آنجا تحت درمان قرار می‌گیرند، به همین دلیل داده‌هایی که گزارش می‌شوند مربوط به نظامیان مجروح جنگی است.

براساس این گزارش، اختلاف آمارها در بیانیه‌های ارتش و آمارهای بیمارستان‌ها زمانی بیشتر می‌شود که با بیانیه‌های وزارت بهداشت اسرائیل مقایسه می‌شوند. بیانیه‌های وزارت بهداشت شامل مجموع کشته‌های غیرنظامی و نظامی است و در صفحه رسمی وزارت بهداشت منتشر و به‌روزرسانی می‌شود.

طبق بیانیه وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی، بیمارستان‌های اسرائیلی از تاریخ هفتم اکتبر تا روز گذشته، حدود ۱۰۵۸۴ نظامی و غیرنظامی را پذیرش کرده‌اند که ۱۳۱ نفر آن‌ها بعد از ورود به بیمارستان کشته شدند و ۴۷۱ نفر در وضعیت خطرناک، ۸۶۸ نفر در وضعیت متوسط و ۸۳۰۸ نفر در وضعیت غیرخطرناک بستری شدند.

هاآرتص می‌گوید زمانی که فرض شود تعداد زیادی از مجروحان ثبت‌شده نظامی بوده‌اند، پذیرش داده‌هایی که می‌گویند ۱۵۹۲ نظامی تنها مجروح شده‌اند سخت خواهد بود چراکه این تعداد تنها ۱۵ درصد مجروحان را شکل می‌دهد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1600996

مهمترین اخبار ایران و جهان: