نیوز سیتی!
28 آبان 1402 - 09:45

شب شعری با طعم گرامیداشت استادان شعر و ادبیات خوسف

شب شعر و گرامیداشت تلاش علمی و ادبی دکتر محمدرضا راشد محصل و استاد غلامحسین یوسفی شامگاه همزمان با هفته فرهنگی خوسف برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوسف، شب شعر و گرامیداشت تلاش علمی و ادبی دکتر محمدرضا راشد محصل و استاد غلامحسین یوسفی شامگاه همزمان با هفته فرهنگی خوسف برگزار شد.

استاد علیرضا قزوه، شاعر و نویسنده در این مراسم اظهار داشت: یک خاطره خوب از استاد ناقوس داریم که ایشان در دیدار با مقام معظم رهبری حضور داشتند و رهبر معظم انقلاب به نام ایشان صدا کردند.

وی ادامه داد: استاد راشد محصل نیز یک استاد بزرگی هستند که در سخن نمی گنجد و دکتر محصل از بزرگان ادبیات کشور محسوب می شوند.

سیدعلی حسینی، فرماندار خوسف هم در این مراسم اظهار داشت: اولین هفته خوسف از ۲۳ آبان آغاز شده و ۲۸ آبان به اتمام می رسد.

فرماندار خوسف در ادامه بیان کرد: خراسان جنوبی ظرفیت ها و میراث فرهنگی، مفاخر و بزرگان بسیاری دارد که قبل از اشاره به معادن و زیرساخت های آن، آن چیزی که مهم تر از همه می تواند نمود بیشتری داشته باشد میراث فرهنگی آن است که در گذشته نتوانستیم به خوبی نشان دهیم.

وی ادامه داد: این موضوع شامل شهرستان خوسف هم است و سعی کردیم طی هفته فرهنگی امسال برخی از مراسمات را برای بزرگداشت مفاخر و میراث داران فرهنگ این شهرستان برگزار کنیم.

حسینی با اشاره به اینکه امشب هم این مراسم برای بزرگداشت استاد ناقوس و راشد محصل برگزار شده است، افزود: استاد غلامحسین یوسفی یا همان ناقوس چند ویژگی خاص داشتند و شاعری عارف مسلک و اهل دل بودند و در بین مردم حضور داشتند.

وی عنوان کرد: مردم داری باعث شده بود استاد ناقوس در شهرستان خوسف و این آستان محبوب باشد.

دکتر محمدرضا راشدمحصل کیست؟

دکتر محمدرضا راشدمحصل، در خردادماه سال ۱۳۱۵ خورشیدی، در در روستای افضل‌آباد ماژان خوسف، خراسان جنوبی، زاده شد. پس از پایان دانش‌آموختگی مقدمانی در بیرجند در ۱۳۳۳ به خدمت فرهنگ درآمد و پس از گذراندن دوره‌های عالی تحصیلی در سال ۱۳۵۳ مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی گرفت.

همکاری با فرهنگستان زبان و ادبیات، هموند (:عضو) هیات علمی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز (شهید چمران کنونی)، همکاری با شورای کتاب کودک، تدوین دایره‌المعارف (قاموس)، تدریس در دانشگاه تبریز، همکاری با دانشکده ادبیات مشهد و دانشگاه بیرجند، هموند هسته‌ی قطب علمی فردوسی‌شناسی و هموند هیات‌مدیره فرهنگسرای فردوسی از فعالیت‌های این چهره‌ی فرهنگی است‌.

زنده‌یاد راشد محصل، بیش از ۸۰ مقاله و کتاب نوشته است که از آن میان می‌توان از کتاب‌های «پرتوهایی از قرآن و حدیث در ادب فارسی»، «گزیده حدیقه سنایی با شرح و توضیح»، «نشانه‌شناسی ادبی در کاربرد قرآن و حدیث»، «تاریخ فرهنگ و آموزش نوین در بیرجند»، «فارسی عمومی» (با همکاری دکتر بهنام‌فر و دکتر محمدی)، «داستان گشتاسب در دو نگاه» (پیکره‌شناسی و دریافت‌های اجتماعی)، «نظارت بر تهیه و چاپ سه کتاب شاهنامه‌پژوهی و «خیّام‌شناخت و عطّارشناخت» (ویژه‌نامه‌های فردوسی، خیّام و عطار) یاد کرد.

محمدرضا راشدمحصل، نویسنده، پژوهشگر و استاد زبان و ادبیات فارسی، در ۸۷ سالگی درگذشت.

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1577196

مهمترین اخبار ایران و جهان: