نیوز سیتی!
08 دی 1402 - 19:59

کام «قند قهستان» شیرین شد

بعد از یک دهه تعطیلی امروز با بازگشت کارخانه قند قهستان( پیرترین صنعت خراسان‌جنوبی) به چرخه تولید دوباره کام مردم شهرستان مرزی درمیان شیرین شد.

خبرگزاری فارس - خراسان جنوبی؛ نیمه شهریور ماه امسال امامان جمعه اهل سنت و تشییع شهرستان مرزی درمیان از آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیداری که با مردم شهرستان دارالتقریب درمیان داشت در خواست بازگشایی صنعت پیر و پا به سن گذاشته درمیان یعنی کارخانه قند قهستان که تنها مشکل آن تامین شکر برای بازگشت مجدد به چرخه تولید بود را کردند.

در همان دیدار رئیس جمهوری چند و چون ماجرا را از فرماندار درمیان در زمینه کارخانه قند قهستان که ۱۰ سال از تعطیلی آن می گذشت را جویا شد و فردا همان روز  یعنی ۱۶ شهریور ماه دفتر رئیس جمهوری خواسته فرماندار درمیان برای تامین شکر کارخانه قند قهستان را به وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرد یعنی از روز بعد این درخواست مطالبه درمیانی در دستور کار مقامات کشوری قرار گرفت.

در استان نیز فردای همان روز جلسه ای با حضور استاندار خراسان جنوبی برای بازگشت به چرخه تولید این کارخانه برگزار شد و این جلسات و پیگیری ها ادامه داشت تا این که امروز بعد از ۳ ماه و ۲۳ روز خواسته مردم شهرستان درمیان محقق شد و کارخانه قند قهستان به چرخه تولید بازگشت تا کام مردم این خطه مرزی را برای همیشه شیرین نگه دارد.

آن چه گرما بخش مراسم افتتاحیه این کارخانه آن هم در هوای سرد اسدیه مرکز شهرستان درمیان با نم نم باران بود این بود که بعد از سال ها دوباره شاهد به چرخش درآمدن چرخه های این کارخانه نه تنها برای تولید شکر و قند خواهند بود که قرار است صنایع تبدیلی دیگر که از محصولات مزیت دار خراسان جنوبی مانند زرشک، زعفران و عناب و .... نیز می توان تولید کرد در چرخه تولید آن قرار گرفته است یعنی قند قهستان با  محصولات شیرینی دیگری قرار است کام همه ایرانیان شیرین کند.

 

نهضت احیا واحدهای راکد خراسان جنوبی

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی در آیین افتتاح کارخانه قند قهستان آن هم بعد از یک دهه تعطیلی اظهارداشت:  بعد از استقرار دولت سیزدهم در استان، نهضت احیای واحدهای راکد راه‌اندازی شده‌ و در قالب این کارگروه واحدهای راکد و نیمه راکد و واحد هایی که کمتر از ظرفیت خود کار می‌کنند را شناسایی کردیم. 

وی افزود: از سال ۱۴۰۱ تا کنون ۴۰۵ واحد راکد و نیمه راکد در خراسان جنوبی احیا و فعال سازی شده‌ است. 

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: در ارزیابی صورت گرفته در نهاد رئیس جمهوری خراسان جنوبی از نظر احیای واحدهای راکد رتبه دوم کشوری را کسب کرده‌ و به همین خاطر این نهضت  را با سرعت بیشتری نسبت به گذشته انجام خواهیم داد. 

قناعت با اشاره به سفر رئیس جمهور در ۱۵ شهریورماه به خراسان جنوبی، گفت: ایشان دیدارهای مختلفی با مردم استان از جمله مردم شهرستان درمیان داشتند. 

وی افزود: شهرستان درمیان کارخانه قندی با قدمتی بیش از ۶۵ ساله دارد که متأسفانه از سال ۱۳۹۲ تعطیل و جزو کارخانه‌ های راکد استان بود. 

قناعت عنوان کرد: برای راه اندازی این کارخانه از سال ۱۴۰۱ اقداماتی دنبال شد اما در جریان سفر رئیس جمهور به درمیان، ائمه جمعه شیعه و سنی یکی از دغدغه‌های جدی مردم شهر اسدیه را راه‌اندازی مجدد این کارخانه عنوان کردند. 

دستور رئیس جمهوری برای احیا کارخانه

وی با بیان اینکه رئیس جمهور در جمع مردم شهرستان دستور راه‌اندازی مجدد این کارخانه را دادند که ما از روز بعد پیگیری‌ها را برای راه‌اندازی این کارخانه شروع کردیم، بیان کرد: با حمایت تمام مسئولان و مدیرعامل کارخانه کمتر از چهار ماه و یا به عبارتی دقیق‌تر سه ماه و ۲۳ روز، امروز شاهد راه‌اندازی مجدد این کارخانه هستیم که باعث خوشحالی مردم منطقه شده‌ است. 

استاندارخراسان جنوبی با ذکر این نکته که مردم شهر اسدیه روی این کارخانه عرق خاصی داشتند، بیان کرد: امروز خوشحالیم که این کارخانه‌راه اندازی شده و از حمایت‌های معنوی ائمه شیعه و سنی شهرستان درخصوص راه‌ اندازی این کارخانه قدردانی می‌کنیم. 

قناعت عنوان کرد: مواد اولیه این کارخانه شکر خام و یا چغندرقند است که با رایزنی‌هایی که صورت گرفت قرار است مواد اولیه از کشور افغانستان تهیه شود و واردات چغندرقند را از افغانستان خواهیم داشت. 

وی دولت سیزدهم را دولت صادق الوعده دانست و گفت: قول‌ های رئیس جمور یکی پس از دیگری در حال محقق شدن است و قول راه‌ اندازی کارخانه قند قهستان هم محقق و باعث خوشحالی مردم منطقه شد.

 

عظیمی، مدیرعامل کارخانه قند قهستان نیز در آئین آغاز به کار مجدد این کارخانه اظهارداشت: این واحد تولیدی در سال ۱۳۳۸ به منظور رشد اقتصادی منطقه بنا شد و در سال ۱۳۴۰ با ظرفیت مصرف ۵۰۰ تن چغندرقند در روز فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با اشاره که نداشتین مدیریت صحیح مدیران قبلی سبب شد تا این کارخانه دچار رکود شود گفت: متأسفانه سال ۱۳۹۲ شاهد تعطیلی کامل این واحد تولیدی بودیم که سبب ایجاد گلایه‌مندی بین اقشار مردم شد، اما امروز بعد از یک دهه مطالبه مردمی و پیگیری مسوولان شاهد راه‌اندازی مجدد آن با ظرفیت مصرف بیش از هزار تن چغندرقند و تصفیه حدود ۲۰۰ تن شکر خام هستیم.

افزایش ظرفیت تولید 

مدیرعامل کارخانه قند قهستان با بیان اینکه افزایش ظرفیت تولید با محوریت تصفیه شکر خام و صادرات شکر سفید به صورت عبور موقت در دست پیگیری است افزود: این امر نیازمند توجه مسوولان در تأمین مواد اولیه شکر خام است.

به گفته عظیمی  راه‌اندازی مجدد این کارخانه برای حدود ۲۰۰ نفر اشتغال‌ زایی کرده که توسعه آن با به کارگیری ظرفیت کشاورزی منطقه و ایجاد خط تولید صنایع وابسته، زمینه اشتغال ۳۰۰۰ نفر فراهم خواهدشد.

وی اضافه کرد: تبدیل شرکت قند قهستان به مجتمع کشت و صنعت و ایجاد مزرعه تولید برق خورشیدی از راهکارهای توسعه است و توجه به زمینه خوب تجارت در نزدیکی به کشور افغانستان و ایجاد مهاجرت معکوس در راستای راه‌ اندازی بازارچه مبادلات تجاری در کنار کارخانه که درحال انجام است نیازمند کمک مسوولان است.

 

پیگیری راه‌اندازی خطوط تولید صنایع وابسته کارخانه قند 

مهدی فرجامی فرد، فرماندار شهرستان درمیان هم در آئین آغاز به کار مجدد شرکت قند قهستان  بیان کرد: یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم راه‌اندازی واحدهای نیمه‌تعطیل و تعطیل است که امروز شاهد بازگشت کارخانه قند قهستان به خط تولید و چرخه اقتصادی هستیم.

وی افزود: پشت این اتفاق مهم حمایت مسوولان شهرستان، استاندار و توجه ویژه رئیس‌جمهور نهفته است، چراکه برای راه‌اندازی مجدد این کارخانه صدها ساعت جلسه و تعداد کثیری بازدید میدانی انجام شده و خیلی‌ها معتقد بودند که این کار نشدنی است اما این کار شد چرا که خواستن توانستن است.

 وی، با اشاره به بروزرسانی خطوط تولید و انجام تعمیرات لازم در بنا و تأسیسات این کارخانه  تصریح کرد: تأمین مواد اولیه شکر و تعویض پروانه به تولید شکر سفید از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته است.

همچنین راه‌اندازی خطوط تولید صنایع وابسته و کسب جواز برگزاری آزمون برای جذب نیروی انسانی به منظور اشتغال‌زایی نیز در دستور کاراست و به همت مسوولان پیگیری می‌شود.

 فرجامی فرد، به قابلیت های شهرستان درمیان نیز اشاره کرد و ادامه داد: در این دولت ز تعداد گلخانه‌های شهرستان به ۱۲ واحد افزایش یافت و در حوزه مرمت قنات ۹۳ رشته احیا شد.

علاوه براین در حوزه صمت نیز پیشرفت‌های چشم‌گیری ازجمله رونق صنعت آجر و بتن حاصل شده و در زمینه احداث نیروگاه‌های خورشیدی اتفاقات خوبی رقم خورده است.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون ۱۱ طرح به ازرش ۶۷ میلیارد تومان از محل بند الف تبصره ۱۸ در دست اجرا ست که نیازمند توجه ویژه است.

تولد دوباره پیرترین صنعت خراسان جنوبی

 تولد دوباره پیرترین صنعت خراسان جنوبی در آستانه ۶۳ سالگی نویدی شیرین برای مردم شهرستان درمیان آن هم بعد از یک دهه تعطیلی کارخانه قند قهستان در این شهرستان مرزی به حساب می آید.

 بالاخره در دولت سیزدهم آن هم با همراهی و همیاری دولتمردان کام مردم این شهرستان مرزی با بازگشت دوباره کارخانه قند قهستان به چرخه تولید شیرین شود و شهد اشتغال زایی را در این کارخانه دوباره مردم این شهرستان مرزی و محروم خراسان جنوبی چشیدند

بیش از ۶ دهه است که از شروع به کار کارخانه قند قهستان در شهرستان درمیان می گذرد و شاید یکی از دلایل شکل گیری شهر اسدیه هم همین کارخانه باشد.

این کارخانه تا سال ۷۲ در اختیار دولت بود و بعد از آن به بخش خصوصی واگذار شد و بعد از واگذاری به بخش خصوصی هم تا سال ۸۰ براساس اسناد و مدارکی که موجود است خوب کار کرد اما در این سال ها با توجه به این که چندین سال  از کار کردن کارخانه می گذشت و دستگاه های آن مستهلک و قدیمی شده بود و نیاز به نوسازی داشت  یکسری دستگاه های جدید برای کارخانه خریداری شد.

از زمان خریداری دستگاه ها این کارخانه هم نیازمند نقدینگی شد و مجبور شد از بانک ها تسهیلات بگیرد اما گرفتن تسهیلات از بانک ها همزمان شد با دوران رکود صنعت شکر ایران که این کارخانه هم مستثنی از این اتفاق بد نبود.  

از این برهه دیگر کارخانه قند قهستان سیر نزولی را طی کرد و نتوانست از عهده پرداخت اقساطش برآید و  انباشت بدهی ها با توجه به ظرفیت کم کارخانه در تولید سبب شد  تا نتواند از عهده هزینه های  سنگین برآید.

علاوه براین چون سوخت کارخانه کک و مازوت بود هزینه های آن سنگین تر هم شد همه این مسائل در کنار مدیریت نادرست سبب شد تا درسال های اخیر کارخانه قند قهستان به مرز ورشکستگی برسد و سر انجام در سال ۹۲ تعطیل شود.

با تعطیلی کارخانه تعداد زیادی از کارگران برای بهره مندی از بیمه بیکاری به تامین اجتماعی معرفی شدند.

پایان پیام/

 

 

 

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1619996

مهمترین اخبار ایران و جهان: