نیوز سیتی!
30 دی 1402 - 11:30

گسترش روابط تجاری و فرهنگی محور دیدار سفیر تاجیکستان با شهردار «باکو»

در دیدار سفیر تاجیکستان در آذربایجان با شهردار «باکو» وضعیت و چشم‌انداز توسعه روابط بین پایتخت‌های دو کشور بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «الهام عبدالرحمان» سفیر تاجیکستان درباکو با «ایلدار عزیزاف» شهردار پایتخت این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در جریان این دیدار وضعیت و چشم‌انداز توسعه روابط بین پایتخت‌های تاجیکستان و آذربایجان – شهرهای دوشنبه و باکو، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در دیدار مقام دیپلمات تاجیک با شهردار باکو بر لزوم تقویت ارتباطات تجاری، اقتصادی، فرهنگی، بشردوستانه و ورزشی تأکید ویژه شد.

در بخش دیگر سازمان‌دهی سفرهای متقابل، امکان برگزاری رویدادهای مشترک متمرکز به تقویت روابط دوستانه و تفاهم متقابل بین پایتخت‌های دو کشور بررسی شد. این رویدادهای می‌توانند شامل تبادلات فرهنگی، همایش‌های اقتصادی و رویدادهای ورزشی باشند.

شایان ذکر است که در دیدار اخیر روسای جمهور تاجیکستان و آذربایجان در پایان نوامبر 2023 در باکو، دو طرف خاطرنشان کردند که سال گذشته میلادی، علیرغم روندهای بحرانی در نظام روابط بین‌الملل، برای تاجیکستان و آذربایجان سال پرباری بوده است.

این دیدار در حاشیه نشست برنامه ویژه سازمان ملل متحد برای اقتصاد آسیای مرکزی برگزار شد. در همان زمان رحمان سفر دولتی رئیس‌جمهور آذربایجان در ماه آوریل 2023 را به کشورش را یکی از رویدادهای مهم عنوان کرد.

در پایان آن سفر دو طرف بسته مهمی از اسناد بین‌دولتی و بین نهادی با محتوای کیفی جدید امضا کرده بودند.

رئیس‌جمهور تاجیکستان همچنین تأکید کرده بود که دولت تاجیکستان برنامه رویدادها در زمینه اجرای توافقات حاصل‌شده را تصویب کرده است.

بعد از سفر علی‌اف به تاجیکستان حجم تجارت دو کشور در 10 ماه سال 2023 میلادی 1.5 برابر افزایش یافت.

بدین ترتیب، بنابر گزارش  آژانس آمار تاجیکستان، مبادلات تجاری تاجیکستان و آذربایجان در 10 ماه سال گذشته میلادی حدود 7 میلیون دلار برآورد شد که 0.1 درصد از کل تجارت خارجی تاجیکستان را تشکیل می‌دهد.

طی این دوره حجم صادرات تاجیکستان به آذربایجان 538.3 هزار دلار و میزان واردات آذربایجان به این کشور 6.4 میلیون دلار بوده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1643296

مهمترین اخبار ایران و جهان: