نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 12:56

نگرانی نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی ازعادی سازی روابط با عربستان

رسانه های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که عربستان سعودی برای عادی سازی روابط با این رژیم، به اندک رضایت نمی دهد و خواهان برداشته شدن گام های مهم از سوی واشنگتن و تل آویو است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که نهادهای امنیتی و نظامی این رژیم در حال تدوین موضعی در خصوص چارچوب امنیتی توافق عادی سازی با عربستان سعودی هستند.

«گیلی کوهن» تحلیلگر مسائل سیاسی شبکه «کان» تلویزیون رژیم صهیونیستی در این خصوص توضیح داد که سرویس‌های امنیتی و نظامی در تل آویو مذاکرات و رایزنی‌های بین دولت آمریکا و مقامات ارشد عربستان سعودی را زیر نظر دارند که در مورد یک معامله تسلیحاتی بزرگ که شامل سیستم‌های پیشرفته است، انجام می‌شود و در مرحله بعد راه را برای عادی‌سازی بین ریاض و تل آویو هموار می‌کند.

او افزود: عربستان سعودی در هفته‌های اخیر پیامی به آمریکا و اسرائیل داده است که در آن آمده است: ما اسباب بازی کودکانه و گام‌های کوچک در مسیر عادی‌سازی نمی‌خواهیم، بلکه گام‌های مهمی را می‌خواهیم که شامل بسته بزرگ تسلیحات، مسائل مدنی و مشروعیت بخشی به ولیعهدی محمد بن سلمان است.

کوهن در خصوص این گفتگوها اظهار داشت که دولت آمریکا سال‌ها متعهد به برتری کیفی ارتش رژیم صهیونیستی بر ارتش‌های منطقه بوده است، در حالی که انتقال سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته آمریکایی‌ها به عربستان سعودی بر این برتری تأثیر منفی خواهد گذاشت.

وی افزود: اگر این اتفاق بیفتد، «اسرائیل» باید در ازای آن به سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته دست یابد تا برتری کیفی ارتش اسرائیل حفظ شود.

پیشتر رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داده بودند که عربستان سعودی موانع و شروطی تعیین کرده است که در ازای عادی سازی روابط با تل آویو به برنامه هسته‌ای دست یابد.

این رسانه‌ها به صراحت اعلام کردند که عربستان سعودی شرایط غیرممکنی را برای عادی‌سازی روابط از جمله کسب رضایت تل آویو برای غنی‌سازی اورانیوم، ساخت رآکتور هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز، ایجاد اتحاد دفاعی بین ریاض و واشنگتن و چند شرط دیگر را تعیین کرده است.

روزنامه واشنگتن پست اخیراً گزارش داد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، مشاور ارشد خود را برای مذاکره با ولیعهد سعودی در مورد عادی سازی روابط با تل آویو به عربستان سعودی اعزام کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1433652

مهمترین اخبار ایران و جهان: