نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 21:04

عارضه پژمردگی خوشه در کمین نخیلات استان بوشهر است

بوشهر- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با گرم شدن هوا، وزش بادهای گرم و خشک و طولانی بودن دوره آبیاری، عارضه پژمردگی خوشه در کمین نخیلات استان بوشهر است.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد سبحانی عصر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عارضه پژمردگی و خشکیدگی خوشه خرما خیلی سریع و ناگهانی آغاز می‌شود و هر سال خسارت‌های فراوانی به محصول نخیلات وارد می‌کند.

وی افزود: عارضه پژمردگی و خشکیدگی خوشه خرما به طور معمول در اواخر مرحله خلال (پیش از خارک) تا اواسط مرحله خارک اتفاق می‌افتد.

سبحانی خشکسالی‌های مستمر و متوالی ۲ دهه گذشته، وزش بادهای گرم و خشک در مراحل خلال، خارک و رطب، کاهش کمیت و کیفیت آب آبیاری، نداشتن تغذیه صحیح و اصولی، تنک نکردن مناسب خوشه در زمان آرایش خوشه، حساسیت ارقام، منطقه جغرافیایی، بافت و ساختار خاک، فعالیت عوامل خسارت‌زای زنده از جمله آفات چوبخوار، کنه‌های نباتی و بعضی از بیمارگرهای گیاهی را از جمله عوامل تشدید کننده عارضه پژمردگی خوشه خرما عنوان کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در خصوص ارقام حساس به عارضه پژمردگی خوشه خرما گفت: این عارضه بیشتر در رقم کبکاب و زاهدی شایع است و ارقام بسیار زود رس مثل خضراوی و به نبست دیررس مثل شهابی نسبت به این عارضه تحمل بیشتری دارند.

سبحانی ادامه داد: ارقام میان‌رس خرما که عمده ارقام استان را تشکیل می‌دهند بخصوص کبکاب به این عارضه حساس هستند.

وی پوشش خوشه خرما با کیسه‌های پارچه‌ای مناسب را از جمله اقدام‌های مدیریتی برای کاهش بروز این عارضه عنوان کرد و گفت: تنک کردن خوشه‌ها، پوشش کف باغ با برگ‌ها یا برگچه‌های هرس شده، آبیاری منظم و متعادل، تغذیه متعادل درختان، کنترل صحیح و اصولی آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر یادآورشد: به تازگی فعالیت تریپس نیز بر روی محصول خرما بخصوص در زمان خلال در حال افزایش است که باید در مناطق فعالیت این آفت و همچنین در ارقام حساس به تریپس از جمله رقم برحی، آفت به طور مطلوب و اصولی کنترل شود.

وی بر ضرورت انجام عملیات بهداشت باغ شامل شخم، پاکنی و زهکشی مناسب تاکید کرد.

سبحانی با تاکید بر ضرورت بیمه کردن محصول از سوی باغداران گفت: با توجه به اینکه عارضه پژمردگی خوشه خرما زیر پوشش بیمه است توصیه می‌شود باغداران نسبت به بیمه کردن محصول خود در زمان مقرر اقدام کنند تا بخشی از این خسارت جبران شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1403308

مهمترین اخبار ایران و جهان: