نیوز سیتی!
14 مرداد 1402 - 13:58

بیش از 14 هزار قمی طی چهار ماه نخست امسال خون دادند

بر اساس اعلام اداره‌کل انتقال خون استان قم، طی چهار ماهه نخست امسال ۱۴ هزار و ۲۹۰ نفر موفق به اهدای خون در استان شده‌اند در حالی‌که این عدد در مدت مشابه سال گذشته ۱۳ هزار و ۵۱۱ نفر بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آمارهای منتشر شده از سوی اداره‌کل انتقال خون استان قم نشان می‌دهد که در چهار ماهه نخست امسال، ۱۴ هزار و ۲۹۰ نفر موفق به اهدای خون در استان شده‌اند در حالی‌که این عدد در مدت مشابه سال گذشته، ۱۳ هزار و ۵۱۱ نفر بوده است که بر این اساس، اهداکنندگان خون در قم و در یک سوم سال جاری، حدود ۶ درصد بیشتر از اهداکنندگان چهارماهه نخست سال قبل هستند.

این گزارش بیانگر آن است که در هر ماه از چهار ماه نخست سال ۱۴۰۲، حدود سه هزار و ۵۰۰ مورد اهدای خون در قم به ثبت رسیده که از این تعداد، حدود دو هزار و ۱۰۰ نفر یعنی ۶۰ درصد از آنان، اهداکننده مستمر بوده‌اند.

همچنین بر اساس آمار مربوط به تعداد اهداکنندگان خون در قم و در تیر ماه امسال و سال گذشته، در حالی این عدد در تیر ماه امسال سه هزار و ۱۴۹ نفر بوده که در مدت مشابه سال قبل، دو هزار و ۹۴۳ مورد ثبت شده است.

و اما آمار دیگر مربوط به تفکیک جنسیتی اهداکنندگان خون در قم است. آمار در این زمینه نشان می‌دهد میانگین اهدای خون زنان در قم نسبت به میانگین کشوری کمتر است و تنها حدود ۴ درصد از اهداکنندگان خون در قم از بانوان هستند، البته این عدد در تیر ماه سال جاری نسبت به تیر ماه سال گذشته، رشدی با شیب ملایم را در استان تجربه کرده است.

همچنین عملکرد اداره کل انتقال خون استان قم بیانگر افزایش ارسال خون و فرآورده های خونی از دیار کریمه اهل بیت (س) به شبکه ملی خون رسانی است، آن جا که تعداد واحدهای خونی ارسال شده از قم به شبکه ملی در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۱، سه هزار و ۸۶۱ مورد بوده که این عدد در مدت مشابه امسال به چهار هزار و ۵۰۰ مورد رسیده است.

آمار دیگر نیز مربوط به تعداد پلاکت فرزیس های تولیدی در اداره کل انتقال خون استان است که این موضوع نیز در یک سوم ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی در حدود ۱۸ درصد را نشان می دهد.

انتهای پیام/ ۷۸۰۳۶

منبع: فارس
شناسه خبر: 1427008

مهمترین اخبار ایران و جهان: