نیوز سیتی!
06 تیر 1402 - 17:37

ناظران روز عید قربان بر ذبح دام در استان مرکزی نظارت می کنند

اراک- معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۳۹ گروه ثابت و سیار نظارتی روز عید قربان وظیفه بازرسی بهداشتی و ذبح شرعی در مکان‌های مجاز عرضه دام زنده در این استان را برعهده دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیروس سلمان نژاد در جمع خبرنگاران گفت: ۳۹ گروه ثابت و سیار نظارتی روز عید قربان وظیفه بازرسی بهداشتی و ذبح شرعی در مکان‌های مجاز عرضه دام زنده در این استان را برعهده دارند. این گروه‌ها متشکل از ۶۷ نفر دامپزشک، بازرس بهداشت گوشت و ناظر ذبح شرعی وظیفه کنترل و نظارت بهداشتی و شرعی بر کشتار دام‌ها در روز عید قربان را در استان مرکزی برعهده دارند.

وی ادامه داد: ذبح دام در روز عید قربان امسال تنها در کشتارگاه‌های استان مرکزی انجام شده و ناظران ذبح شرعی برای بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی در روز عید قربان از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ ظهر در این محل‌ها مستقر و آماده خدمت رسانی به مردم استان هستند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: به منظور جلوگیری از تجمع‌ها و انتشار بیماری‌های مشترک خطرناک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و تب مالت، نیاز است مردم از هرگونه ذبح دام در منزل، معابر و خارج از کشتارگاه به شدت خودداری کرده و ذبح دام‌ها در کشتارگاه‌ها و زیر نظر بازرسان شرعی و بهداشتی این اداره کل انجام شود.

سلمان نژاد تصریح کرد: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده تمامی کشتارگاه‌های دام در شهرستان‌های استان مرکزی در روز عید قربان از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ فعال و آماده ذبح دام‌های قربانی خیرین به صورت رایگان هستند.

وی محل استقرار گروه‌های ثابت ناظر بهداشتی و شرعی را در کشتارگاه‌ها و میادین دام و ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها عنوان کرد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی افزود: با توجه به احتمال انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو (CCHF) توصیه می‌شود مردم قبل از مصرف، گوشت دام‌های قربانی را به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری کنند.

سلمان نژاد گفت: مردم می‌توانند در صورت نیاز با شماره تلفن ۱۵۱۲ (سامانه اطلاع رسانی و پاسخگویی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی) و یا شماره تلفن اداره دامپزشکی شهرستان‌ها تماس حاصل کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1313496

مهمترین اخبار ایران و جهان: