نیوز سیتی!
11 تیر 1402 - 20:05

آموزش واکسن‌سازی به کارشناسان و دامپزشکان کشور مالی

کرج- سرپرست سازمان دامپزشکی گفت: دوره آموزشی کارشناسان و دامپزشکان کشور مالی با موضوع تولید واکسن و انتقال دانش فنی و تجهیزات مرتبط با واکسن سازی در حال برگزاری است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وحید صالحی روز یکشنبه در دوره آموزشی برای کارشناسان و دامپزشکان کشور مالی در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اظهار کرد: این دوره آموزشی با موضوع تولید واکسن و انتقال دانش فنی و تجهیزات مرتبط با واکسن سازی در حال برگزاری است.

وی در خصوص روند و چگونگی برگزاری این دوره آموزشی، افزود: در پی برنامه‌ریزی های انجام شده از سوی وزارت خارجه به منظور توسعه روابط با سایر کشورها انجام شده، یکی از مواردی که تکنولوژی آن قابل انتقال بود در موضوع واکسن و دانش فنی آن بوده که طی هماهنگی‌های انجام شده وزارت امور خارجه از کارشناسان مالی در قاره آفریقا دعوت به عمل آورد و سازمان دامپزشکی میزبان آنها شد.

سرپرست سازمان دامپزشکی تصریح کرد: این دوره آموزشی با هماهنگی نهادهای مرتبط همچون دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، مؤسسه سرم سازی رازی و دفاتر تخصصی داخل سازمان دامپزشکی برنامه ریزی شد.

صالحی افزود: طی این مدت دوره‌های آموزشی در مرکز ملی تشخیص و آزمایشگاه‌های مرجع و مطالعات بیولوژیک سازمان دامپزشکی، دوره‌های اپیدمیولوژیک کوتاه مدت در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و آموزش‌های مرتبط در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی برگزار شده است.

وی ادامه داد: هفته آخر حضور آنها در ایران در سازمان دامپزشکی است و روز ۲۸ تیرماه مراسم اختتامیه این دوره آموزشی برگزار می‌شود.

سرپرست سازمان دامپزشکی بیان کرد: با توجه به توانمندی‌های بسیار بالا در کشور به این دانش و فناوری و امکان تولید داخل بسیاری از واکسن‌های دامی و طیور، آماده‌ایم که با کشورها طی یک تفاهم‌نامه دانش فنی مرتبط را ارائه دهیم.

صالحی افزود: مالی نخستین کشوری بود که برای حضورشان در ایران و انتقال این دستاوردها و آموزش‌ها برنامه ریزی شد، ضمن اینکه در بحث تجارب فنی و تعامل با کشورهای دیگر از جمله کشورهای واقع در آمریکای جنوبی مذاکراتی انجام شده که امیدواریم هرچه زودتر عملی شود.

سرپرست سازمان دامپزشکی در پاسخ به یکی از خبرنگاران در خصوص وضعیت بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، گفت: این بیماری یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که اقداماتی که مربوط به سازمان دامپزشکی هست کنترل و مبارزه با ناقلان این بیماری است.

وی با بیان اینکه انتقال این بیماری از طریق کنه بوده و میزبان آنها دام‌های اهلی هستند، افزود: در سازمان دامپزشکی از مهمترین توصیه‌ها جلوگیری از کشتار غیرمجاز و تهیه گوشت و فرآورده‌های خام دامی به خصوص گوشت قرمز از مراکز مجاز و واحدهای معتبر هست.

وی اظهار کرد: با توجه اینکه در فصل گرما به سر می بریم از اهم اقدامات این سازمان مبارزه با انگل‌های خارجی از جمله کنه‌ها است.

سرپرست سازمان دامپزشکی اعلام آمار تلفات و بیماری‌های انسانی را از سوی وزارت بهداشت دانست و گفت: هر گونه حمل و نقل بدون گواهی بهداشتی نشان بدون هویت و بدون شناسنامه دار بودن آن دام است.

صالحی افزود: در داخل کشور برای جابه‌جایی هر گونه دام زنده باید مبدا و مقصد و وضعیت دام با گواهی بهداشتی حمل مشخص و با خودروی مجاز حمل شود که اگر مبدا مشخص نباشد دچار مشکل می‌شویم.

سرپرست سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: این روزها به دلیل اختلاف قیمت دام زنده در داخل و خارج کشور بیشتر متقاضی خروج دام از کشور هستند و واردات دام خیلی به صرفه نیست ولی قرنطینه‌های مرزی داریم که دام را در مبادی ورودی و خروجی کشور با همکاری نیروهای نظامی و انتظامی کنترل می‌کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1326196

مهمترین اخبار ایران و جهان: