نیوز سیتی!
18 اردیبهشت 1402 - 13:26

صباح زنگنه: فضا برای حضور شرکت‌های ایرانی در عربستان فراهم است

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به طرح‌های عربستان در راستای توسعه برنامه‌های نفتی و منابع جدید غیرنفتی برای اقتصاد این کشور، گفت: فضا برای شرکت‌های ایرانی فراهم است و می‌توانند جایگاه خوبی را به دست آورند.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، پس از آنکه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۱ بعد از حدود هفت سال و ۳ ماه قطعی روابط دیپلماتیک، در پکن بر سر ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک توافق کردند، وزرای خارجه دو کشور حدود یک ماه بعد در ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ در پکن با هم دیدار کرده و مقرر شد که اماکن دیپلماتیک دو کشور بزودی بازگشایی شود و پس از آن بود که هیأ‌ت‌های فنی برای بررسی روند بازگشایی این اماکن بین دو کشور مبادله شد.

این توافق همچنین تاثیراتی را بر منطقه گذاشت و آنگونه که برخی کارشناسان عنوان می‌کنند از سرگیری این مناسبات فرصت‌هایی را پیش روی دو کشور در ابعاد مختلف گشوده است.

در همین راستا «صباح زنگنه» تحلیلگر مسائل غرب آسیا و نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی درباره ظرفیت‌های اقتصادی مناسبات ایران و عربستان با بیان اینکه همکاری دو کشور در همه ابعاد اقتصادی و غیراقتصادی نیازمند تامین زمینه‌های توافق امنیتی است، اظهار داشت: بدون امنیت هیچگونه پیشرفتی در فعالیت‌ها و همکاری‌های اقتصادی حاصل نخواهد شد.

وی افزود: امیدواریم با توافقاتی که حاصل شده هر دو کشور بتوانند در بعد امنیتی و سیاسی توافقات حاصله را اجرایی کنند و از آن به بعد همکاری‌ها در ابعاد تجاری و اقتصادی را افزایش دهند.

صباح زنگنه با ذکر این نکته که عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت در سازمان اوپک است، عنوان کرد: این کشور در توسعه برنامه‌های نفتی و در ایجاد منابع جدید غیرنفتی برای اقتصادش، طرح‌ها و برنامه‌های جدی دارد و اگر ایران بتواند در برنامه‌های توسعه عربستان حضور داشته باشد و نقش ایفا کند، کمکی به شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های فنی و مهندسی و همچنین فعالان رشته‌های آی.تی و تکنولوژی‌های جدید خواهد بود و می‌توانند جایگاه خوبی به دست آورند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا بر این باور است که تجارت بین دو کشور می‌تواند با رفع موانع سابق و موجود، حرکت خودش را آغاز کند و با قوت به پیش برود.

وی گفت: با حرکت تجاری بین ایران و عربستان که اقتصاد مصرفی بزرگی است، می‌توان به توسعه اقتصاد ایران کمک کرد.

صباح زنگنه در تشریح زمینه‌های همکاری‌های اقتصادی بین ایران و عربستان سعودی هم بیان کرد: همکاری در حوزه‌های نفت از جمله بازار جهانی نفت، پتروشیمی و مشارکت در پروژه‌های پتروشیمی و صنایع پایین دستی نفت از جمله زمینه‌های همکاری بین دو کشور است، مشروط بر اینکه دستگاه‌های دو کشور فهم درستی از این طرح‌ها و پروژه‌ها و آینده این صنایع داشته باشند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه با حمایت از بخش خصوصی ایران و حمایت از سرمایه گذاری، زمینه جذب سرمایه گذاری سعودی فراهم خواهد شد، یادآور شد: بدون حمایت از سرمایه گذار داخلی امکان جذب سرمایه گذار خارجی چه سعودی و چه دیگر کشورها نخواهد بود.

وی افزود: حمایت درست، معقول و منطقی و با فهم صحیح می‌تواند به جذب سرمایه‌گذار خارجی کمک کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1197620

مهمترین اخبار ایران و جهان: