نیوز سیتی!
24 مهر 1402 - 15:45

ساخت بیمارستان 350 تختخوابی در باباغی تبریز

رئیس مرکز آموزشی و درمانی رازی تبریز با بیان اینکه بیمارستان رازی تبریز دومین بیمارستان بزرگ روانی کشور است، گفت: مجوز بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی( روانی) در باباغی تبریز صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علی اصغرزاده، رئیس مرکز آموزشی و درمانی رازی تبریز امروز در همایش سلامت روان که در مرکز آموزشی و درمانی رازی تبریز برگزار شد، اظهار کرد: گاها همکاران از کارانه گلایه دارند و به حق هم هست، ما پیگیر هستیم.

وی با بیان اینکه کارهای عمرانی صورت گرفته در داخل بیمارستان خارج از اعتبارات بیمارستانی است، گفت: دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری و سایر ارگان‌ها همیشه نظر لطف نسبت به این بیمارستان دارند.

رئیس مرکز آموزش و درمانی رازی تبریز گفت: ما هر چه در توان داشتیم را گذاشتیم، امید است در حوزه سلامت و روان یک موضوع کم رنگ در کل کشور داریم، توسط اصحاب رسانه و مسوولان استان و کشور به موضوع پراهمیت تبدیل شود.

بیمارستان رازی تبریز با ۵۰ سال قدمت

وی با اشاره به اینکه بیمارستان روانپزشکی رازی قدمت ۵۰ ساله دارد، گفت: با این قدمت زیاد این بیمارستان نیازمند یکسری تعمرات و بهسازی داشت؛ ساختمان نوبر داخل بیمارستان از سال ۷۴ افتتاح شده است که قبلا در هر بخش ۱۷۰ نفر مریض از انواع مختلف بود.

اصغرزاده ادامه داد: فکرش را بکنید یک مریض بینشی با مریض افسردگی در کنار هم بودند و این یک چالش برای ما محسوب می‌شد از این‌رو با کمک دانشگاه علوم پزشکی تبریز و اعتبارات استانی و نگاه ویژه شخص رئیس علوم پزشکی تبریز و شهرداری تبریز، شورای شهر تبریز و اتاق بازرگانی تبریز، منطقه آزاد ارس کمک زیادی برای این بیمارستان و بیمارستان باباباغی شد. 

وی گفت: در سال ۷۴ یک قانون خودگردان بیمارستان‌ها تصویب شد و این خودگردانی بیمارستان در بیمارستان ما سخت است؛ با توجه به بدهی‌های بیمه‌ها منجر شده کمی اوضاع سخت شود. 

بهسازی بیمارستان رازی با 36 میلیارد تومان

رئیس مرکز آموزش و درمانی رازی تبریز بیان کرد: در مجموع با ۳۶ میلیارد تومان توانستیم عملیات بهسازی و نوسازی بیمارستان را انجام دهیم.

وی ابراز کرد: بیمارستان رازی یک بیمارستان بزرگی است و هر چه در این بیمارستان کار انجام دهیم کم است؛ به طوریکه در خود ساختمان نوبر تعداد زیادی بیمار مزمن داشتیم که قدمت طولانی زیادی در اینجا مانده است که تعداد این مریض‌ها ۳۵۰ بیمار است.

مجوز بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی در باباغی تبریز

اصغرزاده گفت: خطر فرار و جانی برای بیماران منجر شد تا مجوز یک بیمارستان ۳۵۰ تخته را در باباباغی (در ساختمان‌های بلااستفاده) را بگیریم تا این بیماران روانی مزمن به آنجا منتقل شوند. 

وی ادامه داد: هر بخش را در بیمارستان رازی ۴۰ تخته کرده‌ایم؛ که ۶ بخش وجود دارد که به ۲۴۰ تخت رسیده است. قبلا برای هر سرپرستار ۱۴۰ مریض بود الان به ۴۰ بیمار رسیده است. 

تنها ۲۰ بیمار در بیمارستان جذامی باباغی

رئیس مرکز آموزش و درمانی رازی تبریز تاکید کرد: روزی در بیمارستان باباباغی جذام به قدری بیداد می‌کرد که روزی ۶۰۰ نفر ویزیت بود ولی الان فقط ۲۰ نفر ساکن هستند. 

وی گفت: طراحی مجدد اورژانس، احداث ساختمان ام آر ای، ایجاد واحد آموزش و مراقبت و پیگیری پس از ترخیص بیماران روانی، ایجاد ساختمان گفتاردرمانی، شوک درمانی، رادیوگرافی، آزمایشگاه، اخذ مجوز موسسه خیریه بیمارستان رازی(تشکل مردم نهاد)، جذب دانشجو در مقطع تکمیلی در رشته ارشد روانشناسی بالینی بزرگسالان و کودکان در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در بیمارستان رازی، ایجاد سالن جلسات در بیمارستان، ایجاد 4 کلاس‌های رفلکس روان و با استانداردهای جهان، احداث بخش آندوسکوپی، بازسازی داروخانه مرکزی (یونیت دوز)، ایجاد آزمایشگاه جدید، بانک خون و دپارتمان کلینیک خون، ایجاد فیزیوتراپی، افزایش دیماند برق بیمارستان، خریداری دیزل ژنراتورهای برق، بهره‌برداری از سیستم گرمایش در ساختمان امام حسین(ع)، ایجاد اگزوز فن از جمله کارهای صورت گرفته در این بیمارستان در یک سال اخیر است. 

اصغرزاده گفت: این موضوع در کل کشور بی‌نظیر است که در خود بیمارستان رشته روانشناسی رشته روانشناسی بالینی و رواشناسی کودکان برگزار شود. 

بیمارستان رازی تبریز دومین بیمارستان بزرگ روانی کشور

وی یادآور شد: ۸۵۰ نفر در این مرکز مشغول به فعالیت در بخش‌های مختلف این بیمارستان رازی هستند؛ البته گفتنی است این شیفت ۲۴ ساعته است و در مراکز مختلف رازی، باباباغی، کلینیک امام خمینی(ره) کار می‌کنند.  رئیس مرکز آموزش و درمانی رازی تبریز گفت: ما دومین بیمارستان بزرگ روان کشور هستیم.

مراجعه ماهانه ۶۰۰ نفر به اورژانس بیمارستان رازی 

وی خاطرنشان کرد: ماهانه ۶۰۰ نفر به اورژانس مراجعه می‌کنند که ۷۰ درصد بستری می‌شوند.

اصغرزاده ابراز کرد: تلاش کردیم تا تفکیکی بین مجرم و بیمار در بیمارستان ایجاد شود؛ در دادستانی و شعبه‌های قضایی حتما باید روانپزشک باشد تا تشخیص بستری بدهد. 

رئیس مرکز آموزش و درمانی رازی تبریز گفت: یکی از افتخارات ما کمک به شهر تبریز در ساماندهی متکدی‌گر است؛ ما در این لحاظ با پلیس و شهرداری همکاری داریم. 

وی گفت: حوزه سلامت و روان یک بخش مظلوم است و باید کاری کنیم تا زحمات این عزیران فعال در بخش سلامت روان دیده شود. 

اصغرزاده با قدردانی از زحمات دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حوزه سلامت روان گفت: رسانه‌ها در این بخش به ما کمک کنند تا بلکه بتوانیم روشنگری بکنیم.

وی گفت: چطور می‌تواند یک بیمارستان روانی خودگردان باشد؟ اکثر اقشار ما کم درآمد هستند و نمی‌توان هزینه‌ای پرداخت کنند.

پایان پیام/۶۰۰۲۷

منبع: فارس
شناسه خبر: 1539964

مهمترین اخبار ایران و جهان: