نیوز سیتی!
09 اسفند 1401 - 16:58

تحقق ۹۹ درصد برنامه‌های ملی مهارت در فارس

معاون سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه ای کشور از تحقق ۹۹ درصدی برنامه‌های ملی مهارت در فارس خبر داد و گفت: بیشترین اعتبارات در حوزه سنجش مهارت به فارس داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، علی حسین شهریوری، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به آغاز بیستمین دوره مسابقات ملی مهارت در شیراز گفت: سطح مسابقات ملی شیراز هم به لحاظ کیفی هم کمی در تراز جهانی است.

وی افزود: برگزیدگان این رقابتها به مسابقات جهانی اعزام می شوند و ما سعی کرده‌ایم از تمام جهات در این سطح برگزار شود.

شهریوری در بیان اهداف این مسابقات، یکی مأموریت های سازمان فنی و حرفه ای کشور شناسایی استعدادهای جوانان و نوجوانان با هدف معرفی به بازار کار و همچنین حضور در مسابقات ملی و جهانی خواند و افزود: هدف دیگر ترویج فرهنگ مهارت آموزی است.

وی تأکید کرد: مدرک گرایی منجر به شغل نمی شود. مسیر اشتغال از مهارت آموزی می گذرد، برای اینکه جامعه با این مسئله آشنا شوند. ما امسال برای اولین بار امسال مسابقات نوجوانان نیز برگزار شد تا آگاهانه از سنین پایین برای شغل آینده اقدام کنند.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور هدف دیگر این مسابقات را ایجاد نشاط مهارت آموزی دانست و گفت: از نوجوانان ده ساله تا بیست ساله در مسابقات حضور دارند. 

شهریوری افزود: در ۱۷ ماه گذشته ۱۱۰ رویداد مسابقاتی با شرکت سی هزار نفر در ۱۰ ماه گذشته برگزار شده است. مسابقات سه دسته هستند، مسابقات آزاد که محدودیت خاصی از نظر سنی ندارد، علاوه بر این مسابقات ملی مهارت را داریم که سالانه بصورت المپیادی است و ما امروز بیستمین دوره آن را برگزار می کنیم. ۱۵ هزار نفر از سراسر کشور شرکت کردند و ۵۵۲ نفر به مرحله ملی راه پیدا کردند که 122 نفر دختر و چهارصد نفر پسر  و همگی زیر بیست سال هستند.

وی تاکید کرد: مسابقات ملی مهارت در ۳۶ رشته و در ۶ استان فارس، گلستان، آذربایجان شرقی، البرز، تهران و مرکز تربیت مربی تهران در حال برگزاری است.

شهریوری خاطر نشان کرد: ۲۵ رشته الان هم زمان برگزار می شود و ۱۱ رشته در مرحله بعد، همه شرکت کنندگان هم زیر ۲۱ هستند.

او گفت: از برگزیدگان مسابقات سه نفر بالا می آیند و از بین آنها نیز بعد از آموزش و برگزاری آزمون، تعدادی به مسابقات جهانی اعزام می‌شوند.

شهریوری تأکید کرد: این افراد نخبه مهارتی معرفی می‌شوند و یک مقطع تحصیلی بدون کنکور تحصیل می کنند، همچنین به عنوان مربی در سازمان فنی حرفه ای از آنها استفاده می شوند و به عنوان سفیر فرهنگ مهارت آموزی کشور معرفی می شوندد. 

این مسئول توضیح داد: مسابقات جهانی هر دو سال برگزار می‌شود، ۱۱ رشته سال گذشته اعزام کردیم که ۷ رشته مدال آوردند و برای اولین بار یک دختر ایرانی مدال طلای رشته جواهر سازی در سوییس را آورد.

وی گفت: علاوه بر این در رشته های مرتبط با فناوری به من کره جنوبی اعزام داشتیم که پنج نفر موفق به کسب مدال شدند.

معاون سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه ای کشور در بخش دیگری از سخنان خود به خدمات این سازمان اشاره کرد و گفت: این سازمان ۲۴۰ میلیون نفر ساعت در سال گذشته آموزش مهارت داشت که به سه گروه شاغلین، کارجویان و جمعیت غیرفعال مثل زندانیان پادگان ها و ... آموزش داده شد و از این میزان، بیش از صد میلیون ساعت به شکل رایگان توسط مراکز دولتی ارائه شده است.

وی تأکید کرد: ۲۶ میلیون نفر جمعیت فعال کشور است و برنامه ریزی کرده ایم سی درصد این جمعیت طی برنامه ۵ ساله برنامه نهضت ملی مهارت آموزی، آموزش های لازم را ببینند، این میزان حدود ۱۶ میلیون و پانصد هزار نفر هستند که از  سه گروه شاغل، کارجو و مهارت جویان به شکل سالانه آموزش داده می شوند و در قیاس سالانه بیش از سه میلیون نفر خواهد بود.

استقرار نظام صلاحیت حرفه ای در کشور مورد دیگری بود که شهریوری به آن اشاره کرد و گفت: این موضوع بیست روز پیش در دولت تصویب شد که همه افراد در در هشت سطر دو بخش آموزش آموزش رسمی و غیررسمی می توانند مدرک بگیرند. 

وی عنوان کرد: انتظار ما این است که مجلس به آموزش فنی و حرفه ای توجه ویژه داشته باشند.

وی با اساره به اینکه تعداد برنامه های مهارت آموزی کاهش داشته و اعتبار آن نیز از ۸.۸ به ۱.۲ کاهش یافته است گفت: این اتفاق نیاز به حمایت مجلس دارد، اگر بخواهیم نهضت مهارت آموزی داشته باشیم، منابع مالی هم باید تامین شود. البته تأکید سازمان فنی و حرفه ای بر استفاده از بخش خصوصی است و در همین راستا پروانه آموزشگاه های آزاد آنی صادر می شود.

شهریوری گفت: سه میلیون صنف داریم که برنامه ریزی کردیم بیش از ششصد هزار صنف مجوز آموزش در محیط واقعی کار بگیرند‌، واحد های پذیرنده مشمول قانون کار تامین اجتماعی نیستند و می توانند خیلی راحت پذیرش کنند و نیاز به پرداخت حقوق نیست، تنها آموزش می دهند. 

وی از تصویب قانون کمک اشخاص حقیقی و حقوقی کشور برای ایجاد، بهسازی و توسعه مراکز فنی و حرفه ای خبر داد و گفت: ۳۱ مجمع خیرین مهارت آموزی تشکیل شده است.

معاون سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه ای کشور از تحقق ۹۹ درصد برنامه های ملی مهارت در فارس خبر داد و گفت: بیشترین اعتبارات در حوزه سنجش مهارت به فارس داده است و ۱۵۰ رشته مهارت سنجی شده است.

به گفته وی تربیت نیروی کار ماهر برای ورود به بازار کار  غیر از آموزش از طریق سنجش مهارت نیز انجام می‌شود و بر این اساس در ده ماه گذشته یک میلیون و سیصد و سی هزار نفر سنجش مهارت شده اند که شش درصد آن از فارس بوده اند و ۷۰ درصد قبولی دارند که میزان قبولی شان از میانگین کشوری بالاتر است.

شهریوری خاطرنشان کرد: در ده ماه گذشته ۱۳۰ نفر سنجش شدند و نسبت به دوره گذشته رشد سیصد درصدی داشته است و سهم استان بیش از هفت هزار نفر بود که سی درصد را شامل می‌شود.

پایان پیام / ن

منبع: فارس
شناسه خبر: 1063864

مهمترین اخبار ایران و جهان: