نیوز سیتی!
18 تیر 1402 - 01:23

اراضی کشاورزی تا پاییز نقشه‌برداری می‌شود/ تنظیم ۴ هزار سند طلاق

خرم‌آباد - مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک لرستان گفت: اراضی کشاورزی لرستان تا پایان فصل پاییز امسال نقشه‌برداری می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اکبر باقری روز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مهم‌ترین مأموریت سازمان ثبت‌اسناد و املاک، حدنگاری اراضی کشاورزی است که طبق گزارش‌ها و آماری که در دادگستری‌های سراسر کشور به‌دست‌آمده است بیشترین طرح دعاوی در محاکم قضائی، اختلافات ملکی است، اظهار داشت: با این هدف این اداره کل گام‌های بزرگی برداشته است و در سال ۱۴۰۱ حدود هزار و ۳۱۷ سند زراعی صادر شد که نسبت به سال قبل بالغ بر ۲۰۵۹ درصد رشد داشته است، در سال جاری ثبت لرستان با ۱۴ شرکت قرارداد بسته است که تاکنون ۲۴۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان نقشه‌برداری شده و طبق قرارداد تا پایان فصل پاییز تمام اراضی کشاورزی استان نقشه‌برداری خواهد شد.

صدور ۷۲ هزار سند مالکیت

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۴ درصدی در صدور اسناد مالکیت داشته‌ایم، اظهار کرد: باتوجه‌به برنامه هفتم توسعه و دستور ویژه مقام معظم رهبری برای مشخص‌شدن مالکیت متر به متر اراضی کشور، اداره کل ثبت‌اسناد و املاک لرستان نیز با تشکیل قرارگاه ویژه حدنگاری شهید سلیمانی به‌صورت جهادی فعالیت خود را آغاز کرد که در سال گذشته شاهد صدور ۷۲ هزار و ۸۲۱ فقره سند مالکیت بودیم.

مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک لرستان با اشاره به این‌که امروزه دیگر به اسناد دفترچه‌ای خدماتی ارائه نمی‌شود، بیان کرد: نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی به مردم در تعویض اسناد مالکیت دفترچه‌ای به تک‌برگ قابل‌انکار نیست و سند تک‌برگ دارای مزایای وافری بوده که یکی از این مزایا جلوگیری از جعل و دخل و تصرف در مالکیت اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی است.

باقری با اشاره به این‌که در سال گذشته طبق آمار ۱۷ هزار و ۳۸ فقره سند دفترچه‌ای به تک‌برگ تعویض شده که رشدی بیش از پنج‌درصدی داشته است، تصریح کرد: صدور سه هزار و ۶۸۵ فقره اسناد دولتی با رشد ۱۸ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ از دیگر اقدامات صورت‌گرفته بوده و در تلاشیم با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط در سال جاری تمام املاک دولتی سنددار شوند.

پلمب ۶۸۰۰ شرکت

وی با بیان اینکه بیش از ۳۳ هزار استعلام الکترونیکی قضائی در سال گذشته توسط این اداره کل پاسخ داده شده است، اظهار کرد: ۳۳ هزار و ۵۷۰ استعلام از مراجع قضائی به ادارات ثبت استان ارسال شده؛ یعنی روزانه به طور متوسط ۹۲ استعلام که در کمتر از ۴۸ ساعت نسبت به ارسال پاسخ، اقدام شده است و همچنین در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۲ هزار و ۷۹۰ استعلام در دفاتر اسناد رسمی داشته‌ایم.

مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک لرستان با اشاره به عملکرد حوزه اسناد، گفت: تنظیم ۱۵۷ هزار و ۹۹۷ انواع سند رسمی در ۱۴۷ دفتر اسناد رسمی، ۱۳ هزار و ۸۷۰ سند ازدواج در ۵۸ دفتر ازدواج لرستان و تنظیم چهارهزار و ۸۹ سند طلاق در ۳۹ دفتر طلاق انجام شده است.

باقری، ادامه داد: در حوزه اجرای اسناد رسمی نیز ۱۱ هزار و ۱۲۰ پرونده اجرایی تشکیل شده و ۱۰ هزار و ۳۹۸ پرونده از جمله چک، مهریه، اسناد رهنی بانک تعیین تکلیف و مختومه شده است.

وی بیان کرد: برگزاری ۲۱۷ فقره مزایده و صدور ۶۰۳ رأی در هیئت نظارت با رشد ۱۹ درصدی، تأسیس هزار و ۳۷۰ شرکت، تأسیس ۱۴۲ مؤسسه با ۴۸ درصد کاهش، ثبت پنج هزار و ۸۲۸ فقره انواع تغییرات در شرکت‌ها و شش هزار و ۸۹۷ فقره پلمب دفاتر شرکت‌ها از جمله اقدامات اداره کل ثبت‌اسناد و املاک لرستان در سال گذشته بوده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1342864

مهمترین اخبار ایران و جهان: