نیوز سیتی!
30 فروردین 1402 - 16:27

معاون استاندار خراسان جنوبی: بهره گیری از مشارکت مردم مهم ترین رکن تحقق شعار سال است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بی‌شک همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب مجدد در سخنرانی اخیرشان مورد تأکید قرار دادند؛ گفت: بهره گیری از مشارکت مردم مهم ترین رکن تحقق شعار سال با تأکید ویژه بر استفاده از نظرات گروه‌های فکری متفاوت است.

جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: برای موفقیت کامل در تحقق شعار «مهار تورم و رشد تولید»، مانند هر کار دیگری ابتدا باید موضوع فرهنگ‌سازی عمومی (تهیه پیوست فرهنگی و همچنین امنیتی و اجتماعی) در دستور کار مسؤولان قرار گیرد و چگونگی نقش‌آفرینی آحاد مردم (در همه سطوح، اقشار و صنوف) تبیین و به یک گفتمان فراگیر در جامعه تبدیل شود.

وی ادامه داد: در عین حال باید همزمان مسائلی مانند؛ دسته‌بندی اقدامات قابل اجرا یا لازم‌ الاجرا در بخش‌ها و موضوعات مختلف، سطح‌بندی اقدامات راهبردی، عملیاتی، تاکتیکی و اولویت‌گذاری بر اساس ضرورت و اهمیت موضوع و زمان اجرا (کوتاه‌، میان‌ و بلندمدت) نیز مورد توجه قرار گیرد. 

بهره‌گیری از مشارکت مردم مهم ترین رکن تحقق شعار سال

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بی‌شک همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب مجدد در سخنرانی اخیرشان مورد تأکید قرار دادند تصریح کرد: در این رابطه نیز بهره گرفتن از مشارکت مردم با تأکید ویژه بر استفاده از نظرات گروه‌های فکری متفاوت، حائز اهمیت فراوان است.

اشرفی یادآور شد: این مهم می‌تواند به طرق مختلف از جمله، رجوع به آراء و نظرات نخبگان جامعه، برگزاری نشست‌های تخصصی و یا استفاده از دیدگاه‌های مردمی منتشر شده در رسانه‌ها که متأسفانه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و یا سایر روش‌های متداول محقق شود.

همچنین تعیین دقیق نقش و وظیفه همه ذینفعان اعم از دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی، بخش عمومی، تعاونی‌ها و مردم نیز از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

اقدامات قوای سه گانه و بقیه ارکان نظام

وی به برخی از مهم ترین اقدامات قابل اجرا توسط قوای سه‌گانه و بقیه ارکان نظام اشاره داشت و گفت: ملزم کردن (پیمان‌سپاری) همه صادرکنندگان به‌ ویژه صادرکنندگان عمده مانند پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و تولیدکنندگان سیمان به بازگرداندن ارز صادراتی و فروش آن در سامانه‌های رسمی و قانونی داخل کشور و سرمایه‌گذاری در زمینه تعلیم و به‌ خصوص تربیت، با هدف کادرسازی و تأمین نیروهای متخصص و متعهد مورد نیاز کشور در بخش‌ها و موضوعات مختلف از جمله این موارد است.

وی فرهنگ‌سازی عمومی از طریق اصلاح نظام آموزشی در بلندمدت و با کمک رسانه ملی و سایر رسانه‌ها در کوتاه‌مدت و اصلاح و حتی‌المقدور تثبیت سیاست‌های پولی و مالی و استفاده از روش‌هایی نظیر اجرای سیاست هدف‌گذاری تورمی مورد استفاده در برزیل و روسیه را از دیگر موارد برشمرد.

همچنین اصلاح و تثبیت قوانین کسب و کار برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بخش تولید و جلب اعتماد سرمایه‌گذاران اعم از داخلی و خارجی، جلوگیری از سوداگری کاذب و فعالیت‌های غیرمولد بانک‌ها و هدایت سرمایه آن‌ها و نیز نقدینگی موجود در جامعه به سمت تولید واقعی و رونق محیط کسب و کار و نظام‌ مندسازی و جلوگیری از واسطه‌گری و دلالی کاذب و غیرقانونی در همه بخش‌ها و در همه سطوح اعم از دولتی و غیردولتی از دیگر اقدامات قابل اجرا توسط قوای سه‌گانه و سایر ارکان نظام محسوب می‌شود.

اقدامات بخش خصوصی برای تحقق شعار

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به برخی از مهم ترین اقدامات قابل اجرا توسط بخش خصوصی گفت: سرمایه‌گذاری در بخش R&D یا تحقیق و توسعه برای ارتقاء کیفیت و کمیت محصولات تولیدی، تشدید تلاش‌ها برای افزایش بهره‌وری در مجموعه‌های تولیدی به منظور کاهش هزینه‌های تولید، ایجاد و گسترش تعاملات علمی و تجربی با دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی در زمینه‌های مختلف از جمله این اقدامات است.

اشرفی توجه ویژه به موضوع آموزش و استفاده از نیروهای متخصص و آموزش دیده متناسب با موضوع، اولویت دادن به منافع بلندمدت به جای منافع کوتاه‌مدت در راستای تقویت بلوغ فکر اقتصادی و اجتناب از احتکار و گرانفروشی و سایر اقداماتی که باعث ایجاد اختلال در نظام اقتصادی را از دیگر اقدامات اعلام کرد.

مردم نقش اصلی در تحقق شعار سال دارند

وی در ادامه به مهم ترین اقدامات قابل اجرا توسط مردم اشاره کرد و افزود: اجتناب از اسراف و تبذیر و خودداری از تجمل‌گرایی در همه بخش‌ها و موضوعات به خصوص در مصرف انرژی و کالاهای ضروری، مشارکت در سرمایه‌گذاری و ایجاد، تقویت و توسعه تعاونی‌ها در بخش‌ها و موضوعات مختلف از طریق جمع‌آوری سرمایه‌های پراکنده و ایجاد هم‌افزایی از جمله این اقدامات به شمار می رود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اولویت به خرید و استفاده از کالاهای ایرانی (حتی با کیفیت پایین) به منظور کمک به رشد تولید و کارآفرینی و اشتغالزایی، پرهیز از دامن زدن به آشوب‌ها و اغتشاشات خیابانی، با توجه به هزینه‌های سنگینی که به کشور و معیشت مردم تحمیل می‌کند را از دیگر اقدامات عنوان کرد.

اشرفی ادامه داد: رعایت اصول و ارزش‌های اسلامی و اجتماعی نظیر انضباط اجتماعی، وجدان کاری، ساعت کار مفید و پرهیز از کم‌کاری و کم فروشی در تمام بخش‌ها و در همه سطوح و تکمیل چرخه تولید به‌منظور جلوگیری از خام‌فروشی در همه عرصه‌ها و بخش‌ها اعم از نفت و گاز، مواد معدنی، محصولات کشاورزی و همچنین یافته‌های علمی با هدف ایجاد ارزش افزوده در آن‌ها از جمله این موارد است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: تکمیل زنجیره تأمین و توزیع و رفع مشکلات و موانع مربوط از استخراج مواد خام و تولید مواد اولیه تا تولید محصولات نهایی و عرضه برای مصرف داخلی و صادرات در زمینه‌های مختلف از جمله؛ فرآوری، صنایع تبدیلی، صنایع جانبی، صنایع تکمیلی، صنایع بسته‌بندی، حمل و نقل و انبارداری، بازاریابی داخلی و خارجی، استانداردسازی و سایر موارد مشابه از دیگر مواردی که آحاد مردم می توانند با اجرای آن نقش آفرینی کنند.

اشرفی اضافه کرد: پیش‌بینی مشوق‌های لازم برای کسانی (افراد خارجی یا ایرانیان خارج از کشور) که قصد سرمایه‌گذاری در بخش تولید و خدمات در کشور را دارند و تقویت و گسترش حمایت‌ها از نخبگان و کارآفرینان در بخش‌ها و موضوعات مختلف از جمله تأمین زمین، پرداخت تسهیلات، معافیت‌های مالیاتی مقطعی، طراحی و نمونه‌سازی اولیه ایده‌ها و طرح‌های آنها، کاهش هزینه‌های فنی مانند هزینه قالب‌سازی و سایر امتیازات تشویقی برانگیزاننده از دیگر موارد است.

دیگر اقدام های پیشنهادی توسط مردم

وی سرمایه‌گذاری برای تولید کالاهای استراتژیک صنعتی و غیرصنعتی نظیر؛ قطعات الکترونیک (ایجاد شهرک الکترونیک) یا تولید محصولاتی مانند؛ گندم، دانه‌های روغنی، نهاده‌های دامی و سایر اقلام، برای رهایی از تهدید و تحریم خارجی و در واقع اجرای طرح راهبردی اقتصاد مقاومتی را از دیگر اقدامات آحاد مردم برای تحقق شعار سال برشمرد.

وی تصریح کرد: اولویت به پیشگیری از بروز اتفاقات و اقدامات خسارت‌بار و زیان‌آور در تمامی بخش‌ها و موضوعات اعم از طبیعی و غیرطبیعی و تلاش برای طراحی و استقرار سامانه‌های نرم‌افزاری به منظور ایجاد شفافیت کامل در همه امور به خصوص امور اقتصادی و اولویت به تکمیل و تحویل پروژه‌های نیمه‌ تمام با مساعدت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اعم از داخلی یا خارجی به منظور استفاده بهینه از منابع و جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه‌های ملی و گسترش نمایشگاه‌های دائمی و موقت در داخل و خارج از استان از دیگر اقدامات است.

وی در پایان گفت: همچنین پیش بینی جایگاه‌های (بازار روز موقت) در همه شهرها و حتی بخش‌های روستایی برای عرضه صنایع دستی و محصولات خانگی و بقیه تولیدات محلی در روزهای خاص از هر هفته به منظور رونق بخشیدن به بخش تولید دارای اهمیت است.

پایان پیام/۶۹۰۲۷/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1160164

مهمترین اخبار ایران و جهان: